خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دامپزشکی کشور:

موسسه رازی مهمترین مرکز در حوزه تولید واکسن آنفولانزای پرندگان است/بیماری در پرندگان مهاجر دیده شده است+فیلم

موسسه رازی مهمترین مرکز در حوزه تولید واکسن آنفولانزای پرندگان است/بیماری در پرندگان مهاجر دیده شده است+فیلم
کد خبر : ۱۵۴۵۸۲۰

رونمایی بذر واکسن آنفولانزای پرندگان در موسسه رازی

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه موارد ابتلا آنفولانزای پرندگان در پرندگان مهاجر دیده می‌شود، گفت: بیش از ۷۰ درصد واکسنی که در بحث آنفولانزای فوق حاد استفاده می‌کنیم تولید داخل است و موسسه رازی نیز یکی از مهمترین مراکز تولید واکسن کشور با قدمت ۱۰۰ ساله است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز، سعید کرمی امروز در حاشیه همایش یک روزه آنفولانزای پرندگان که با حضور اندیشمندان، پژوهشگران و فعالان عرصه دامپزشکی طیور کشور در موسسه تحقیقاتی رازی در کرج برگزار شد در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در ارتباط با آنفولانزای پرندگان مسائلی وجود دارد که نمی‌خواهیم در جو عمومی جامعه، ترس و تنش ایجاد شود و مردم دچار مشکل شوند و این مسئله را پیچیده‌تر کنیم لذا در بحث آنفولانزا کم حدت که مرگ و میر ندارد و یا آنفولانزای فوق‌ حاد پرندگان هر دو برنامه داریم.

وی افزود: برای بحث آنفولانزایی کم حدت، تحقیقات ویروسی آنرا  انجام می‌دهیم که مشخص شود چه میزان تغییر  در ویروس‌های در گردش، ایجاد شده تا به همان نسبت بر حسب ضرورت به سراغ تغییر واکسن برویم و واکسن را تغییر دهیم و اگر تغییر نکرده باشد لازم است سیاست واکسیناسیون و همینطور نوع واکسن را تغییر دهیم.

 کرمی ادامه داد: در مورد واکسن‌های آنفولانزای فوق حاد در قالب برنامه پایش سوولانسی که که یک مورد در تابستان انجام شد و ما حدود ٢٨٠ هزار مورد نمونه برداشتیم. این حجم در مقایسه به نمونه‌ برداری که اتحادیه اروپا با ۲۷ کشور در ۲۰۲۳ انجام داد یکسان بود در نتیجه کاری که در کشورمان انجام شد خیلی بزرگ بود و این بدین منظور بود که ببینیم ویروس در گردش کجاست تا برنامه خاص خود را آنجا داشته باشیم. 

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور دامپزشکی کشور گفت: برنامه تعیین مناطق پرخطر، کم خطر و متوسط خطر در کشور اجرا شده است. بعد از مشخص شدن این مناطق، برنامه مراقبت برای هر منطقه، خاص خود خواهد بود. ممکن است یک منطقه کم خطر باشد که نیازی به نمونه برداری زیادی نیست و یا نمونه برداری زیادی نیاز نباشد. برای این مناطق، ممکن است به این نتیجه برسیم که واکسن را اختیاری کرده و از حالت اجباری در بیاوریم و در یک زمان مشخص هم اساساً واکسن را برداریم و به سمت سیاست خروج از واکس حرکت کنیم در مجموع این برنامه ای است که امسال و سال آینده به نتیجه برسیم. 

وی در ارتباط با وضعیت این بیماری در کشور گفت: مواردی از آنفولانزای پرندگان در طیور وحشی و پرندگان مهاجر داشتیم. در حال حاضر فصل پرندگان مهاجر است که در مسیر پروازی هستند. ایران یکی از مسیرهای پروازی این پرندگان است که از سیبری وارد مناطق شمالی ایران می‌شوند.

کرمی افزود: در این موارد آلودگی‌هایی داریم کما اینکه در زمستان سال قبل نیز تلفاتی در پلیکان‌های مرداب انزلی داشتیم. نمونه برداری ویروسی که انجام دادیم، یک شباهت صددرصدی وجود داشت با ویروسی که در فنلاند و سوئد بود و مشخص شد با هم مرتبط هستند و درگیری‌های در حیات وحش ما ناشی از پرندگان وحشی مهاجر است. 

این مدیر گفت: شیوع این بیماری در استان‌های شمالی دیده شده چون به جهت اکوسیستمی، پوشش گیاهی و آبگیرهایی که وجود دارد، پرندگان مهاجر را جذب می‌کند مانند آبگیر تالاب انزلی، تالاب میقان و تالاب شادگان در جنوب کشور چون پرندگان از شمال به سمت جنوب پرواز می‌کنند.

کرمی گفت: سیاست ما این است که همیشه سیستم مراقبت در این مناطق و این تالاب ها داشته باشیم و در اطراف این تالاب‌ها اجازه توسعه مرغداری نمی‌دهبم که تماسی نداشته باشند و این روند در تمام کشورهای اروپا و آمریکایی وجود دارد.

وی در ارتباط با اهمیت واکسیناسیون پرندگان تاکید کرد: خیلی مهم است تا کنون چه میزان واکسیناسیون انجام شده و در دست اجرا داریم و یا از کجا تامی‌شود و تولید واکسن در موسسه رازی نیز به این امر کمک کرده است. 

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری طیور اظهار کرد:  واکسیناسیون جزو برنامه کنترل بیماری آنفولانزای فوق حاد از سال ۹۷  به عنوان اهرم کنترلی در نظر گرفته شده است سالانه  حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون واکسیناسیون انجام می‌دهیم که جمعیت هدف طیور تخمگذار و طیور مادر است لذا به طیور گوشتی واکسن تزریق نمی‌شود. با این میزان واکسیناسیون تونستیم در مقابل تهاجم ویروس محافظت کنیم. ما هیچ مشکلی از سال ۹۷ به بعد در بحث طیور صنعتی نداشتیم و هیچ کانونی مشاهده نشد و موارد کنترل شد.

کرمی اضافه کرد: بیش از ۷۰ درصد واکسنی که در بحث آنفولانزای فوق حاد استفاده می‌کنیم تولید داخل است و موسسه رازی نیز یکی از در واقع مراکز تولید واکسن کشور با قدمت ۱۰۰ ساله است.

وی گفت: امروز رونمایی از واکسن ریورس ژنتیک S فایو انجام شد و تکنولوژی جدیدی در دنیا است. امروزه تکنولوژی قدیمی استفاده  نمی‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز