خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

حقوق کارگران همچنان نادیده گرفته می‌شود / عدم نظارت دستگاه‌های اجرایی به بروز حوادث کارگری دامن می‌زند

حقوق کارگران همچنان نادیده گرفته می‌شود / عدم نظارت دستگاه‌های اجرایی به بروز حوادث کارگری دامن می‌زند
کد خبر : ۱۵۴۵۴۳۳

قراردادهای موقت کار و ترس از دست دادن شغل، عرصه را بر زندگی قشر کارگری تنگ کرده است

یک فعال کارگری با اشاره به این جمله پیامبر اکرم (ص) که می‌فرماید «ظلم در پرداخت مزد کارگر از گناهان بزرگ است»، گفت: اما متأسفانه امروزه می‌بینیم به‌رغم دستورات دینی بزرگان در زمینه حقوق کارگران، همچنان حقوق این قشر زحمتکش نادیده گرفته می‌شود.

مجید درویش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، افزود: کارگران به دلایلی از جمله تورم افسار گسیخته، تحریم‌های ظالمانه، سوء مدیریت مدیران، عدم پرداخت حقوق و دستمزد مناسب نسبت به قیمت‌های سرسام‌آور، به سختی امرار معاش می‌کنند و روزگار می‌گذرانند.

نماینده کارگران ایران در یکصدودومین اجلاس سازمان جهانی کار اظهار داشت: کارگران بخش‌های مختلف به ویژه کارگران شاغل در بخش معادن به خصوص معادن زیرزمینی، همواره با مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و در فرایند شغلی خود هر روزه با صدها مشکل و خطر سروکار دارند.

درویش به اتفاقات کارگری چند ماهه اخیر به خصوص حوادث کارگری بخش معادن در شازند و طبس اشاره داشته و در این خصوص تصریح کرد: حوادث حوزه معادن در چند ماهه گذشته به ویژه معدن طبس و معدن شازند و کشته شدن ده‌ها کارگر مظلوم نشانه‌ای از این مشکلات است.

وی بیان داشت: حقوق ناچیز کارگران معادن در مقابل کار سخت آنها، خطر نشت گاز و نبود دستگاه‌های به روز و سالم کنترل نشت گاز، دستگاه‌های کالیبراسیون سنسورها به دلیل تحریم‌های ظالمانه، از مهمترین مواردی است که سبب می‌شود کارگران بخش معادن همواره با مخاطرات بسیاری مواجه باشند.

نماینده کارگران ایران در یکصدودومین اجلاس سازمان جهانی کار تأکید کرد: عدم نظارت و بازرسی دستگاه‌های اجرایی دولتی مرتبط از جمله وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در زمینه بازرسی بر ایمنی و حفاظت فنی محیط کار کارگران بخش معادن، به بروز خطرات و حوادث گسترده در حوزه کارگری دامن می‌زند.

درویش ابراز داشت: همچنین عدم نظارت سازمان تأمین اجتماعی به ویژه عدم نظارت بر لیست‌های با عناوین مغایر با واقعیت کار کارگران جهت جلوگیری استفاده از حق آنان در استفاده از مزایای قانونی کارهای سخت و زیان‌آور، سبب خواهد شد تا همواره حقوق کارگران تضییع شود.

وی اضافه کرد: واگذاری یا به عبارتی رهاسازی معادن به بخش خصوصی، وضعیت بیکاری موجود، قراردادهای موقت کار و ترس از دست دادن شغل، در نوع خود از جمله دلایلی است که سبب می‌شود کارگر به هر گونه بهره‌کشی توسط کارفرمایان تن دهد. همچنین صدها مشکل دیگر عرصه را بر زندگی قشر کارگری تنگ کرده است.

نماینده کارگران ایران در یکصدودومین اجلاس سازمان جهانی کار با تأکید بر اینکه جامعه کارگری به خصوص کارگران شاغل در بخش معادن همواره مشکلات متعددی روبرو هستند، گفت: بنابراین می‌بایست در این راستا از سوی دولت و دستگاه‌های اجرایی مرتبط اقدامات جدی به عمل آمده تا بیش از این شاهد ظلم بر این قشر عزیز نباشیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز