خبرگزاری کار ایران

مدیرکل منابع‌طبیعی استان مرکزی خبر داد؛

بهره‌برداری از پروژه پخش سیلاب روستای شانق شهرستان اراک

بهره‌برداری از پروژه پخش سیلاب روستای شانق شهرستان اراک
کد خبر : ۱۵۳۱۵۰۰

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی از بهره‌برداری پروژه پخش سیلاب روستای شانق از توابع شهرستان اراک خبر داد و گفت: پروژه پخش سیلاب حوزه آبخیز شانق در شهرستان اراک با اعتباری بالغ بر 25 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی فاقد سد سال 1402 به بهره ‌برداری رسید.

به گزارش ایلنا، عبدالحسین محمدی در جمع خبرنگاران، افزود: این پروژه با حجم عملیات خاکی 62 هزار مترمکعب، طول تاج 1650 متر، حجم ریپ‌راپ 2200 مترمکعب، تعداد 2 سرریز به عرض 12 متر، با تعبیه 6 لوله به قطر 250 میلی‌متر و حجم مخزن 660 هزار مترمکعب در هر مرحله آبگیری در حوزه آبخیز شانق اجرایی شده است.

وی ادامه داد: اردیبهشت ماه سال جاری محدوده امرآباد و شانق در شهرستان اراک بر اثر شدت زیاد بارندگی و طغیان رودخانه‌ها به علت حجم بالای دبی آب، منجر به آب‌گرفتگی محور و اراضی دامنه کوه و بروز سیلاب در این منطقه شد. در این راستا اجرای پروژه پخش سیلاب در منطقه شانق در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اظهار داشت: هدف از اجرای پروژه پخش سیلاب روستای شانق، کنترل سیلاب‌های فصلی منطقه، تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی منطقه، کنترل تغییرات اقلیم در منطقه و کنترل سیلاب‌های ناشی از رگبارهای کوتاه‌مدت است.

محمدی تصریح کرد: جلوگیری از خسارات وارده به محور اصلی اراک به قم، جلوگیری و کاهش خسارات به روستای امرآباد، جلوگیری و کاهش خسارات به جاده روستای شانق، از دیگر اهداف اجرای پروژه پخش سیلاب روستای شانق از سوی مجموعه منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی است.

وی بیان داشت: حوزه آبخیز شانق با مساحتی برابر 4530 هکتار یکی از زیرحوزه‌های آبخیز کویر میقان واقع در بخش مرکزی دهستان مشک‌آباد شهرستان به شمار می‌رود، میزان بارندگی این منطقه 290 میلی‌متر، ضریب روان‌‌آب 26 درصد و دبی حداکثر سیلاب حوضه با دوره بازگشت 50 ساله 34 مترمکعب برثانیه است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تأکید کرد: با توجه به نزدیکی محدوده شانق به منطقه حفاظت شده هفتادقله و اهمیت تقویت پوشش گیاهی و جانوری این منطقه، اجرای طرح پخش سیلاب برای بهبود شرایط جانوری و گیاهی منطقه بسیار مؤثر است و می‌تواند به حفظ شرایط منطقه کمک شایانی داشته باشد.

محمدی به نقش مهم پروژه‌های آبخیزداری اشاره کرده و در این خصوص ابراز داشت: یکی از بهترین راهکارها و سیاست‌های اجرایی در راستای حفظ و ذخیره‌سازی منابع آبی در هر منطقه، اجرای پروژه‌های تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب است.

وی به دیگر ویژگی‌ها و مزیت‌های اجرای پروژه‌های آبخیزداری اشاره داشته و اضافه کرد: پروژه‌‌های آبخیزداری در افزایش پوشش گیاهی و جلوگیری از مخاطرات و کاهش خسارات ناشی از سیلاب‌‌ها نقش بسیار تعیین کننده‌‌ای ایفا می‌کنند.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی همچنین گفت: پروژه‌های پخش سیلاب، به واسطه دارا بودن ظرفیت ذخیره‌سازی بالا، کم بودن تبخیر و تلفات آب، عدم نیاز به اختصاص زمین وسیع و غیره، نسبت به راه‌حل‌های دیگر دارای برتری است. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز