اولین گشت گردشگری اربعین با هدف معرفی ظرفیتهای اربعین حسینی و آشکار ساختن جذابیتهای معنوی موجود در مسیر و همچنین ترغیب مردم به یک مسافرت مذهبی با حضور هنرآموزان عکاسی توسط شرکت خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی توحید پرواز پاسارگاد برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، اربعین حسینی «ع» بزرگترین رویداد گردشگری مذهبی است که مردم از سراسر دنیا و خصوصاً مسلمانان و شیعیان جهان با پای پیاده به سمت مرزهای کشور عراق حرکت کرده تا در ویژه مراسم راهپیمایی میلیونی اربعین شرکت کنند و در کنار آن از اماکن زیارتی دیگر نیز بازدید داشته باشند.
در این راستا و با هدف معرفی ظرفیتهای این ابر رویداد گردشگری و آشکار ساختن جذابیتهای معنوی موجود در مسیر و همچنین ترغیب مردم به سفر اربعین ،اولین گشت گردشگری اربعین با حضور هنرآموزان عکاسی توسط شرکت خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی توحید پرواز پاسارگاد برگزار شد.
ساجده کردستان نژادی مدیرعامل شرکت توحید پرواز پاسارگاد در خصوص دلیل برگزاری نخستین تور گردشگری عکاسی در اربعین می گوید:مهماننوازی مردم بومی و موکب داران در مسیرمنتهی به کربلا در داخل مرزهای ایران در ایام اربعین از یکسو و تعامل و تبادل جلوههای زیبای فرهنگی بین میزبان و مهمانان از سوی دیگر، موجب رونق گردشگری در این مسیرها در ایام اربعین می شود. به طوری که ستادهای استانی برای ساماندهی نحوه خدمت رسانی به زوار تشکیل می شود که همین هم افزایی بر زیبایی های این رویداد معنوی افزوده و باعث شکل گیری و تشکیل گشت های متنوعی و از جمله گشت عکاسی در مسیر بهشت شده است.
نائب رییس دوم کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی اهواز می افزاید : وجه معنوی سفر اربعین همواره بر وجه گردشگری آن غالب بوده، چه بسا نمی توان از جایگاه گردشگری آن نیز چشمپوشی کرد، چراکه زائرین به قصد زیارت و شرکت در اجتماع پرشور اربعین، مسیری را تعیین میکنند تا سفر خود را در آن طی کنند. در این مسیر قطعا آشنایی با آداب و رسوم جوامع محلی در مسیر و تبادل فرهنگها، از جمله مباحثی هستند که در حوزه گردشگری به آنها پرداخته میشود. تعداد زیاد گردشگران در سفر اربعین به رونق گردشگری و کسب و کار جوامع محلی واقع در مسیر مشابه نیز کمک میکنند و باعث ارتقاء ظرفیت و توان آنجا میشوند.
او ادامه داد: از آژانسهای مسافرتی و راهنمایان گردشگری، جامعه محلی، سازمانهای مردمنهاد، بخش خصوصی و گردشگران، می توان بعنوان ذینفعان این رویداد نام بردکه می باید در کنار دقت به موضوعات دینی، بومی و سنتی، به برخی ادبیات گردشگری نظیر مقصد، بازار، گردشگر، اقتصاد، کالاسازی و مدیریت بازار نیز توجه داشته باشند تا هدف اقتصادی هم در کنار هدف معنوی محقق شود.
این فعال اقتصادی گردشگری با ارائه پیشنهاداتی برای بهره برداری بهینه از این ابر رویداد گردشگری تصریح کرد: هماهنگی بیشتر با آژانس ها بعنوان کارگزاران اصلی سفر،اختصاص فضایی برای استقرار کانتر دفاتر خدمات مسافرتی در پایانه های چذابه و شلمچه در طول سال،همکاری در تردد عوامل گردشگری به پایانه،استقرار نمایشگاه دایمی صنایع دستی ،جلوگیری از فعالیت دلالان بدون مجوز و هماهنگی بین دستگاههای مختلف و توزیع بروشور معرفی ظرفیتهای گردشگری استان می تواند درافزایش بهره وری فعالیتهای گردشگری استان موثر باشدکه متاسفانه طی دو سال گذشته این موارد را شاهد نبودیم که جای تامل دارد.
پیمان نبهانی نائب رئیس اول کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اهواز و معاون سابق گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان در تعریف شرایط سفر اربعین می گوید: سفر به کربلا در اربعین چه از لحاظ معنوی و چه از لحاظ شلوغی با زمان های دیگر بسیار متفاوت است. در زمان اربعین به دلیل هجوم زائران به این شهر، سفر کربلا با دغدغه ها و مشکلات خاصی همراه خواهد بود. اما با انتخاب مناسب ، مشکلات به حداقل خواهد رسید.
مدیر سابق میراث فرهنگی دشت آزادگان ادامه می دهد :گردشگری مذهبی عامل بسیار مهمی در توسعه شهرهای منتهی در مسیر نیز محسوب میشود. زیرا توان بالایی برای جذب گردشگران دارند و یکی از پررونق ترین گونه های گردشگری است. شهرستان های دشت آزادگان و خرمشهر از مناسب ترین شهرهای گذرگاهی مرزی برای فعالیتهای گردشگری - زیارتی به ویژه به عنوان گذرگاه مرزیِ کنگره عظیم اربعین و تردد عمده زائران عتبات عالیات محسوب می شوند که همواره ظرفیت های این مناطق نادیده گرفته می شود.
او تاکید کرد: بنابراین ضرورت دارد توسعه این مناطق در بستر برنامه ریزی صحیح و مدیریت اصولی قرار بگیرد. افزون بر آن اینکه در کنار جایگاه و اهمیت ویژه اربعین بهعنوان یک رویداد مذهبی، که در یک زمان خاص مخاطب قابل توجهی را به خود جلب میکند میتوان به جنبه و پتانسیل تبلیغات و بازاریابی سایر توانمندیهای گردشگری استان در این مقطع زمانی نیز توجه ویژه داشت و نقش بازاریابی و تبلیغات در این شرایط پررنگتر میشود.که با برپایی نمایشگاههای مختلف صنایعدستی، توجه ویژه به گردشگری مجازی، برپایی مراکز اطلاعرسانی و اسقرار راهنمای گردشگر، توزیع اقلام تبلیغاتی، فرهنگسازی و ایجاد روابط موثر و کارآمد با گردشگری ورودی و ...بعنوان ابزارهای تبلیغاتی اثربخش رسالت را انجام دادو علاوه بر میزبانی شایسته برای گردشگری مذهبی ، سهم بخش اقتصادی این شاخه از گردشگری را نیز به مرحله حداکثری رساند ودر برنامه های آتی بتوان روی درآمد رویدادهای گردشگری به عنوان بخشی از اقتصاد گردشگرمحور بیش از پیش تکیه کرد.