خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

دست دلالان در جیب کشاورزان آذربایجان غربی

دست دلالان در جیب کشاورزان آذربایجان غربی
کد خبر : ۱۵۱۵۵۰۰

از تمامی ظرفیت های قانونی برای حل مشکل کشاورزان استفاده می کنیم

دلال بازی و واسطه گری یکی از مشکلات جدی در زمینه کشاورزی آذربایجان غربی است که با وجود مطالبه جدی کشاورزان برای حذف دلالان اما تاکنون اقدام خاصی در این زمینه انجام نگرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با وجود خشکسالی های اخیر که گریبانگیر استان پر آب آذربایجان غربی شده است کماکان این استان همچنان یکی از استان‌های کشاورزی محور است و شغل اکثر مردم این استان کشاورزی و یا در ارتباط با کشاورزی است، این استان در تولید سیب رتبه اول کشور را دارد و یکی از استان هایی است که در تولید انگور و چغندر قند و میوه های تابستانی می تواند در کشور حرفی برای گفتن داشته باشد.

همچنین آذربایجان غربی در تولید محصولات جالیزی، گوجه فرنگی، هندوانه گوی سبقت را از بقیه استان‌های کشور ربوده است.

در این شرایط اما وضعیت کشاورزان  استان هر روز بدتر از دیروز است و اکثراً جزو قشر محروم جامعه هستند اما در این میان دلالان و واسطه‌های کشاورزی در استان هر روز فربه‌تر می‌شوند.

دلالی نه فقط در زمینه توزیع محصولات کشاورزی وجود دارد بلکه شبکه‌ای سازمان یافته از توزیع بذر، کود، سم و انواع نهاده‌های کشاورزی در استان وجود دارد. در زمان برداشت هر محصول کشاورزی دلالان که اکثر غیر بومی هستند به این استان می آیند و قیمت محصولات مختلف را به صورت هماهنگ آنقدر پایین می‌آورند که قیمت محصول به زیر قیمت تولید می رسد و در نهایت دولت ورود می‌کند و محصولات را به صورت توافقی و با قیمتی که کشاورز ورشکست نوشت محصول را خریداری می کند.

دست دلالان در جیب کشاورزان آذربایجان غربی

این چرخه همه ساله در استان بخصوص در زمان برداشت سیب تکرار می‌شود، محصولاتی که می‌تواند بازار کشورهای عربی را تسخیر کند در کنار جاده های استان انباشته شده و زیر آفتاب فاسد می شوند.

همه ساله نیز مسئولان استان و گاه کشور در این خصوص ابراز نگرانی می‌کنند و بر لزوم رفع این مشکل و موانع صادرات سخن می‌گویند اما در نهایت محصولات کشاورز یا دست دلالان می‌افتد و یا در زمین‌های کشاورزی فاسد می‌شود.

هر سال افت قیمت محصولات کشاورزی در استان به صورت زنجیره وار آغاز می‌شود و از اردیبهشت تا اواسط پاییز این مشکل تکرار می‌شود، دولت‌های مختلف در این خصوص طرح‌های مختلفی ارائه داده اند و در ۲ سال گذشته بحث کشاورزی قراردادی مطرح شده است اما این طرح موجب می‌شود برخی از زمین‌های کشاورزی زیر کشت محصول نروند و کشاورزان بیکار بمانند.

کشاورز چاره‌ای جز فروش محصول به دلالان ندارد

محمد ادهمی، از کشاورزان استان است که در گفت و‌گو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه، با اعلام آب منطقه ای استان مبنی بر کاهش آب‌های زیر زمینی امکان استفاده از چاه های آب کشاورزی در استان محدود شده و هر ساله از وسعت زمین‌های کشاورزی هم کاسته می‌شود و در این شرایط سخت و با این رشد قیمت نهاده‌های کشاورزی وقتی محصول تولید می‌شود، کشاورز چاره‌ای جز فروش محصول به دلالان ندارد.

وی گفت: اگر محصول را نفروشیم محصول در زمین کشاورزی زیر آفتاب مانده و‌ خراب می شود.

وی افزود: تعرفه‌های صادرات نیز آنقدر بالا می‌رود که امکان صادرات نباشد و یا صادرات ممنوع می‌شود که میزان عرضه در داخل کشور کاهش نیابد و قیمت‌ها بالا نرود در این میان کسی به فکر کشاورز نیست.

حسین فرهادی دیگر کشاورز ارومیه ای با بیان اینکه، دولت باید زمینه عرضه مستقیم محصول از مزرعه به میدان میوه و تره بار استان‌های بزرگ را فراهم کند، گفت: قرار بود برای صادرات محصولات کشاورزی از جمله سیب و انگور از هواپیمای کارگو در استان استفاده شود که متاسفانه با گذشت سه سال از این وعده تاکنون شکل واقعیت نگرفته و فرودگاه های استان هم نتوانسته در زمینه حمل و نقل تأثیر گذار باشد و تنها راه حمل محصولات کشاورزی در استان  حمل و نقل جاده‌ای است که با قیمت‌های موجود امکان استفاده از حمل و نقل جاده‌ای هم محدود است.

وی از مسئولین خواست چاره‌ای برای کوتاه کردن دست دلالان که همیشه سود کشاورزان را به جییب خود می‌ریزند بیندیشند.

دست دلالان در جیب کشاورزان آذربایجان غربی

دلالان کشاورزی را نابود می‌کنند

وی گفت: کشاورز از قشر محروم جامعه است و دلالان کشاورز را زیر پای خود له می‌کنند تا به سود برسند.

وی افزود: اگر در زمینه افزایش تولید تاکید می‌شود مسئولان هم باید همراهی کنند تا زحمت کشاورز به نتیجه برسد.

این کشاورز گفت: مردم استان انتظار دارند دولت چهاردهم قفلی که سالهاست بر زندگی شأن افتاده است را باز کند و زمینه تولید محصولات کشاورزی صادرات محور و افزایش تولید محصولات کم آب بر در استان را مهیا کند

وی افزود: محصول تولیدی ما امسال اگرچه مرغوب هم بود ولی متاسفانه به  فروش نرسید و به همین دلیل مجبور شدیم محصولاتمان را با قیمت بسیار پایین به دلالان بفروشیم و برای جلوگیری از فاسد شدن و نبود انبار آن را با پرداخت هزینه از باغ خود دور کنیم.

این کشاورز ادامه داد: بسیاری از باغداران امسال به خاطر نبود بازار فروش ضرر و زیان فراوان کردند و بسیاری نیز در حال ورشکسته شدن هستند.

عدم وجود بازار فروش مشکل عمده کشاورزان آذربایجان غربی است

احمد رسولی، کارشناس محصولات کشاورزی هم  در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه بیش از  ۵۰ نوع محصول زراعی در اراضی استان به شکل دیم و آبی کشت و تولید می شود گفت: نبود بازار فروش،عمده ترین مشکل کشاورزان استان است.

وی افزود: حاصل خیزی اراضی و نیز آب و هوای مساعد موجب شده تا استان در تولید انواع محصولات باغی و زراعی رتبه های برتر را کند.

رسولی بیان کرد: این استان در تولید اکثر محصولات کشاورزی از جمله سیب و چغندر قند دارای رتبه های برتر کشوری است و هدف اصلی و اولویت کاری مسئولین کشاورزی استان در حوزه تنظیم بازار و صادرات محصولات کشاورزی باشد‌.

کارشناس محصولات کشاورزی اظهار کرد: برای حمایت از کشاورزان، افزایش صادرات محصولات تولیدی به کشورهای اروپایی و توسعه یافته منطقه و استفاده از یافته های نوین علمی و تحقیقاتی برای تولید محصول سالم با استانداردهای جهانی باید از اولویت برنامه های جهاد کشاورزی استان باشد.

رسولی با اشاره به لزوم حمایت از تولید ملی توسط دولت اضافه کرد: سیاست بازار در ازای بازار و تدبیر وزارت جهاد کشاورزی در محدود کردن واردات برخی میوه ها که در کشور تولید می شود بایداز سیاست های مهم و اصولی وزارت جهاد کشاورزی باشد.

کارخانه ها مکلف به خرید مستقیم محصول از کشاورزان هستند

محمد دمکری، معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت:  طبق هماهنگی با کارخانجات صنایع تبدیلی و تکمیلی ، این کارخانه ها باید محصولات کشاورزان را مستقیم خریداری کنند.

وی افزود: از سال گذشته کارخانه ها اقدام به هرید محصولات تولیدی کشاورزان کرده اند و باعث تعادل درقیمت شده است.

دمکری با بیان اینکه، برداشت میوه های هسته دار در استان یک ماهه است گفت: همین امر باعث اشباع بازار شده و افراد سود جود اقدام به خرید ارزان محصولات کشاورزان می کنند.

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی به افزایش کارخانجات پوره و کنسانتره در استان اشاره کرد و گفت: نزدیک به ۸۰ هزار تن تولید پوره و‌کنسانتره میوه در استان افزایش یافته است.

وی افزود: محصولات خریداری شده از کشاورزان تبدیل به پوره و کنسانتره شده و سپس به کشورهای هدف صادر می شوند‌.

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی به کشت گوجه فرنگی در استان اشاره کرد و گفت: کارخانجات استان تمامی محصولات گوجه فرنگی تولیدی استان را به صورت مستقیم خریداری می کنند و با توجه به ظرفیت بالای تولید محصول گوجه فرنگی سایر استان ها نیز توسط کارخانه های استان خریداری می شود.

دمکری اظهار کرد: برداشت خوب، بسته بندی مناسب و سپس فراوری، سه مرحله ای است که مورد توجه قرار دارد تا از خام فروشی محصول تولیدی کشاورز جلو گیری شده و ارزش افزوده به جیب کشاورز برود.

وی افزود: برنامه ما این است تا صادرات محور باشیم و محصولات تولیدی را تبدیل به کنسانتره کرده و صادر کنیم.

دمکری از احداث و راه اندازی کارخانجات تیدیلی محصولات کشاورزی در نزدیکی باغات و مزارع کشاورزی روستاییان خبر داد و افزود:با این اقدام کشاورزان به راحتی می توانند  محصولات خود را بدون واسطه به فروش برسانند.

دست دلالان در جیب کشاورزان آذربایجان غربی

افزایش ۸۰ درصدی ظرفیت سورت و بسته بندی محصولات باغی در ارومیه

پروی. امجدی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه با اشاره به تولید ۸۶۰ هزار تن محصولات باغی، از افزایش ۸۰ درصدی ظرفیت واحدهای سورت و بسته بندی این شهرستان نسبت به سال گذشته خبر داد.

امجدی بر ضرورت سورتینگ و بسته بندی محصولات باغی جهت افزایش بازارپسندی و صادرات به کشورهای خارجی تاکید کرد و گفت: خط سورت و بسته بندی میوه تازه شامل انتخاب ، شستشو، خشک کنی، سورتینگ (براساس رنگ و اندازه)، بسته بندی و برچسب زنی است.

وی افزود: شهرستان ارومیه دارای ۱۳ واحد صنایع مجهز به دستگاههای سورت و بسته بندی میوه تازه با ظرفیت ۱۲۹ هزار تن در سال است.

به گزارش ایلنا،آذربایجان غربی با داشتن ۲ میلیون ۶۰۰ هزار هکتار مرتع و ۱۱۱ هزار هکتار جنگل ۴.۸ درصد از کل تولیدات کشور با ارزش ۳۱ هزار میلیارد تومان را در اختیار دارد.

از تمامی ظرفیت های قانونی برای حل مشکل کشاورزان استفاده می کنیم

محمد صادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی، در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، بیان کرد: از فعالیت شرکت‌های تعاونی روستایی در راستای ایجاد زمینه لازم برای سرمایه‌گذاری برای ایجاد واحدهای فرآوری محصولات کشاورزی حمایت می‌کنیم‌.

استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه کشاورزان جامعه مولد و تأثیرگذار در حوزه اقتصادی کشور هستند، گفت: از تمام ظرفیت‌های قانونی برای حل مشکلات کشاورزان استفاده می‌کنیم.

معتمدیان تصریح کرد: با روحیه همکاری بین دولت و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی می‌تواند دغدغه کشاورزان و مشکلات آنان را حل کرد.

وی عنوان کرد: در راستای حل مشکلات آب روستایی و احیای دریاچه ارومیه مدیریت منابع آب باید در اولویت کاری قرار گیرد.

معتمدیان ادامه داد: تغییر الگوی کشت و کشت محصولات کم‌آب‌بر توسط سازمان جهاد کشاورزی پیگیری شده است و این تغییر الگوی کشت باید موجب افزایش درآمد کشاورزان شود.

گزارش از: بیتا اختیاری

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز