خبرگزاری کار ایران

علی مسیو و کل ماجرای مشروطه یک فضای خاکستری است / نهضت مشروطه به دلیل تنوع افکار، به نتیجه نرسید

علی مسیو و کل ماجرای مشروطه یک فضای خاکستری است / نهضت مشروطه به دلیل تنوع افکار، به نتیجه نرسید
کد خبر : ۱۵۱۴۰۳۹

کارگردان مستند علی مُسیو گفت: اهالی تاریخ به خوبی می‌دانند که تاریخ را فاتحان می‌نویسند؛ به نظر من علی مسیو و کل ماجرای مشروطه یک فضای خاکستری است.

به گزارش ایلنا از تبریز، برنامه اکران، نقد و بررسی مستند "علی مسیو"با حضور کارگردان فیلم و منتقد فیلم در پردیس سینمایی 29 بهمن تبریز برگزار شد. 

در این مراسم ابتدا مستند علی مُسیو با حضور علاقمندان به مسائل تاریخی اکران و سپس جلسه نقد و بررسی برگزار شد. 

محمدرضا کائینی، تاریخدان و پژوهشگر مطرح کشور در خصوص اهمیت تاریخ مشروطه، گفت: تاریخ مشروطه و توجه به آن یک امر مبارکی است زیرا ما کمتر به سمت این مسائل رفته‌ایم.

نهضت مشروطه به دلیل تنوع افکار، به نتیجه نرسید

کائینی ادامه داد: مشروطیت یک نیاز تاریخی و اجتماعی و فرهنگی در زمان خود بوده و بی‌تردید این اتفاق با طیف‌های مختلف روی داده است که هر کدام سعی کردند تا شرایط را تغییر دهند. 

این استاد تاریخ معاصر توضیح داد: بوی نارضایتی عمیقی در آن زمان ایجاد شده بود ولی گوش شنوایی برای این ماجرا نبود از این‌رو مشروطه با کوچکترین جرقه آغاز شد که در این زمینه نیز برخی‌ها معتقدند مشروطه ابتدا از تبریز شروع شده است.

وی گفت: آنچه مهم است اندیشه مشروطیت از سوی برخی تبریزی‌ها به تهرانی‌ها انتقال یافت؛ اما اینکه چه جریاناتی دخیل بودند و نتیجه چه شد، مساله جداست. 

کائینی یادآور شد: مشروطه به نتایج تمام خود نرسید و باید در کنار تعریف و تمجید این مساله را هم بگوییم و در نهایت همه می دانیم چطور مشروطه تحویل رضاخان داده شد. 

وی ادامه داد: استبداد و کشتار رضاخانی بیش از دوران محمدشاه قاجار بود و طبق بررسی و تحقیقات بنده در دوران رضاخان 20 هزار نفر مفقودی داریم که هیچ اثری از آنها نیست. 

استاد تاریخ معاصر متذکر شد: مشروطه حرکتی بود که مردم را تکان داد ولی به اهدافش به خاطر تنوعی که درون آن وجود داشت، نرسید!

وی گفت: شما حساب کنید در این کشور چقدر صاحب اختیار وجود دارد و این همان مشکل اصلی مشروطه بود. 

کاراکتر محبوب، همان کاراکتر خاکستری است

در ادامه برنامه مسعود میر، کارگردان فیلم مستند"علی مسیو" گفت: من تاریخدان نیستم و اهل این نیستم که جلوی بزرگان تاریخدان این استان پای خود را دراز کنم، من علاقه به مستند داشتم و خیلی اتفاقی ماجرای علی مسیو در رویداد تبریز پایتخت جهان تشییع اسلام در سال 2018 شناختم.

میر ادامه داد: من یک روزنامه‌نگارم و وقتی به تبریز سفر کردم به خانه علی مسیو رفتم و آنجا به خودم گفتم که چرا من این فرد بزرگ را تا الان نشناختم، متاسفانه حتی اسمش را هم نشنیده بودم. 

وی گفت: اهالی تاریخ به خوبی می‌دانند که تاریخ را فاتحان می‌نویسند؛ به نظر من علی مسیو و کل ماجرای مشروطه یک فضای خاکستری است. 

این کارگردان مستند گفت: من به باقرخان و ستارخان نپرداختم زیرا گمان می‌کنم زیاد از آنها گفته شده است و همیشه کاراکتر محبوب همان کاراکتر خاکستری است و علی مسیو نیز کاراکتر خاکستری دوران مشروطه بود. 

وی بیان داشت: اینکه وقتی این فیلم را می‌ساختم پولی نداشتم و این تقریبا کار اول من بود و هر کسی در این فیلم نقش داشت، همه با خلوص نیت جلو آمدند و بهانه پول را کنار گذاشتیم.

میر ابراز کرد: مابین ساخت این فیلم اتفاقات عجیب و غریبی افتاد و کشفیات زیادی به دست آوردیم که کل روند مستند را تغییر داد. 

وی گفت: از نتایج خوب ساخت مستند علی مسیو رفاقت با تبریزی‌ها و این کشفیات بود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز