خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم اراک در مجلس خبر داد؛

تصویب ممنوعیت مازوت‌سوزی نیروگاه حرارتی شازند در کارگروه ملی آلودگی هوا

تصویب ممنوعیت مازوت‌سوزی نیروگاه حرارتی شازند در کارگروه ملی آلودگی هوا
کد خبر : ۱۵۱۳۳۶۶

بخشی از آلودگی هوای به دلیل وجود پدیده ریزگردها است

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان با بیان اینکه طرح ممنوعیت مازوت‌سوزی نیروگاه حرارتی شازند در کارگروه ملی آلودگی هوا تصویب شد، گفت: در جریان سفر ماه گذشته رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور به استان مرکزی و با پیگیری‌های صورت گرفته، موضوع آلودگی هوای اراک مطرح شده و خواسته شد تا این موضوع در کارگروه ملی آلودگی هوا مطرح شود و تصمیمات لازم اتخاذ شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید محمد جمالیان در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های استان مرکزی، افزود: در جریان این سفر وعده کاهش آلودگی هوای اراک داده شده بود. با توجه با اهمیت موضوع، باید این موضوع در سطح ملی و در کارگروه ملی کاهش آلودگی کشور مطرح و مورد بررسی قرار می‌گرفت و در خصوص آن تصمیم‌گیری می‌شد. در نهایت با پیگیری‌های انجام شده طرح ممنوعیت مازوت‌سوزی نیروگاه حرارتی شازند در این کارگروه مطرح شد و به تصویب رسید.

وی به قدیمی بودن طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک اشاره کرده و ادامه داد: این طرح مستلزم بازنگری و بازبینی است و با توجه به شرایط موجود باید موارد جدید به این طرح افزوده شود. در این راستا مصوب شد در سریع‌ترین زمان ممکن طرح جدیدی در راستای کاهش آلودگی هوای اراک ارائه گردد. در این راستا ضروری است طرح جدیدی که ارائه می‌شود هر چه سریع‌تر عملیاتی و بروزرسانی شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان با اشاره به اینکه بخشی از آلودگی هوای شهر اراک و دیگر شهرهای استان مرکزی به دلیل وجود پدیده ریزگردهاست، اظهار داشت: متأسفانه تالاب میقان اراک به یکی از اصلی‌ترین کانون‌های ریزگردها در این استان تبدیل شده است. موضوع ریزگردهایی که منشاء آن تالاب میقان است، یک بحران جدی است که باید با جدیت به آن پرداخته شود.

جمالیان با تأکید بر اینکه بخشی از آلودگی‌های هوای ناشی از فعالیت ریزگردها است، تصریح کرد: متأسفانه خشکسالی‌های ناشی از کم بارشی در سال‌های اخیر موجب شده که تالاب میقان اراک در زمره 187 کانون فرسایش بحران بادی و تولید ریزگردها در کشور قرار گیرد. از سوی دیگر باعث شود تا هوای شهر اراک و شهرهای مجاور به علت ذرات برخاسته از تالاب دچار آلایندگی ناشی از گرد و غبار شوند.

وی به تصویب اعتبارات لازم در راستای مدیریت بحران‌های ناشی از ریزگردها در تالاب میقان اشاره کرده و بیان داشت: در کارگروه ملی آلودگی هوا مصوب شد که برای جلوگیری از آلودگی‌های هوا که ناشی از فعالیت ریزگردها در تالاب میقان اراک است، مبلغ 1200 میلیارد ریال تخصیص یابد تا بتوان اقدامات مناسبی نظیر رشد گیاهان برای از بین بردن کانون تشکیل ریزگردها انجام داد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان تأکید کرد: در استان قم حدود 10 هزار هکتار منطقه بحرانی در رابطه با ریزگردها و کانون‌های اصلی گرد و غبار وجود دارد. این منطقه بحرانی یکی از کانون‌های اصلی در استان‌های قم، استان مرکزی، استان تهران، استان اصفهان و ... است. از 10 هزار هکتار منطقه بحرانی در رابطه با ریزگردها در استان قم 3500 هکتار آن فوق بحرانی تشخیص داده شده است.

جمالیان ابراز داشت: اگر معضل ریزگردها در این منطقه بحرانی برطرف نشود شهرهای همجوار استان قم، نظیر استان مرکزی و به خصوص شهر اراک همچنان در معرض آلودگی ناشی از ریزگردها قرار خواهند گرفت. به همین منظور جلسه‌ای با حضور نمایندگان شهرهای البرز، قم، تهران، اصفهان و سمنان در مجلس با حضور نمایندگان سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری برگزار شد.

وی اضافه کرد: در فرایند برگزاری این جلسه موضوع ریزگردها به عنوان یک بحران زیست‌محیطی مورد بررسی قرار گرفت تا راهکارهای لازم در راستای رفع ریزگردها اتخاذ شود و در نهایت اجرایی گردد. همچنین قرار است هفته آینده نیز جلسه‌ای با حضور استانداران مرکزی، قم، تهران، سمنان با رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص پدیده ریزگردها تشکیل و تصمیمات لازم برای کاهش آلودگی اتخاذ شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان در ادامه به سایر مصوبات کارگروه ملی آلودگی هوا اشاره کرده و گفت: استفاده از اتوبوس و تاکسی‌های برقی در سطح شهر اراک از دیگر موضوعات مطرح شده در این کارگروه است. در حال حاضر اعتبارات خرید 49 دستگاه اتوبوس برقی واریز شده، اما هنوز تحویل استان نشده است. در این راستا مقرر شده که وزارت کشور پیگیری لازم برای تسریع در تحویل اتوبوس‌های برقی را انجام دهد.

جمالیان افزود: در ارتباط با برقی شدن تاکسی‌های سطح شهر اراک نیز درخواست خرید 2000 تاکسی برقی هدف‌گذاری و مطرح شده است. در این راستا مقرر شد این موضوع خرید تاکسی‌های برقی در قالب انعقاد یک قرارداد، عملیاتی شود. بخشی از هزینه مورد نیاز خرید تاکسی با ارائه تسهیلات از محل صندوق ملی محیط‌زیست و بخشی دیگر از محل آورده متقاضیان تاکسی تأمین می‌شود.

وی به وضعیت ضعیف اسف‌بار حمل‌ونقل عمومی و همچنین تردد خودروها در شهر اراک اشاره کرده و ادامه داد: بیشتر شهروندان‌ و ساکنان شهر اراک از وضعیت حمل‌ونقل در این شهر رضایتمندی ندارند که این موضوع باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. در این راستا و برای رفع این مشکل تعداد 69 دستگاه اتوبوس برقی در نظر گرفته شده است که از این تعداد 21 دستگاه پلاک‌گذاری شده است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان اظهار داشت: بهره‌برداری از 25 کیلومتر از 45 کیلومتر آزادراه شمال اراک تا پایان سال جاری یکی از برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار دارد. همچنین 20 کیلومتر باقی‌مانده نیز سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و به طور حتم با بهره‌برداری از این طرح و عدم ورود ماشین‌های سنگین، از میزان آلایندگی‌ها کاسته خواهد شد. 

تصویب ممنوعیت مازوت‌سوزی نیروگاه حرارتی شازند در کارگروه ملی آلودگی هوا

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز