خبرگزاری کار ایران

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان؛

مجتمع شوق زندگی با محوریت حمایت از کودکان در قزوین فعال می‌شود

مجتمع شوق زندگی با محوریت حمایت از کودکان در قزوین فعال می‌شود
کد خبر : ۱۵۰۹۸۳۱

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین گفت: مجتمع شوق زندگی درراستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و تشکیل محیطی خلاق، نوآورانه و دوستدار کودک و دختران است که در استان قزوین راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش ایلنا، علی فولیان در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده که در استانداری قزوین برگزار شد، گفت: آسیب‌های اجتماعی سرمنشاء و ریشه بسیاری از مفاسد و جرایم محسوب می‌شوند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین ادامه داد: کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی همواره از برنامه‌های اولویت‌دار و انتظارات جدی رهبر معظم انقلاب از دستگاه‌های مسئول بوده است.

وی عنوان کرد: همه ما مسئولان نسبت به اقشار آسیب‌پذیر جامعه وظیفه داریم و دارای تکلیف قانونی هستیم؛ به خصوص در قبال کودکان و زنان که بیشتر در معرض خطر هستند و شکننده‌اند؛ این کودکان بی‌دفاع، آینده‌سازان کشور هستند و حمایت از حقوق آن‌ها، وظیفه‌ حاکمیت است.

این مقام قضایی استان اظهار کرد: در سال‌های گذشته در خصوص موضوعات حضانت، طلاق، کودک‌آزاری، کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست، در دو بخش محاکم خانواده و دادسراها با نگاهی خشک و قانونی، صرفاً در زمینه رسیدگی به اختلافات و همچنین عدم توجه کافی به کودک با مشکلات عدیده‌ای روبرو بوده‌ایم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین ادامه داد: کودکان آسیب‌پذیرترین قشر در محاکم هستند، تغییر رویکرد از قضایی خشک به رویکردی اجتماعی، حمایتی و طبیبانه و همچنین حمایت صددرصدی از کودکان نیازمند استفاده از تمامی ظرفیت‌های مورد نیاز است.

مجتمع شوق زندگی محیطی دوستدار کودک است

فولیان با اشاره به فعالیت مجتمع‌های شوق زندگی گفت: این مجتمع‌ که در آن ارائه خدمات اجتماعی با همکاری دستگاه قضایی و سایر دستگاه‌های دارای تکلیف به صورت متمرکز صورت می‌پذیرد؛ محیطی خلاق، نوآورانه و دوستدار کودک است که با الگویی مشارکت‌جو و هم‌افزا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های  بین بخشی  بر پایه همکاری جمعی و با رویکرد مواجهه‌ کنشی، فعال و بهنگام بنا نهاده شده است.

وی ادامه داد: این مجموعه به‌عنوان یک قرارگاه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی عمل خواهد کرد و فرایند شناسایی تا خدمات دهی را به صورت کارشناسی اجرا خواهد کرد و این مهم تنها با کار جمعی و مشترک همه اعضا امکان پذیر خواهد شد.

این مقام قضایی تصریح کرد: این مرکز به دنبال آن است که رویکردها را در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی کودکان از پراکندگی به یکپارچگی، از تک نوازی یا نگاه بخشی به هم افزایی و انسجام، از نگاه بخشی به کار ائتلافی و شبکه‌ای تغییر دهد.

هم‌افزایی و تسهیل امور در مجتمع‌های شوق زندگی

فولیان ادامه داد: در این محل یک کار مشارکتی متفاوت و ضروری شکل گرفته است، همه در این مکان جمع شدند تا بتوانند در زمینه کاهش یک آسیب اجتماعی گام بردارند و در جهت اجرای کامل‌تر قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست اقدام کنند.

وی عنوان کرد: این مجتمع‌ با هدف ارائه الگوی نوآورانه، هم‌افزا و جامع به منظور حمایت موثر از اطفال و نوجوانان در وضعیت مخاطره‌آمیز، دختران آسیب‌دیده یا در معرض آسیب تشکیل شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین گفت: ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی بین دستگاه‌های مسئول، نهادهای حمایتی و نهادهای مردمی به منظور مداخله بهنگام، اثربخش و تخصصی و کیفیت‌بخشی، تسهیل‌گری و تسریع با رویکرد مددکاری اجتماعی در فرایندهای حمایت از گروه‌های هدف، مهمترین راهبرد این مجتمع‌ است.

وی یادآور شد: اقدامات این مجتمع در زمینه انسجام‌بخشی، هماهنگی و پیگیری اجرای تکالیف قانونی دستگاه‌های ذیربط در سایه حمایت از گروه‌های هدف و ایجاد ظرفیت برای شبکه‌سازی و جلب مشارکت مردم و نهادهای مردمی محقق می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز