اولین نشست شورای راهبری مدیریت پیشرفت پایدار شهر شیراز برگزار شد؛
حق انتفاع رودخانه خشک به شهرداری شیراز واگذار خواهد شد
گرهگشایی از موانع اجرایی پروژههای بزرگ با وفاق جمعی میسر میشود
اولین نشست شورای راهبری مدیریت پیشرفت پایدار شهر شیراز با هدف هماندیشی، همافزایی و افزایش همکاریهای چندجانبه نهادها و دستگاههای اجرایی شهری و استانی به منظور تسریع و رفع موانع اجرایی طرحها و پروژههای مصوب محدوده و حریم شهر شیراز در کلیه حوزههای اقتصادی، سرمایهگذاری، فرهنگی، اجتماعی و مدیریت شهری برگزار شد.
به گزارش ایلنا، نماینده ولی فقیه در استان فارس در این نشست اظهار کرد: مولدسازی یک سقف دارد تا بتوانیم در آینده آن را مثل یک شهر اداره کنیم و در این خصوص، این نگرانی را داریم که در وضعیت فعلی شیراز به میزان کافی مهاجر دارد.
آیتالله لطفالله دژکام اضافه کرد: راههای تأمین منابع مالی پروژهها تنها از طریق مولدسازی نیست و در این خصوص باید سهمیه شیراز از وزارتخانه گرفته شود و باید از نمایندگان استان مطالبهگری شود.
وی ادامه داد: اگر مسیرهایی که هست نرویم و مدام بگوییم مولدسازی، در آینده با مشکلات بسیاری مواجه میشویم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز تاکید کرد: مدیران استان و نمایندگان باید سهمیه فارس را از دولت مطالبهگری داشته باشند.
آیتالله دژکام خاطرنشان کرد: یکی از وظایف جلسه راهبری اینست که چه برنامهای برای شهر شیراز مدنظر است.
همافزایی قوانین ملی و اختیارات استانی، برای تسهیل در عبورومرور کلانشهر شیراز انجام میشود
استاندار فارس نیز در این نشست گفت: جلسات این شورا باید منظم؛ حداقل هر ماه یک جلسه و با دستور کار مشخص برگزار شود، زمانی جلسات به نتیجه میرسد که دستور کارهای مشخص مطرح و از پیش نیز به اطلاع اعضا رسیده باشد.
محمدهادی ایمانیه افزود: دبیر این شورا از بین افرادی انتخاب شود که در میان دستگاهها و سازمانها شناخته شده باشد تا پاسخگویی به وی سرعت پیشرفت کار را افزایش دهد، پس یکی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز به این عنوان منصوب خواهد شد.
وی در این جلسه با اشاره به ورودیهای شهر شیراز از سمت خرامه، پل فسا و جاده بوشهر بر ضرورت بهسازی و تعریض این ورودیها تاکید کرد و افزود: منابع مالی برای تعریض ورودیهای شیراز از مسیر الحاق، تغییر کاربری، مولدسازی و ارزش افزوده تأمین میشود.
نماینده عالی دولت در فارس با اشاره به وضعیت بزرگراه حضرت امام خمینی(ره)، گفت: منابع مالی برای ایمنسازی این محور نیز از طریق ماده ۵۶، تهاتر زمین، اوراق مشارکت و سازمان ملی زمین تامین شود.
ایمانیه در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به کاهش حجم ذخیره سد تنگ سرخ شیراز و تبدیل آن به یک آب بند با ظرفیت محدود، گفت: آب منطقهای استان طی ۳ الی ۴ ماه آینده با پیمانکار جدید این طرح قرارداد منعقد میکند.
وی با اشاره به تعداد خطوط در حال احداث مترو شیراز، بر ضرورت تامین واگنهای این خطوط تاکید کرد و گفت: طی هماهنگیهایی که با معاون حملونقل وزیر صنعت معدن و تجارت صورت پذیرفته گشایشهای خوبی برای تامین واگنهای مورد نیاز شهر شیراز در حال انجام است.
حق انتفاع رودخانه خشک به شهرداری شیراز واگذار خواهد شد
فرماندار شهرستان شیراز نیز در ادامه این نشست گفت: شیراز هم مرکز استان و هم وسیعترین شهرستان از لحاظ جمعیت، مسائل و مشکلات اجتماعی است و به طور طبیعی اهمیت و جایگاهش از همه لحاظ اولیتر و مهمتر است.
لطفالله شیبانی افزود: از زمان استقرار دولت شهید رئیسی در استان تدبیری شد که شورایی برای حلوفصل مشکلات کلانشهر شیراز ایجاد شود که این تصمیم کلان اتخاذ و این شورا راهاندازی شد.
وی بیان کرد: در مدت زمانی کوتاهی در اجرای این دستورالعمل وقفه ایجاد شد که اخیراً با تدوین شیوه نامه اجرایی و ابلاغ آن توسط شورای اسلامی شهر اولین نشست شورای راهبری پیشرفت پایدار شهر شیراز برگزار شد.
فرماندار شیراز ضمن اشاره به مسائل و مشکلات این کلانشهر عنوان کرد: در این نشست به جهت حضور همه دستاندرکاران مربوطه استان از جمله حضور نماینده ولی فقیه در استان فارس، نماینده عالی دولت در فارس، نمایندگان مردم در مجلس و شورای اسلامی شهر قطعاً گرهگشایی از مشکلات کلان شهر شیراز با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.
شیبانی خاطرنشان کرد: موضوعی که در سفر دوم هیئت دولت به استان فارس و شهر شیراز انجام شد، تعیین تکلیف رودخانه خرم رود یا رودخانه خشک بود که با توجه به اهمیت موضوع برای شخص رئیس جمهور در مصاحبه ایشان مقرر شد حق انتفاع این رودخانه به شهرداری شیراز واگذار شود.
وی گفت: اگر این رودخانه تعیین تکلیف شود و وزارت نیرو در اجرای مصوبات هیئت دولت و استان تحویل شهرداری دهد بسیاری از مشکلات شهر حل خواهد شد
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این نشست ضمن اشاره به تصویب دستورالعمل شورای راهبری توسط شورای اسلامی شهر و تایید فرماندار اظهار کرد: برای انجام اهداف این دستورالعمل، آماده استفاده از همه ظرفیتهای استانی و ملی هستیم و باید تلاش کنیم موضوعاتی در دستور کار قرار بگیرد که جنبه راهبری داشته باشد.
سید ابراهیم حسینی افزود: برخی موارد نیاز به پیشنهاد بر ای تبدیل به قانون در سطح دولت یا مجلس است که مطمئنا این مهم اتفاقات مثبت و اساسی در پی خواهد داشت.
وی مسیر این شورا را مثبت اعلام و عنوان کرد: در اولین نشست موضوعات خوبی مطرح و جمعبندیهای مطلوبی انجام گرفت.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: در ۱۴ مردادماه با تصمیم اعضای شورای راهبری جلسه فوق.العاده تشکیل خواهد شد و پس از آن شنبه هر ماه با دبیری شورای اسلامی شهر شیراز در سالن کمیسیونهای شورای اسلامی شهر شیراز جلسات ادامه خواهد داشت.
حسینی ضمن اشاره به این مطلب که در شورای راهبری موضوعات ضروری و مهم در دستور کار قرار میگیرد، اظهار امیدواری کرد: با تشکیل این جلسات هم بتوانیم مشکلات مردم را سرعت ببخشیم و هم بتوانیم مسیر خوبی را پیش روی آینده شهر برای مردم ترسیم کنیم.
گرهگشایی از موانع اجرایی پروژههای بزرگ با وفاق جمعی میسر میشود
شهردار شیراز نیز در این نشست اظهار کرد: یکی از روشهایی که میتوان پروژههای عمرانی بزرگ و تاثیرگذار را به جلو برد اهتمام و کار جمعی با وفاق و همدلی بین مسئولین است.
محمدحسن اسدی افزود: از سال گذشته شورایی متشکل از نماینده ولی فقیه در فارس، استاندار، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و شهردار شیراز، مدیران دستگاههای اجرایی و شهری پیشنهاد شد که امروز نخستین نشست برگزار و دستورکارهای خوبی مورد بررسی و واکاوی قرار گفت.
وی اضافه کرد: در این جلسه مسائل و مشکلاتی که سالیان زیادی شهرداری شیراز با آنها دست به گریبان مطرح و تصمیمهای خوبی اتخاذ و مقرر شد شورای راهبری به مدیریت شهر شیراز از ظرفیت نماینده ولی فقیه در فارس، استاندار فارس، نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای اسلامی و مدیران دستگاهای اجرایی استفاده کرده تا بخشی از مشکلات و دغدغههای مردم کاسته شود.
اسدی گفت: با برگزاری منظم و پیوسته و اهتمام و جدیت مدیران ارشد و تعیین تکلیف و وظایف هر نهاد و دستگاه می توانیم بخشی از مشکلات شهر شیراز را کم کنیم.
دستور کار شورای راهبری با نگاه اثربخشی و مسئله محوری تعیین شود
نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر برگزاری جلسات شورای راهبری به صورت منظم و پیوسته برگزار شود و اعضای آن به صورت منظم شرکت کرده و دستورکارها از قبل مشخص باشد قطعاً اتفاق خوبی خواهد افتاد.
سید اسماعیل حسینی افزود: موضوعات مطرح شده در شورای راهبری با توجه به نقش و اهمیتی که در پیشبرد برنامهها و تسهیل امور خواهد داشت باید با نگاه اثربخشی و مسئله محوری مدنظر قرار گیرد.
تسهیل و رفع موانع اجرایی با هماندیشی و همافزایی بین بخشی محقق میشود
نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: این شورای راهبری باید از مدتها قبل تشکیل میشد تا ما بتوانیم در بررسی موضوعهای کلان و کلی شهری جهتگیریها و سمتوسوهایی را با همفکری و همافزایی هم داشته باشیم و از ظرفیت نهادها و دستگاههای اجرایی بهره ببریم؛ چراکه نه شهرداری و نه هیچ دستگاه اجرایی به تنهایی نمیتواند مسائل و موضوعهای شهر را حل و راهبری کند.
جعفر قادری افزود: مسائل شهر از کلیت مسائل کلان استان جدا نیست به طوری که ۴۰ درصد جمعیت استان در شهر شیراز سکونت دارد بنابراین شهرداری به تنهایی موفق به امور و مسائل کلان شهری نیست.
وی بیان کرد: باید با همکاری و هماهنگی بین بخشی در کنار شهرداری و شورا مسائل را مدیریت و در صدد رفع امور برآییم، پس هر نهاد اجرایی باید به تناسب اختیارات و اقتدارات حوزه استحفاظی در سطح استانی و ملی برای تسهیل و گشایش امور اقدام کند.
نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی درخصوص افق شورای رهبردی نیز گفت: فلسفه وجودی شورا برای مدیریت کلانشهر شیراز ضرورت دارد و سرعت اتخاذ تصمیم و گره گشایی مسایل و موضوعات کلیدی شهر را شتاب می بخشد.
ریلگذاری در این شورای راهبری مشخص باشد
نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برخی از مطالب طرح شده در این جلسه نشان می دهد که جلسه اجرایی است و باید ریل گذاری در این جلسات مشخص باشد و برنامهها در قالب یک دستور کار مدون شود تا در هر جلسه روند پیشرفت فیزیکی و اجرای پروژه تشریح شود.
روحالله نجابت همچنین پیشنهاد داد که از مجموعه پروژههای اجرایی، بیش از ۵ پروژه رسیدگی و تعیین تکلیف شود تا پروژه نهایی شود.
وی گفت: همچنین در هر جلسه باید دستور کارهای ستاره دار مدون شود تا در خصوص آن ها اقدامات انجام شده ارائه شود.
هماهنگی میان دستگاههای اجرایی سرعت و کیفیت انجام پروژهها را بالا میبرد
نایبرئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این نشست اظهار کرد: با تشکیل شورای راهبری با حضور مدیریت شهری، استانی و نمایندگان شیراز در مجلس شورای اسلامی قرار است مسائل این کلانشهر بررسی شود و جهت گسترش و تحول در ابعاد مختلف کلانشهر شیراز اهتمام لازم انجام گیرد.
محمدتقی تذروی نیاز به شورای راهبری را ضروری دانست و عنوان کرد: با توجه به اینکه افق بلندی را برای شهر شیراز متصور هستیم نیاز به تشکیل شورای راهبری احساس می شد تا بتوان با حضور مدیریت شهری، استانی و نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی مشکلات عمدهای که در اجرای طرحها و پروژههای مصوب در محدوده و حریم شهر شیراز وجود دارد حل و فصل کرد.
رئیس شورای اسلامی شهرستان شیراز بیان کرد: قطعاً هماهنگی میان دستگاههای اجرایی سرعت و کیفیت انجام پروژه.ها را بالا خواهد برد.
نایبرئیس شورای اسلامی شهر شیراز ضمن اشاره به دستور کار سد تنگ سرخ در این جلسه عنوان کرد: برای حل این مسائل نیاز به حضور همه دستگاههای مربوطه ازجمله محیط زیست، اداره آب و ... برای حلوفصل این مسائل احساس میشود.
تذروی یکی از دستورکارهای مهم این جلسه را بررسی و ساماندهی یکی از ورودیهای شهر شیراز(خرامه) دانست و عنوان کرد: انجام این مهم نیاز به حل مسائلی همچون تملک، اوقاف و تغییر کاربری است که اگر مشکلات این جاده برطرف شود، ورود و خروج را در این منطقه تسهیل خواهد کرد.
وی بحث دیگر مطرح شده در این جلسه را بحث کمربندی شیراز دانست و عنوان کرد: کمربندی شیراز یکی از پرتلفاتترین محورهای استان فارس است که نیاز به حضور دستگاهها و ارگانهای مختلف برای حل این مشکل است و جهت ساماندهی این مسیر نه تنها نقش یک دستگاه بلکه عزم و اراده جمعی استانی و ملی را میطلبد تا کمربندی به صورت بزرگراه مدیریت شود.
ایجاد مدیریت یکپارچه شهری، مشارکت و همافزایی دستگاههای اجرایی
رئیس کمیته شفافیت، صیانت از حقوق شهروندان و سلامت اداری شورای اسلامی شهر شیراز نیز اظهار کرد: در جریان اجرای طرحها و پروژههای بزرگ که در محدوده و حریم شهر شیراز صورت گرفته یا خواهد گرفت، دستگاهها و نهادهای متولی متعددی درگیر هستند.
مهدی طاهری هماهنگی بین دستگاهها برای اجرای پروژه.ها را امری ضروری و مهم دانست و عنوان کرد: وجود مرکزیتی لازم و ضروری است تا بتواند هماهنگی و همافزایی بین دستگاههای اجرایی را انجام دهد تا پروژه.ها در زمان کوتاه و با سرعت بیشتری پیش روند و این مهم در شورای راهبری اتفاق خواهد افتاد.
وی افزود: دستورالعمل شورای راهبری مدیریت پیشرفت پایدار شیراز که تدبیر شورای اسلامی شهر در دوره ششم بوده در فرمانداری به تصویب رسید و برابر اصل ۱۰۳ قانون اساسی برای همه دستگاههای اجرایی که در موضوع ۶ این دستورالعمل پیشبینی شده است، لازمالاجراست.
رئیس کمیته شفافیت، صیانت از حقوق شهروندان و سلامت اداری شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه در خصوص اعضای شورای راهبری گفت: این شورا با ریاست استاندار فارس و نائب رئیسی فرماندار شیراز و با عضویت نماینده ولی فقیه در استان و نمایندگان مردم فارس و زرقان در مجلس شورای اسلامی، رئیس شورای اسلامی شهر و رئیس شورای اسلامی شهرستان شیراز تشکیل خواهد شد و بقیه مدیران کل و مسئولین دستگاههای دیگر و اعضای شورای اسلامی شهر و شورای اسلامی شهرستان شیراز مدعوین شورای راهبری خواهند بود که براساس دستور کارها دعوت شده و کار را پیش خواهند برد.
طاهری درخصوص وظایف اصلی شورای راهبری نیز گفت: یکی از مهم ترین وظایف این شورا شناسایی موانع اجرایی، فرصتها، اولویتبندیها، پیشنهاد منابع مالی و پیگیری تأمین بودجه، برنامهریزی و پیگیری تسهیل، تسریع و رفع موانع اجرایی طرحها و پروژههای مصوب در محدوده و حریم شهر شیراز در کلیه حوزههای اقتصادی، سرمایهگذاری، فرهنگی، اجتماعی و مدیریت شهری است.
طاهری بیان کرد: در این شورای راهبری همه دستگاههای موجود کنار هم قرار گرفته و با ریاست استاندار فارس در کنارهم و با اختیاراتی که قانون برای هر یک تکلیف و پیش بینی کرده میتوانند مصوباتی داشته و کار را پیش ببرند.
وی اضافه کرد: این شورا نه تنها در حل مسائل کالبدی شیراز، بلکه تسهیل در موضوعاتی در ساحت امور فرهنگی و اجتماعی و گردشگری این شهر زیارتی و گردشگرپذیر را نیز دنبال خواهد کرد.
رئیس کمیته شفافیت، صیانت از حقوق شهروندان و سلامت اداری شورای اسلامی شهر شیراز، یکی از ویژگی های مهم و عملیاتی این شورای راهبری را حضور نمایندگان مردم شریف شیراز و زرقان دانست و عنوان کرد: حضور نمایندگان مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی میتواند در پایتخت از طریق پیگیری و تصویب طرحها و یا بودجه لازم از طریق وزارتخانهها یا کمیسیونهای مجلس کمکرسان باشند.
طاهری اظهار امیدواری کرد: با راهاندازی این شورای راهبری شاهد پیشرفت پایدار کلانشهر شهر "شیراز، سومین حرم اهل بیت(ع)" باشیم.
بنابراین گزارش، شرح و تبیین دستورالعمل اجرایی، تعیین دبیر و هماهنگی لازم در خصوص جلسات بعدی، بررسی وضعیت موجود و نحوه ساماندهی ورودیهای شیراز، بررسی کمربندیهای اطراف شیراز به خصوص کمربندی جنوب و شمال شرق و حل موانع اجرایی سد تنگ سرخ از موضوعات مطرح شده در این نشست بود.