خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

نبود صنایع تبدیلی مشکل اصلی توت فرنگی کاران گلستانی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۳۳۷۵

گلستان سومین استان در کاشت و تولید توت‌فرنگی در کشور است

گلستان سومین استان در کاشت و تولید توت‌فرنگی در کشور به شمار می‌رود و شهرستان رامیان بزرگترین شهر تولیدکننده توت فرنگی در استان است. اما نبودصنایع تبدیلی بزرگترین مشکل اصلی توت فرنگی کاران گلستانی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، استان گلستان پس از استان‌های کردستان و مازندران سومین تولید کننده محصول توت فرنگی در کشور به شمار می‌رود و توت فرنگی از محصولاتی است که در پاییز کشت و در فصل بهار برداشت می‌شود.

سالانه حدود ۱۰۰۰ هکتار از اراضی در گلستان توت فرنگی کشت می شود و شهرستان رامیان با ۸۵۰ هکتار کشت توت فرنگی بیشترین سهم تولید را در استان دارد. تولید کنندگان توت فرنگی بیشتر در حاشیه راه‌های گلستان بصورت خرده فروشی مشغول فروش محصولات خود هستند.

امروزه نیاز اصلی توت فرنگی کاران استان صنایع تبدیلی است که دولت های مختلف تاکنون برای رفع این مشکل تدابیری اتخاذ نکرده اند. اگر  کارخانه های صنایع تبدیلی در استان ایجاد شود جوانان بیکار مشغول به کار خواهند شد.

کشاورزانی که توت فرنگی کشت می‌کنند همیشه گلایه‌مندند که چرا موقع برداشت محصول توت فرنگی دولت  واردات این محصول را آزاد می‌کند که باعث ضرر آنها می‌شود. واردات محصولات توت فرنگی به کشور کام توت فرنگی کاران گلستانی را در آستانه برداشت تلخ کرده است.

از دولت می‌خواهیم وام های کم‌بهره با باز پرداخت دراز مدت به ما پرداخت کند

یک تولید کننده توت فرنگی در گفت وگو با ایلنا گفت: توت فرنگی کاران مشکلات زیادی دارند که دیکر کشت توت فرنگی برای آنها سودی ندارد. نبود کارخانه صنایع تبدیلی، بی‌توجهی مسئولان به توت فرنگی کاران و دلال ها از جمله مشکلاتی است که ما همیشه با آن مواجه هستیم.

محمد حمزه ای ادامه داد: استان گلستان به دلیل شرایط آب و هوایی مناسبی که دارد از دیر باز تاکنون به‌ عنوان یکی از قطب های تولید، کاشت و برداشت توت فرنگی در کشور شناخته می شود ولی متاسفانه بی‌توجهی مسئولان به ما تولید کنندگان خسارت های زیادی وارد کرده است.

وی بیان کرد: متاسفانه توت‌فرنگی‌کاران استان پس از تولید محصول توت فرنگی با مشکلات مانند صنایع تبدیلی، نبود سردخانه، بازار فروش، بسته‌بندی و ... مواجه هستند.

وی بیان کرد: کشت و تولید توت فرنگی برای ما هزینه بسیار زیادی دارد و از دولت می‌خواهیم وام های کم‌بهره با باز پرداخت دراز مدت به ما پرداخت کند. توت فرنگی یکی از مهمترین محصولات کشاورزی در استان گلستان است پس مسئولان باید نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشند.

برداشت ۱۲ هزار تن توت فرنگی از سطح مزارع گلستان

مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی گلستان در گفت وگو با ایلنا اظهار کرد: در سالجاری حدود یک هزار هکتار از مزارع استان گلستان زیر کشت توت فرنگی رفته است و پیش بینی ما این است که حدود ۱۲ هزار تن توت فرنگی از سطح این مزارع برداشت شود.

نویدرضا فرهانی ادامه داد: خانوارهای زیادی از طریق کشت و برداشت توت فرنگی درآمد کسب می‌کنند و عمده مناطق کشت توت فرنگی گلستان در شهرستان‌های رامیان به ویژه شهر دلند است.

وی تصریح کرد: استان گلستان پس از کردستان و مازندران سومین تولید کننده توت فرنگی کشور است. توت فرنگی محصولی پرهزینه ای محسوب می‌شود و حضور دلالان و واسطه‌ها از مهمترین مشکلات فراروی در این محصول است.

وی یادآور شد: در استان ارقام پاروس کاماروسا، سلوا که سازگاری خوبی با شرایط آب هوایی گلستان دارند کشت می‌شود و همچنین محصول توت فرنگی به استان های تهران، خراسان، اصفهان، مرکزی و البرز صادر می شود.

وی افزود: توسعه تولیدات باغی در گلستان به صنایع تبدیلی نیاز دارد و این موضوع باید در بخش کشاورزی اتفاق بیافتد. سرمایه گذاران بخش خصوصی می‌توانند در زمینه صنایع تبدیلی ورود کنند و ما هم حمایت می‌کنیم.

وی گفت: کشاورزان می‌توانند به صورت گلخانه‌ای توت فرنگی کشت کنند که سودآوری خوبی در طول سال برای آنها دارد. کشاورزانی که علاقمندان  به کشت گلخانه‌ای هستند می‌توانند با مراجعه به جهاد کشاورزی محل سکونت خود از تسهیلات مناسب که اعطا می‌شود استفاده کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز