در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛
بیش از 8 هزار دادخواست کارگر لرستانی در مراجع حل اختلاف و تشخیص مورد بررسی قرار گرفت
مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: در سال 1402 تعداد 8 هزار و 521 دادخواست کارگری و کارفرمایی استان در مراجع رسیدگی این اداره کل مورد بررسی قرار گرفت.
سید فرهاد ناصری نیا در گفت و گو با ایلنای لرستان با اشاره به اینکه اختلافات بین کارگر و کارفرما، امری متداول است و زمانی که این مشکلات شدید شوند منجر به اخراج کارگر یا ترک کار توسط وی میشود، اظهار داشت: یکی از موانع تاثیر گذار بر بهرهوری و رونق تولید بروز اختلاف بین کارگر و کارفرما است که با توجه به صیانت وزارت متبوع از حق و حقوق کارگران، کارشناسان حوزه روابط کار با حضور در واحدهای اقتصادی و همکاری و هماهنگی با تشکل های کارگری و کارفرمایی تلاش می کنند تا از اختلاف احتمالی جلوگیری کنند.
وی افزود: اختلافات بین کارگر و کارفرما باید قبل بروز مشکلات بین آنها حل و فصل شده و در محیط کار و از طریق تفاهم و تعامل منجر به توافق شود و بهترین تصمیم توافق خواهد بود که در نهایت این کار موجب جلوگیری از تنش ها در واحدهای اقتصادی و مشکلات در تولید میشود.
مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان در ادامه به بررسی پروندههای شکایات کارگری در مراجع رسیدگی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته بیش از 8 هزار دادخواست به مراجع رسیدگی ارجاع شده که در هیات تشخیص بیش از 7 هزار دادخواست منجر به صدور رای شده است.
ناصری نیا ادامه داد: پس از اعتراض به برخی از آراء صادره توسط کارگران و کارفرمایان پروندهها به مراجع حل اختلاف ارجاع میشود که پارسال 2 هزار و 321 دادخواست تجدید نظر خواهی رسیدگی و منجر به صدور رای شد.
وی حل و فصل دعاوی کارگر و کارفرمایی بصورت سازشی را اولویت مراجع رسیدگی در این اداره کل عنوان کرد و گفت: با مشاوره و راهنماییهای لازم توسط کارشناسان مراجع تشخیص و حل اختلاف به شکایات کارگری و کارفرمایی در استان سال گذشته 35 درصد آراء صادره با سازش حل و فصل شده است.
مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان بیان کرد: با افزایش مراجع تشخیص و حل اختلاف و همچنین تعداد جلسات این مراجع زمینه کاهش زمان رسیدگی به پرونده های کارگر و کارفرما فراهم شده است و با تمهیدات صورت گرفته زمان رسیدگی به این دادخواست ها از 40 روز به 26 روز رسیده است.
ناصری نیا یادآور شد: 23 هیأت تشخیص و 12 هیأت حل اختلاف در بازه زمانی صبح و بعد از ظهر کار رسیدگی به دادخواست ها و اختلافات کارگر و کارفرمایی را در سطح استان عهده دار هستند.
وی بیشتر اختلاف میان کارگران و کارفرمایان را عدم آشنایی آنان با قوانین و مقررات کار عنوان کرد و اظهار داشت: برخی کارفرمایان قوانین را به درستی رعایت نمیکنند و با عدم تمکین از مفاد قانونی به ویژه در بحث مطالبات کارگران و رعایت مقررات به ایجاد اختلافات دامن میزنند در حالی که اگر قانون کار به درستی اجرا شود بسیاری از مشکلات و اختلافات میان کارفرما و کارگر نیز برطرف میشود و صیانت از نیروی کار و حفظ اشتغال موجود اتفاق میافتد.
مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان تصریح کرد: نظم و انسجام در فعالیتهای اقتصادی، تقویت تشکل های کارگری و کارفرمایی، ارائه مشاوره و همچنین اطلاعرسانی و آموزشهای صحیح موازین قانونی از مهمترین عوامل پیشگیری از اختلافات کارگری و کارفریی است.