خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان:

میزان تولید انار در کوهدشت در هر هکتار بالغ بر ۲۵ تن است

میزان تولید انار در کوهدشت در هر هکتار بالغ بر ۲۵ تن است
کد خبر : ۱۴۱۶۵۰۲

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: میانگین کشوری تولید انار در هر هکتار ۱۹ تن است اما این در حالی است که میزان تولید انار در کوهدشت در هر هکتار بالغ بر ۲۵ تن است.

به گزارش ایلنا، سید عماد شاهرخی در سومین جشنواره انار شهرستان کوهدشت اظهار کرد: بر اساس سامانه پهنه بندی، سطح زیر کشت انار در استان در سال ۱۴۰۰، ۳ هزار و ۱۴۰ هکتار و تولید ۶۵ هزار و ۷۰۰ تن بوده است که در سال ۱۴۰۲ به ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار با تولید ۶۷ هزار و ۷۰۰ تن رسیده است. 

وی افزود: از این میزان، در سال ۱۴۰۰ میزان سطح باغات انار در کوهدشت یک هزار و ۹۰۰ هکتار با تولید ۴۹ هزار تن بوده است که در سالجاری به ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار و تولید ۵۵ هزار و ۷۰۰ تن رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار کرد:  بیشترین سطح مجتمع انار کاری با حدود ۱۲۰۰ هکتار مربوط به منطقه سیاب کوهدشت است. که بیشترین باغات متمرکز در کشور،  انارستان سیاب است.

شاهرخی ادامه داد: میزان تولید انار امسال با توجه به بهبود شرایط اقلیمی، فعالیت‌های ترویجی، برنامه‌های تغدیه‌ای و مبارزه با آفات و بیماری‌های جهاد کشاورزی با حدود ۱۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل به حدود ۷۰ هزار تن خواهد رسید.

وی افزود: بر اساس آخرین آمارنامه رسمی؛ لرستان در حوزه عملکرد واحد سطح «تولید » انار در کشور ، رتبه اول را به خود اختصاص داده است و در حوزه سطح زیر کشت در جایگاه هشتم کشور قرار دارد. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مواردی که در تولید محصولات بعد از امنیت غذایی مطرح می‌گردد سلامت غذایی است که مورد توجه بسیار زیاد تمام کشورها است مخصوصاً کشورهایی که به عنوان وارد کننده محصول می‌باشند و اهمیت آن از لحاظ درآمدزایی برای کشورهای تولید کننده بسیار مهم است.

شاهرخی عنوان کرد؛ یکی از زیر بخش‌های کشاورزی که دارای بیلان مثبت در صادرات است و ایجاد درآمد ارزی برای کشور دارد زیربخش باغبانی است که محصولات باغبانی شامل میوه‌جات، سبزی و سیفی جات گلخانه‌ای، قارچ و... را شامل می‌شود.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: با توجه به اهمیت و صادرات محور بودن محصولات باغی و گلخانه‌ای؛ باید معرفی محصولات را با هدف صادرات در دستور کار قرار دهیم، برای تحقق این امر نیازمند برند سازی و  شناسنامه دار کردن محصولات هستیم.

شاهرخی اظهار کرد: در طرح شناسنامه دارکردن باغات میوه وگلخانه ها به هر محصول یک کد و شناسه تعلق می گیرد که مشخصات آن محصول، نظیر تولید کننده و محل تولید کاملا مشخص و قابل شناسایی است و میزان سموم مصرفی و نوع آن، باقیمانده نیترات، باقیمانده یا وجود فلزات سنگین و یا آفات و بیماری‌ها در این شناسنامه خواهد آمد.

 وی افزود: تکمیل زنجیره تولید تا فروش محصولات کشاورزی برای مصرف کننده داخلی و همچنین صادرات به خارج از کشور بسیار اهمیت دارد؛درهمین راستا ثبت اطلاعات محصولات باغی و واحدهای گلخانه تولیدی درسامانه "سانکا" وصدور کد شناسه می تواند درسلامت محصولات و روند تولید، تنظیم بازارداخلی و صادرات موثرومهم باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان مزایای شناسنامه‌دار کردن باغات را پرداخت اعتبارات و تسهیلات بانکی، پذیرش در قوه قضاییه به عنوان وکالت، تأمین حامل‌های انرژی، اعمال انواع قوانین معافیت از مالیات‌ها، استفاده از تسهیلات بانکی یارانه‌دار سیستم‌های آبیاری، استفاده از کود و سموم یارانه‌ای، استفاده از مکانیزاسیون و.... عنوان کرد.

 وی تصریح کرد: کار صدور این شناسنامه‌ها یا (QRcode) توسط اتاق اصناف کشاورزی در شهرستان‌ها صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز