خبرگزاری کار ایران

پیش‌بینی خرید 255 هزار تن گندم از کشاورزان استان مرکزی

پیش‌بینی خرید 255 هزار تن گندم از کشاورزان استان مرکزی
کد خبر : ۱۳۹۵۱۵۴

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی با بیان اینکه پیش‌بینی شده است که خرید گندم از کشاورزان این استان به بیش از 255 هزار تن برسد، گفت: این میزان از حجم خرید گندم نسبت به حجم خرید گندم در سال گذشته 29 درصد رشد خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نوربخش عسکری افزود: از مجموع زمین‌های کشاورزی استان مرکزی 255 هزار و 990 هکتار زیر کشت گندم است که از این میزان، 48 هزار و 830 هکتار به صورت کشت آبی و 207 هزار و 160 هکتار به صورت دیم است.

وی با اشاره به وجود 135 استاندارد ملی در ارتباط با گندم، آرد و نان در قوانین کشور، ادامه داد: موضوع نان به عنوان پرمصرف‌ترین ماده غذایی و منبع اصلی تغذیه مردم محسوب می‌شود و باید از سوی مردم و مسئولان مورد توجه جدی قرار گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی اظهار داشت: در حال حاضر دولت برای تأمین گندم، آرد و نان کشور از محل تولید داخلی، اقدام به استفاده از سیاست خرید انحصاری یا خرید تضمینی ذیل قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی می‌کند و برای حمایت از مصرف کنندگان، سیاست قیمت تکلیفی آرد و نان را در دستور کار دارد.

عسکری تصریح کرد: متغیرهای عمده تعیین قیمت گندم از مجموع هزینه عملیات ماشین‌آلات، دستمزد کارگران، هزینه حمل و نقل و هزینه نهاده‌های تولیدی، هزینه بیمه، نرخ کارمزد بانکی، نرخ سود، نرخ تورم و اجاره زمین و مجموع هزینه‌های بذر، آب، کود شیمیایی تشکیل می‌شود. بنابراین ترکیب بهینه و سهم هر کدام از آنها در تعیین قیمت گندم اهمیت اساسی دارد.

وی بیان داشت: تعیین قیمت تمام شده گندم برای خرید تضمینی در کشور با معیار قرار دادن 4 شاخص هزینه واقعی تولید به اضافه سود متعارف، قیمت جهانی که شامل هزینه تمام شده محصول مشابه وارداتی شامل هزینه خرید در مبداء، هزینه‌های حمل و نقل، تعرفه‌های وارداتی، هزینه‌های حمل داخلی کشور و سایر هزینه‌های مربوط به واردات محصول مشابه، حفظ رابطه مبادله داخل و خارج بخش کشاورزی و آخرین نرخ تورم اعلامی مرکز آمار ایران، انجام می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی تأکید کرد: طبق پیش‌بینی‌ها، در سال جاری 10 میلیون و 500 هزار تن گندم از کشاورزان کشور خریداری می‌شود که با احتساب قیمت 150 هزار ریالی گندم، به کشاورزان یکهزار و 570 میلیارد ریال پرداخت می‌شود.

عسکری ابراز داشت: در صورتی که سقف درآمدی که از این میزان گندم برای دولت دریافت می‌شود، حدود 80 هزار میلیارد ریال است و به عبارتی، مابه‌التفاوت یکهزار و 490 میلیارد ریالی آن در قالب یارانه دولت به مردم پرداخت می‌شود.

وی اضافه کرد: در تبصره 14 قانون بودجه سال 1402، مبلغ 560 هزار میلیارد ریال برای یارانه نان پیش‌بینی شده و 40 درصد فروش روزانه نانوایی‌ها توسط دولت به عنوان کمک به تولید و عرضه مناسب نان به صورت نقدی به نانوایان پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی همچنین گفت: قیمت تضمینی گندم بر اساس هزینه تمام شده هر واحد از محصول در هر واحد از سطح زیر کشت برای هر سال محاسبه می‌شود. در این راستا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی قیمت پیشنهادی خرید گندم را با احتساب و بدون احتساب نرخ یارانه‌های دولتی محاسبه و اعلام می‌کند. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز