رتبه خراسان رضوی در پایش ملی محیط کسب و کار باز هم تنزل یافت
رتبه استان خراسان رضوی در پایش ملی محیط کسب و کار ایران در بهار ۱۴۰۲، باز هم روند تنزلی را تجربه کرد و اینبار با ۶ پله اُفت (نسبت به زمستان ۱۴۰۱) در جایگاه بیست و هفتم قرار گرفته است.
به گزارش ایلنا از مشهد، سیدمحمدرضا هاشمی، مدیر پایش طرحها و برنامههای اتاق مشهد با اعلام این خبر توضیح داد: در این طرح همچون دورههای گذشته ۲۸ مانع اصلی در محیط کسب وکار مورد سنجش قرار گرفت که با توجه به گزارش پایش ملی محیط کسب و کار ایران در بهار ۱۴۰۲ که از سوی اتاق ایران منتشر شده است، خراسان رضوی با ۶ پله نزول نسبت به فصل زمستان ۱۴۰۱ و کسب نمره شاخص ۶.۲۳ در رتبه بیستوهفتم استانهای کشور قرار گرفت. این نمره، پایینترین نمره استان طی ۲۷ دوره گذشته این طرح (از پاییز ۹۵) محسوب میشود.
وی اضافه کرد: ۳۲۶ فعال اقتصادی از خراسان رضوی که در این طرح شرکت کرده اند، غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، دشواری تأمین مالی از بانکها و بی ثباتی سیاستها، قوانین و مقررات و رویههای اجرایی ناظر بر کسبوکار را نامناسبترین مؤلفههایی دانستهاند که بر محیط کسبوکار استان تاثیر گذاشته است.
هاشمی ادامه داد: مؤلفههای مناسب در محیط کسبوکار استان در فصل مذکور نیز بنا به ارزیابی فعالان اقتصادی استان، نحوه استقبال مشتریان از نوآوری، ابتکار در ارائه خدمات و محصول و سطح دسترسی به آب و حاملهای انرژی بوده است.
وی متذکر شد: نکته قابل توجه اینجاست که از ۲۸ مؤلفه طرح پایش محیط کسب و کار، طبق نظر شرکت کنندگان در طرح، تنها ۴ مؤلفه نسبت به دوره پیشین، بهبود را تجربه کرده و ۲۴ مؤلفه دیگر نمره پایین تری نسبت به زمستان ۱۴۰۱ کسب کرده اند.
مدیر پایش طرحها و برنامههای اتاق بازرگانی خراسان رضوی در بخش دیگری از این گفتگو، به سوابق و بنیانهای علمی این بررسی و پایش فصلی اشاره کرد و توضیح داد: پیش از اجرای این طرح توسط اتاق بازرگانی، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی از تابستان سال ۱۳۸۹ طی ۲۶ دوره متوالی و با همکاری تشکل های اقتصادی سراسر کشور نسبت به پایش محیط کسب و کار اقدام میکرده است. بعدها انجام این پایش به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران سپرده شد و از مسیر اتاقهای استانی، در هر فصل دنبال شد.
وی اضافه کرد: این پژوهش با رویکرد تلفیق داده های پیمایشی با داده های آماری و براساس نظریه عمومی کارآفرینی شین برنامه ریزی شده و به صورت فصلی انجام میگیرد. داده های این پیمایش، حاصل از ادراک سنجی از وضعیت مؤلفه های محیط کسب وکار کشور بوده و منبع آن فعالان اقتصادی هستند. آمارگیری تلفنی با کمک سه اتاق(بازرگانی، اصناف و تعاون) و با استفاده از روش تکمیل پرسشنامه الکترونیکی انجام میگیرد و داده های دیگر نیز از منابع آماری رسمی کشور تهیه و مورد بهرهبرداری قرارگرفته اند.
هاشمی یادآور شد: براساس نظریه عمومی کارآفرینی شین، میتوان دو مجموعه عوامل محیطی معین را به محیط اقتصادی و محیط نهادی تفکیک کرد. عوامل محیط اقتصادی شامل محیط اقتصاد کلان، محیط مالی، ساختار تولید و محیط جغرافیایی و عوامل محیط نهادی شامل محیط سیاسی، محیط حقوقی، محیط فرهنگی و محیط آموزشی و علمی، محیط فناوری و نوآوری و ساختار دولت می شود.
وی اضافه کرد: این دو مجموعه عوامل بر کسب و کارهای موجود و بر فرآیند کارآفرینی که در واقع نقطه آغازین کسب وکار است، اثر می گذارند. هر چه محیط کسب وکار (محیط نهادی و اقتصادی) شرایط بهتری داشته باشد، بهره برداری از فرصتهای کارآفرینی بیشتر است. در واقع این پایش فصلی دارای مبانی علمی لازم بوده و متکی بر مولفههایی است که در بطن این محیط بر یک فعالیت اقتصادی تاثیر ایجاد میکند.