خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر مشهد مطرح کرد؛

ایجاد مشکلات فراوان با رایگان شدن اتوبوس/ بعضی ازمشکلات قابل جبران نیست

ایجاد مشکلات فراوان با رایگان شدن اتوبوس/ بعضی ازمشکلات قابل جبران نیست
کد خبر : ۱۳۷۳۲۷۴

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: رایگان شدن اتوبوس مشکلات زیادی را برای سیستم اتوبوسرانی مشهد ایجاد می‌کند که بعضی از آنها جبران پذیر نیست.

به گزارش ایلنا از مشهد، امروز در جلسه‌ای که با حضور ایمان فرهمندی رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد، حسن موحدیان رئیس شورای اسلامی شهر مشهد و مدیران، مسئولان و کارشناسان حوزه حمل ونقل و مهدی مهدی خانی رئیس کمیسیون عمران، ترافیک و امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قزوین برگزار شد در این جلسه مدیران و مسئولان در خصوص رایگان شدن اتوبوس طرح‌ها و نظر‌هایی را ارائه دادند. همچنین رییس کمیسیون عمران، ترافیک و امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قزوین تجربیات مدیریت شهری این شهر در خصوص رایگان شدن خطوط اتوبوسرانی به مدت یک ماه را در اختیار اعضای این جلسه قرار داد.

ایمان فرهمندی رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد در این جلسه با اشاره به کرایه پایین اتوبوس در شهر گفت: همین امروز مردم در مشهد فقط ١٠ درصد بهای تمام شده اتوبوس را می‌دهند و اعمال تخفیف‌های دیگر کارساز نیست و رایگان شدن اتوبوس مشکلات زیادی را برای سیستم اتوبوسرانی مشهد ایجاد می‌کند که بعضی از آن‌ها جبران پذیر نیست.

وی ادامه داد: همین امروز و درحالی که هنوز کلیات طرح تصویب شده و جزئیات آن باقی مانده، هم شاهد کاهش تراکنش من کارت هستیم و هم اینکه اعتراضاتی از سوی تاکسیران‌ها به دست ما رسیده است که از مختل شدن کسب و کارشان ابراز نگرانی کرده‌اند.

همچنین مهدی مهدی خانی رئیس کمیسیون عمران، ترافیک و امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قزوین اظهار کرد: سیستم حمل و نقل شهر قزوین شبیه به شهر مشهد است ما تقریبا موضوعات مختلف از یک مدل سیستم استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه که در سال‌های اخیر مدیریت شهری در سیستم ناوگان اتوبوسرانی مشهد مدیریت خوبی داشته و توانسته این سیستم را به خوبی حفظ کند، افزود: در سال ١٣٩٠، ٢۶ هزار دستگاه اتوبوس فعال و نیمه فعال در سطح کشور داشته‌ایم که در سال ١۴٠٢ به ١٨ هزار دستگاه رسیده است. در سال ١۴٠٢، ٧ هزار دستگاه فعال که ١۶ ساعت فعالیت دارند، ۴ هزار نیمه فعال که ٨ ساعت در روز فعالیت دارند و ٢ هزار دستگاه نیمه متوقف و ۴ هزار دستگاه متوقف دائم هستند.

وی با اشاره به اینکه اکنون شاهد فرسودگی ناوگان هستیم و این امر به دلیل عدم توانایی سازمان‌های تولیدکننده اتوبوس است، گفت: میانگین متوسط کشوری نشان می‌دهد که استفاده از ناوگان اتوبوسرانی ٨ درصد، حوزه تاکسیرانی ١٢ درصد و در تاکسی‌های اینترنتی ٨٠ درصد است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل قزوین ادامه داد: وضعیت ناوگان اتوبوسرانی مشهد از جهت نگه‌داری و تمهیدات در جایگاه خوبی قرار گرفته است و مدیریت شهری توانسته است ناوگان را سرپا نگه دارد.

مهدی‌خانی تاکید کرد: طبق نظر سنجی که از شهروندان شد و دلیل استفاده از اتوبوس را از آن‌ها جویا شدیم در عین ناباوری شاهد این موضوع بودیم که برخی شهروندان ادعا کردند که از اتوبوس برای دور زدن و دیدن جا‌های دیدنی که تاکنون نتوانسته بودند ببینند، استفاده می‌کنند و ما شاهد این پدیده نادر در اتوبوسرانی شده بودیم.

این عضو شورای شهر قزوین ادامه داد: بعد از پشت سر گذاشتن این تجربه توصیه‌ای برای اجرای این موضوع در شهر مشهد ندارم و پیشنهاد میکنم این طرح در ابتدا به صورت آزمایشی اجرا شود، زیرا با اجرای این طرح برخی از کسب و کار‌ها بر هم می‌ریزد و ممکن است حاشیه‌های ایجاد شود. همچنین کار کردن و فشار اتوبوس‌ها باعث افزایش اصطلاک اتوبوس‌ها می‌شود و این امر سن فرسودگی ناوگان را افزایش می‌دهد. یکی از مسائلی مهم دیگر این است که ازدحام جمعیت سبب می‌شود که عده‌ای که هر روز از اتوبوس استفاده می‌کنند دیگر نتوانند به راحتی از اتوبوس استفاده کنند.

وی اضافه کرد: ملاک بیشتر مردم شهر قزوین تمیری اتوبوس و به موقع رسیدن و نحوه ارائه خدمات است، قیمت بلیط اتوبوس دغدغه‌های آخر مردم بود.

رایگان شدن اتوبوس تقاضای مردم نیست

حسن موحدیان رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه این جلسه اظهار کرد: رایگان شدن اتوبوس تقاضای مردم نیست، تقاضای مردم رفاه بیشتر است که با رایگان شدن این اتفاق نمی‌افتد. با رایگان کردن اتوبوس تعداد مسافران افزایش می‌یابد و آن وقت نمی‌توانیم پاسخگو نیاز مردم باشیم. ازدحام جمعیت باعث افزایش فرسودگی ناوگان می‌شود و این امر سبب کاهش استفاده مردم از قطار شهری نیز می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: عده‌ای می‌گویند با تبلیغات محیطی برای شهرداری درآمدزدایی می‌کنیم که به این وعده نمی‌توان اکتفا کرد، ابتدا درآمد زایی را ایجاد و سپس اتوبوس را رایگان کنید. امیدوارم رایگان شدن اتوبوس در زمان من اتفاق نیفتد. استادان بسیاری از دانشگاه‌ها از اجرای این طرح ناراضی هستند.

همچنین مهدی امامی میبدی مدیرکل نظارت بر حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهدبا اشاره به اینکه به جای رایگان شدن اتوبوس از تخفیفات ویژه برای شهروندان استفاده کنید، گفت: بعد از مطالعه مقاله‌های مختلف و بررسی ناوگان اتوبوسرانی کشور‌های مختلف شاهد این امر بودیم که آن‌ها از انوع تخفیفات شهروندی استفاده کردند.

وی گفت: از اعضای شورا در خواست دارم تجدید نظری در تبصره‌ای این طرح داشته باشند و از تخفیفات مختلف شهروندی به جای رایگان کردن استفاده کنند و این طرح در ابتدا به صورت آزمایشی در برخی از خطوط اجرا شود تا بازتاب آن را ببینیم.

وی ادامه داد: طبق نظر سنجی انجام شده بیشترین شکایات مردم از ناوگان اتوبوسرانی از شلوغی اتوبوس‌ها، عدم حضور به موقع اتوبوس در ایستگاه‌ها بوده است و هزینه بلیط دغدغه شهروندان نیست.

در پایان محمد غلامی سرپرست سازمان اتوبوسرانی نیز اظهار کرد: از لحاظ فنی باید بگویم به صورت میانگین روزانه ١۵٠ تا ٢٠٠ دستگاه اتوبوس به تعمیرکار مرکزی و امداد‌های سطح شهر مراجعه می‌کنند که البته با توجه به اینکه تعداد امداد‌ها افزایش یافته است، اما حجم این مراجعات به دلیل سن بالای ناوگان زیاد است.

وی ادامه داد: اتوبوس‌های سال ١٣٨٢ در طول مسیر دچار شکستگی شاسی و ... می‌شوند و بعد از آن ۴٠ تا ۵٠ روز نیاز است تا تعمیر شوند. همین الان با ظرفیت فعلی ناوگان دچار مشکل هستیم و نمی‌توانیم به ناوگان جدید دل خوش کنیم.

غلامی گفت: اتوبوس جدیدی داریم که ٣٠٠ روز در نمایندگی به دلیل نبود یک قطعه متوقف شده است. در حال حاضر تامین قطعات از سمت نمایندگی‌ها سخت است، اگر اجرای این طرح باعث افزایش حمل و نقل شود در پاسخگویی دچار مشکل خواهیم شد و ناوگان دچار بحران خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز