خبرگزاری کار ایران

سالانه بیش از 31 هزار تن گوشت قرمز در همدان تولید می‌شود

سالانه بیش از 31 هزار تن گوشت قرمز در همدان تولید می‌شود
کد خبر : ۱۳۵۳۰۶۱

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: تولید سالانه گوشت در این استان ۳۱ هزار و ۸۰۰ تن است که ۱۹ هزار تن آن برای مصرف داخل و ۱۲ هزار و ۸۰۰ تن آن به دیگر استان‌های کشور ارسال می‌شود.

به گزارش ایلنا از همدان، علی خدارحمی افزود: مصرف روزانه گوشت قرمز در استان همدان ۵۲ تن و سرانه مصرف آن نیز در استان همدان ۱۰ کیلوگرم است.

وی درباره میزان تولید گوشت قرمز گوسفندی و گوساله‌ای ادامه داد: میزان تولید گوشت گوساله در همدان در سال ۱۹ هزار و ۳۰۰ تن و گوشت گوسفندی ۱۲ هزار و ۷۰۰ تن است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان تعداد اشتغال در بخش دامداری استان همدان را ۵۶ هزار و ۵۹۲ نفر عنوان کرد که از این تعداد ۱۹ هزار و ۹۰۰ نفر در بخش دامداری سنگین و ۳۶ هزار و ۶۸۰ نفر در دامداری سبک فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: در استان همدان ۳۳۷ هزار و ۷۰۰ دام سنگین و یک میلیون و ۳۹۲ هزار راس دام سبک وجود دارد.

خدا رحمی گفت: در استان ۳۸۶ واحد گاوداری شیری با ۵۲ هزار و ۴۷۰ راس دام سنگین و ۳۰۰ واحد گوساله پرواری با ۳۲ هزار راس وجود دارد.

وی درباره میزان تولید شیر استان همدان یادآور شد: میزان تولید سالانه شیر در استان ۳۴۶ هزار و ۲۰۰ تن است که ۲۰۸ هزار تن در داخل استان استفاده می شود و ۱۳۸ هزار و ۲۰ تن به دیگر استانهای کشور ارسال می‌شود.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نوع گوشت مصرف هر شهرستان را مطابق با سلیقه و گرایش تغذیه ای مردم آن منطقه دانست و یادآور شد: مردم در نهاوند و تویسرکان بیشتر گوشت گوساله و در همدان و کبودرآهنگ بیشتر گوشت گوسفند مصرف می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در استان همدان حدود ۴۰۰ واحد دامداری صنعتی وجود دارد، افزود: ۱۵۶ واحد بره پرواری با ۵۷ هزار و ۶۶۰ راس بره و ۷۰ واحد پرورش میش با ۵۰ هزار و ۵۴۰ گوسفند در استان فعالیت دارند.

خدا رحمی درباره نحوه تامین نهاده های دامی برای دامداران گفت: تامین نهادهای دولتی به صورت مستقیم و از طریق سامانه بازارگاه بر اساس خوداظهاری دامدار تخصیص داده می شود.

وی افزود: میزان ۳۰ درصد نیاز دام سبک و ۵۰ درصد تغذیه دام سنگین از طریق سامانه بازارگاه انجام می شود و بقیه نهاده ها که بخش عمده آن علوفه است از بازار آزاد یا زمین های «خوددامدار» تهیه می‌شود.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تاکید کرد: دولت نقشی در توزیع یونجه و کاه ندارد و این مسئله در بازار داخلی و از طریق عرضه و تقاضا انجام می‌شود.

وی یادآور شد: دامداری صنعتی نهادهای خود را از داخل کشور و دامداری سبک نیز نهاده‌های مورد نیاز خود را از داخل استان تهیه می‌کند.

خدارحمی قیمت بره پرواری زنده را کیلویی ۱۵۰ هزار تومان تا ۱۶۰ هزار تومان و به صورت لاشه‌ای و قیمت گوساله نیز ۱۱۵ تا ۱۳۰ هزار تومان به صورت دام زنده عنوان کرد.

وی درباره راهکارهای کاهش قیمت گوشت قرمز گفت: از طریق استفاده از نژادهای پربازده که درصد دوقلو زایی آنها بالاست مانند نژاد رومانف، بهبود تغذی، رعایت بهداشت دامداری و استفاده از پسماندها محصولات کشاورزی و کارخانجات می توان به افزایش بهره وری و در نتیجه کاهش قیمت محصول کمک کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز