رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر رشت تاکید کرد؛
یکطرفه سازی معابر رشت با مشورت متخصصین/ مردم نگران گره ترافیکی نباشند
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت گفت: یکطرفه سازی معابر با مشورت متخصصین و با در نظر گرفتن مسیرهای رفت و برگشتی انجام می شود و شهروندان نگران گره ترافیکی نباشند چون برای هر مسیر رفت یک مسیر برگشت در نظر گرفته خواهد شد
به گزارش ایلنا از رشت، چهل و نهمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا با پرداختن به دستور جلسه، ارایه توضیحات شرکت مشاور اندیشکار در خصوص امکانسنجی و اجرای لوپهای مرکزی شهر رشت جهت حل معضل ترافیک برگزار شد.
مسعود عباسنژاد، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک با اشاره به اینکه در جریان یکطرفهسازی خیابان حاجی آباد رشت در آن سالها نیز در ابتدا مقاومتهایی صورت گرفت اما بعد درستی این تصمیم ثابت شد، گفت: یکطرفهسازی معابر با مشورت متخصصین و با در نظر گرفتن مسیرهای رفت و برگشتی انجام میشود و شهروندان نگران گره ترافیکی نباشند چون برای هر مسیر رفت یک مسیر برگشت در نظر گرفته خواهد شد و مهندسی ترافیک در این امر اجرایی میشود.
عباسنژاد در ادامه صحبتهایش گفت: مطلبی که قبل از اجرای هر یکطرفهسازی حتما مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت این است که محاسبه شود زمان صرف شده مثلا مسیر میدان فرهنگ تا سه راه حاجی آباد قبل از اجرای لوپ چقدر بوده و بعد از اجرای لوپ این زمان چقدر خواهد بود.
عضو شورای شهر رشت گفت: اجرای لوپ به شرطی قابل اجرا اعلام میشود که در مسیرهای رفت و برگشتی حتی با وجود افزایش طول مسیر، در زمان صرفه جویی شود.
وی در این جلسه به شرکت مشاور تاکید داشت: اعلام زمان صرف شده در مسیرهای پایلوت رفت و برگشت برای ما مهم است و موضوع دوم در این راستا این است که آیا در این پروسه اصلاحات هندسی معابر حفظ خواهد شد یا خیر.
عباس نژاد ضمن بیان این مطلب که لازم است جلسهای ویژه در صحن علنی با موضوع امکانسنجی و اجرای لوپهای مرکزی شهر رشت برای روانسازی ترافیک با یازده عضو شورا برگزار کنیم گفت: تلاش میشود در حل معضل ترافیک که از مهمترین دغدغههای کنونی شهری رشت است، کاربردیترین و مطالعه شدهترین تصمیمات اجرایی شود.
عباسنژاد در خلال توضیحات مهندس شرکت مشاور کمیسیون تصریح کرد: با دقت در نحوه مدیریت شهرهای توسعه یافته دنیا مشاهده میشود که تحت هیچ شرایطی بافت مرکزی شهر دستخوش تغییرات نشده و اصالت بافت مرکزی شهر خدشه دار نمیشود. مثلا در شهر رم ایتالیا، شاهد رم قدیم و رم جدید هستیم. هیچ درخت و بلواری حذف نمیشود و بخصوص ساختمانهای شهر که بخش مهمی از اصالت و هویت شهر هستند به تمامی حفظ میشوند؛ رفت آمدها نیز فقط با ناوگان حمل و نقل عمومی صورت میگیرد و اتومبیلهای شخصی در بافت مدرن شهر که دارای معابر بزرگ است تردد میکنند.
وی پس از شنیدن توضیحات مهندسان مشاور گفت، لازم است پس از رفع نقایص در جلسهای جداگانه در این خصوص تصمیمات نهایی گرفته شود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک گفت: بعنوان مثال ساختمان اطبای رشت تا چند روز دیگر تبدیل به چندین مطب خواهد شد که هر یک موجی از سفرهای درون شهری را به آن منطقه میآورد و نتیجه آن است که خیابان عملا از کاربری مفید خارج میشود.
عباسنژاد تاکید داشت: راهکار معقولانه این است مشاغلی که در شهر ایجاد سفر میکنند را به مکانی در کنار شهر منتقل کنیم.
در ادامه سید شمس شفیعی پس از ارایه گزارش حاصل از بررسیهای شرکت مشاور اظهار داشت: سئوال این است که آیا پروژههایی را که در حال حاضر شهرداری در دست اقدام دارد با پارامترهای ماتریس شما مطابقتی دارد یا خیر؟
وی در ادامه ضمن اشاره به تصمیمات اخذ شده در خصوص اجرای پروژه هتل ۲۲ طبقه خیابان پرستار و ساخت ساختمان ۸ طبقه بیمارستان پورسینا خطاب به نماینده شرکت مشاور افزود: اجرای این پروژه عظیم آن چیزی را که بعنوان وضع موجود در محاسبات شما انجام شده را تغییر خواهد داد از اینرو میباید در بررسیهای به عمل آمده این موارد به دقت لحاظ شود.
شفیعی در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: در وضع موجود، تعداد ۳۰ دستگاه اتوبوس در ساختار حمل و نقلی درون شهری داریم که قرار است تعداد آن به ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در سال ۱۴۰۲ افزایش یابد و یقینا اعمال این تغییرات در سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی شرایط موجود را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
وی ضمن اشاره به عبور تراموا در آیندهای نزدیک از تمامی مسیرهای مورد بررسی تصریح کرد: مطالعات میباید بر پایه وضع موجود و آینده دور و نزدیک باشد ضمن این که میدان بررسی شما میباید در روزهای خاص صورت پذیرد و با مطالعه بر روی میانگین یک ماهه یا دوازده ماهه نتیجهای درست و مستند در اختیار ما قرار دهد.
در بخش دیگری از جلسه نادر حسینی دیگر عضو کمیسیون گفت: سئوال این است که اعمال این تغییرات چند درصد از بار ترافیکی را مدیریت میکند و یا اصطلاحا میزان آن را کاهش میدهد و اگر بافت مرکزی فاز اول این پروژه باشد و بافتهای اطراف فاز دوم، تا چه مقدار این مطالعات با همدیگر همگن میباشند. از اینرو میباید مطالعات صورت گرفته با رینگ دور شهر در قالب طرحی جامع دیده شود.
طرح زوج و فرد کردن خودروها و سازگار بودن یا نبودن آن با وضع ترافیکی رشت از جمله موارد پیشنهادی حسینی به شرکت مشاور جهت بررسی بود.
در ادامه عاشری دیگر عضو شورای شهر حاضر در جلسه گفت: چند ماه قبل با مدیر عامل شرکت مشاور صحبتهایی داشتم و به وی اعلام کردم که تغییرات وضع ترافیکی در بافت مرکزی موجب واپسزدگی و تاثیر آن بر دیگر قسمتهای دیگر شهر میشود از اینرو ناچاریم طرح را در آن قسمتها نیز اعمال کنیم که این موضوع، موجب میشود بخش فعلی نیز مجددا دستخوش تغییراتی شود.
وی در ادامه افزود: اگرچه ما مجبوریم از نقطهای آغاز کنیم اما میباید کل شهر در قالب یک سیستم یکپارچه دیده شود. حال اینکه شرکت مشاور بر این باور نیست و معتقد است اعمال این وضع، موجب سردرگمی مردم و بروز دیگر مشکلات خواهد شد.