در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
اثر گذاری غیر مستقیم یک هزار میلیارد تومانی فن بازارها در مبادلات فناوری کشور
دبیر شبکه فن بازار ملی ایران گفت: فن بازارها، طی چند سال گذشته در مبادلات مستقیم ۳۰۰ میلیارد تومان در سال و بصورت غیر مستقیم و اثر گذاری که در مبادلات فناوری کشور دارد، ۱۰۰۰ میلیارد تومان سالانه است.
محمد صالح خالقی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در مشهد گفت: در حال حاضر تعداد فن بازار منطقه ای در کشور ۳۱ دفتر است. ما امسال توانستیم که در همه ی استان ها دفتر فن بازار منطقهای داشته باشیم و به قولی نقشه کشور را کامل کنیم.
وی در خصوص در خصوص عملکرد فن بازار ها افزود: فن بازار ها موضوع توسعه بازار فناوری کشور را عهده دار هستند. جایی که یک مبادلهای میخواهد انجام شود مابقی حوزه ها کاری ندارند و این نفس کار و فعالیتشان هست.
خالقی ادامه داد: ما به تمامی فن بازارها برنامه ای ابلاغ خواهیم کرد و توسط برنامه ای مشخص فعالیت میکنند. عملکرد فن بازار ها بصورت میانگین طی چند سال گذشته در مبادلات مستقیم ۳۰۰ میلیارد تومان در سال و بصورت غیر مستقیم و اثر گذاری که در مبادلات فناوری کشور دارد، ۱۰۰۰ میلیارد تومان بصورت سالانه است.
دبیر شبکه فن بازار ملی ایران اظهارداشت: کاری که فن بازار ها انجام می دهند در ۴ حوزه است؛ اول خرید و فروش محصولات، دوم سرمایه گذاری در زیست بوم فناوری ها، سپس انتقال فناوری و رفع نیاز فناوری ها با استفاده از توان داخلی شرکت های دانش بنیان و فناور است که امروز هم ما گردهمایی دفاتر مدیریت فن بازار ها را داریم.
وی با اشاره به چالش های فن بازارها، تصریح کرد: هر کاری که آغاز می شود طبیعتا چالش هایی در پیش رو خواهد داشت. بحث مرجع شدن مبادلات فناوری در قالب فن بازار یکی از بارزترین چالش های ما است. فن بازار به نوعی فراسازمانی در استان ها کار می کند. یعنی عملا برای سازمان خاصی نیست. لذا همه سازمانها و دستگاهها و نهادها اعم از دولتی، خصوصی و عمومی میتوانند از خدمات آن استفاده کنند.
خالقی اضافه کرد: از طرفی فن بازار به هاب متصل است و زیر نظر معاونت فناوری ریاست جمهوری فعالیت میکند و اگر یکپارچگی شکل بگیرد، مقداری عملکرد کانالیزه تر و نظام مندتر خواهد شد؛ ما موازی کاری را در سطح استان ها در عملیات توسعه بازارها شاهد هستیم که بعضا اثرات مناسب و خوبی ندارد. اگر اثر خوبی داشته باشد ما هم همراه خواهیم شد و در واقع جداگانه کار نخواهیم کرد.
دبیر شبکه فن بازار ملی ایران گفت: نکته دوم در بحث چالش ها پذیرش این فن بازار در نهاد های بالادستی چه در استان ها چه در سطح ملی و کلان به بلوغ خوبی رسیده و خیلی از استان ها به این نتیجه رسیده اند و خود شخص استاندار موضوعات فن بازار را پیگیری میکند.
وی ادامه داد: اگر که این موضوع پذیرش فعالیت ها و حمایت از برنامه های فن بازار مورد حمایت همه استانداری ها قرار بگیرد کار و فعالیت فن بازار در استان راحت خواهد شد. این دو موضوع مهمترین چالش هایی هست که ما در این مسیر داریم و امیدواریم که با رایزنی هایی که داریم این چالش ها رفع شود.
خالقی در خصوص نحوه فعالیت فن بازارها گفت: در وهله اول ما دو دسته فن بازار داریم. فن بازار تخصصی و فن بازار های منطقه ای که اینجا گردهمایی مدیران فن بازارهای منطقهای است. راهبری این دفاتر را این مدیران انجام میدهند منتها عملیات اجرایی را بخش خصوصی انجام خواهد داد. این نکته مهمی است که اگر در مواجهه با شرکت دانش بنیان، شرکت صنعتی، مخترع و سرمایه گذار با فن بازاری ارتباط دارد آن مجموعه نباید نگران باشد که دولت وارد کار شده، بلکه دولت فقط یک راهبری انجام میدهد و بخش خصوصی که ما تحت عنوان "بروکر فناوری" آن را نام گذاری کرده ایم، عملیات اجرایی را انجام خواهد داد.
دبیر شبکه فن بازار ملی ایران بیان کرد: این دفاتر یک رفع کننده هستند یک گزینه یا آپشن برای شرکت های دانش بنیان، صنعتی، مخترعین و سرمایه گذاران هستند. هر بازیگری که بخواهد یک تبادل فناوری انجام دهد، حتما از این گزینه در تبادلات خود استفاده کند. زیرا هیچ هزینه و ریسکی برای آن ها ندارد. این دفاتر می توانند مبادلات فناوری را سریعتر انجام بدهند.