خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از تعطیلی پیاپی مدارس قزوین؛

وقتی دیواری کوتاه‌تر از دانش‌آموزان پیدا نمی‌شود/ تعطیلی مدارس آخرین راهکار باشد

وقتی دیواری کوتاه‌تر از دانش‌آموزان پیدا نمی‌شود/ تعطیلی مدارس آخرین راهکار  باشد
کد خبر : ۱۳۲۱۶۰۴

"کرونا مدارس استان قزوین را غیرحضوری کرد" ، "آلودگی هوا مدارس قزوین را به تعطیلی کشاند" ، "مدارس استان قزوین به دلیل بارش برف و سرما تعطیل شدند"، "در راستای کاهش مصرف گاز مدارس غیرحضوری شد" و... جملات تیترهای پرتکراری هستند که در سال جاری و البته بعد از آغاز کرونا با آن مواجه بودیم و امسال هم با آغاز فصل سرما وحتی قبل از آن به دلایل مختلف از جمله آلودگی هوا و... تعداد روزهای تعطیل مدارس افزایش پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، هر بار بهانه و دلیلی برای تعطیلی اعلام می‌شود و شاید خود دانش‌آموزان هم در ابتدا از این موضوع استقبال کنند، اما با نگاهی دقیق‌تر تبعات منفی این تعطیلی‌های پی در پی چیزی جز ضرر نصیب دانش‌آموزان نمی‌کند.

سیستم آموزشی به خودی خود از کارآمدی لازم برخوردار نیست و ضعف‌های زیادی را در آن شاهد هستیم که این ناکارآمدی با تعطیلی پیاپی مدارس دوچندان خواهد شد، اثرات آن در همین بازه زمانی کوتاه هم قابل بررسی است اما در بلند مدت تاثیرات عمیق‌تری خواهد داشت.

باتوجه به اینکه زیرساخت‌های لازم مانند دسترسی به اینترنت و برنامه‌های کاربردی مورد استفاده در تلفن همراه و رایانه، برای مجازی شدن کلاس‌ها کافی نیست، ادامه این روند آسیب جدی را به دنبال خواهد داشت و نباید به خاطر آلودگی هوا، سرما یا سایر موارد در ابتدای امر مدارس تعطیل اعلام شود.

تکلیف ما برای کلاس‌های درس مشخص نیست

به سراغ تعدادی از خانواده‌ها رفته و مشکلات آموزش مجازی را از آن‌ها جویا شدیم، یکی از آن‌ها با اعلام اینکه در زمان کرونا تکلیف ما معلوم بود، اما الان نمی‌دانیم وضعیت به چه شکل است، گفت: چند ماه بود که فرزندانمان از آموزش مجازی دور شده بودند و با مجازی شدن مجدد، از درس خواندن پای تلفن همراه اجتناب می‌کنند.

او ادامه داد: فرزندم کلاس اول است و الفبا را به خوبی یاد نگرفته و در کلاس‌های مجازی هم چیزی نصیب او نمی‌شود، ضمن اینکه دو فرزند دارم با یک تلفن همراه که خود این موضوع هم مشکل مضاعفی است که بسیاری از والدین دارای دو یا چند دانش آموز با آن مواجهند.

سرعت پایین اینترنت چالشی جدی در کلاس‌های مجازی

یکی دیگر از خانواده‌ها گفت: سرعت پایین اینترنت به ما اجازه نمی‌دهد آموزش‌هایی که معلم ارسال کرده را دانلود کنیم و برای ارسال هر تکلیف باید زمان زیادی را صرف کنیم تا در گروه‌ها بارگذاری شود.

او ادامه داد: سامانه شاد هم بعد از اینکه در چند روز گذشته بروز رسانی شد، به جای بهبود شرایط بدتری پیدا کرد.

مادر یکی دیگر از دانش‌آموزان هم گفت: با اینکه دانش‌آموز وقت بیشتری را در خانه صرف می‌کند اما روزهایی که کلاس مجازی باشد دقت زیادی به درس ندارد کنترل معلم هم در کلاس حضوری به مراتب بیشتر و بهتر از کلاس‌های مجازی است.

او ادامه داد: از دو سال پیش که کلاس‌های مجازی شکل گرفته بود، دخترم که در پایه ابتدایی تحصیل می‌کند نسبت به قبل کمتر به درس بی علاقه‌تر شده است.

دانش‌آموزان کلاس‌های مجازی را به رسمیت نمی‌شناسند

یکی دیگر از مادران که پسرش پیش دبستانی است، گفت: با اینکه پسرم قبلا در مهدکودک بود و سابقه کلاس حضوری دارد اما پیش دبستانی آغاز آموزش رسمی است و شرایط متفاوت است، در روزهایی که کلاس‌ها مجازی می‌شود، او با اینکه زمان بیشتری برای ارسال تکالیف دارد اما انگار کلاس مجازی و اینکه در خانه کنار من باشد و بعد موارد خواسته شده مربی را انجام دهد را به رسمیت نمی‌شناسد.

یکی دیگر از مادرها هم با بیان اینکه دخترم کلاس درس را با آموزش مجازی و در زمان کرونا آغاز کرد، گفت: بعد از اینکه به مدرسه رفت همه چیز برایش غریبه بود و تصوری از حضور در مدرسه و برگه امتحانی نداشت و مجازی شدن دوباره ممکن است او را تنبل کند.

تعطیلی مدارس آخرین راهکار  باشد

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین درباره تعطیلی مدارس در استان به خبرنگار ایلنا گفت: تعطیلی‌ها دو بخش است؛ در حوزه شاخص آلودگی هوا قانون حکم فرما است و اگر شاخص از میزان مشخصی بالاتر باشد مدارس غیرحضوری می‌شود.

نقی سیاهکالی مرادی ادامه داد: باتوجه به اینکه سلامت دانش‌آموزان در اولویت قرار دارد در جلسات کمیته اضطرار با بیان احتمال آسیب به سلامت، با تعطیلی موافقت می‌کنیم و در این حوزه تابع قانون هستیم و علت اینکه پایه‌های ابتدایی تعطیل می‌شود این است که دانش‌آموزان با سن بالاتر بهتر می‌توانند نکات بهداشتی و اصول استفاده از ماسک را رعایت کنند.

او عنوان کرد: در جلسات استانی تاکید شد که تعطیلی مدارس آخرین راهکار ممکن باشد و به دنبال راهکارهایی باشیم که مدارس تعطیل نشوند، زیرا ممکن است تعدادی از دانش‌آموزان به دلایلی مانند سرعت پایین اینترنت، چند دانش‌آموز در یک خانواده و نداشتن چند گوشی از حضور در کلاس‌های مجازی محروم شوند که آسیب‌زا خواهد بود.

کیفیت آموزش مجازی یک سوم حضوری است

این مسئول اظهار کرد: ظرفیت بستر فضای مجازی برای آموزش یک سوم کلاس‌های حضوری است و از این رو با تعطیلی مدارس دانش‌آموزان آسیب خواهند دید و امیدواریم این شرایط در نظر گرفته شود و در صورت ضرورت در مواقع خاص ابتدا سایر دستگاه‌ها تعطیل شوند و مدارس در انتها قرار گیرند؛ چون دانش‌آموزان از آموزش عقب هستند و خانواده‌ها و معلمان نگران هستند.

او تاکید کرد: البته اعلام تعطیلی مدارس در آخر وقت گلایه به حقی است و باید زودتر اطلاع رسانی شود که لازمه آن اعلام از طرف کمیته اضطرار است و این موضوع در جلسات استانی مورد تاکید قرار گرفت.

استاندار قزوین هم در نشست کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان که در 18 دی ماه تشکیل شده بود به آسیب تعطیلی مدارس اشاره کرده و گفته بود، اینکه برای کاهش آلودگی فقط مدارس را تعطیل کنیم منطقی نیست.

او تاکید کرده بود که می‌توانیم به صورت کلیشه‌ای تصمیم گیری نکنیم و به جای تعطیلی مدارس، اقدامات دیگری مانند دورکاری کارکنان و اعمال محدودیت‌های ترافیکی را اجرا کنیم.

انتهای پیام/
طاهره سادات موسوی
ارسال نظر
پیشنهاد امروز