معاون اقتصادی رئیس جمهور:
اختلاف بین مسئولان و نمایندگان مجلس مانع از ایجاد منطقه آزاد تجاری در بندر امیرآباد شد
معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: ایجاد منطقه آزاد تجاری در بندر امیرآباد سال گذشته در دستور کار بود که با وجود مشکلات و اختلافی بین مسئولان و نمایندگان مجلس اجرایی نشد و به تصویب مجلس و دولت نرسید.
به گزارش ایلنا، محسن رضایی در بازدید از بندرامیرآباد اظهار کرد: ایجاد منطقه آزاد تجاری در بندر امیرآباد سال گذشته در دستور کار بود که با وجود مشکلات و اختلافی بین مسئولان و نمایندگان مجلس اجرایی نشد و به تصویب مجلس و دولت نرسید.
وی افزود: اکنون آمادگی داریم تا بندر امیرآباد سیر مراحل تصویب منطقه آزاد را طی کند و ما حمایت می کنیم.
رضایی گفت: بندرامیرآباد به تنهایی برابر با کل بنادر ساحل دریای خزر است و در سالهای اخیر تحرک لازم انجام نشد و امروز با توجه به اینکه روابط ما با کشورهای ساحل خزر گسترش یافته است باید این بندر توسعه یابد.
معاون اقتصادی رئیس جمهور افزود: امسال بندر کاملا متحول شده و بارگیری و تخلیه بار مناسبی داشتیم و سرعت پیدا کرده است که بیانگر توسعه است.
وی با بیان اینکه شاهد چرخش اقتصادی و تجاری از شرق به غرب روسیه و از شمال به جنوب هستیم و راهی جز ایران برای تجارت وجود ندارد، یادآور شد: امروز هند و کشورهای چین و ژاپن خواهان تردد کالا از بندر جنوبی به ایران و انتقال از بنادر شمال و دریای خزر به کشورهای منطقه هستند و باید ظرفیت بندر افزایش یابد.
رضایی گفت: افزایش ۱۰ میلیون تنی کالا از بندرامیرآباد مورد توجه است که باید طرح پیشنهاد شود و در یکسال آینده بندرامیرآباد اولین بندر حمل یکسره از کشتی به قطار و از کشتی به کامیون شود تا هزینه تخلیه و بارگیری کاهش یابد و بندر امیرآباد اولین بندر کشور در حمل کالای یکسره شود.
وی افزود: از نظر هوشمندسازی هم باید تلاش شود تا در این بخش توانمندی لازم را داشته و از فن آوری جدید دنیا در این بندر بهرهمند شویم.
محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور و سیدمحمود حسینی پور استاندار مازندران باهمراهی مدیران استانی و شهرستانی از زیرساختها و روند تخلیه و بارگیری بندر امیرآباد بازدید کردند.
معاون اقتصادی رئیس جمهور و استاندار مازندران همچنین از بخش های مختلف بندر امیرآباد بازدید و در جریان ظرفیت ها و آخرین جزئیات طرح ساماندهی و توسعه این بندر قرار گرفت.
بندرامیرآباد هاب صادراتی کریدور شمال جنوب می شود
سید محمود حسینی پور نیز در حاشیه بازدید این بازدید در جمع خبرنگاران اظهار کرد: استان مازندران دارای سه بندر امیرآباد، نوشهر و فریدونکنار است و باتوجه به تحولات کشور های CIS و راهبرد جمهوری اسلامی ایران برای فعال کردنکریدور شمال به جنوب و فعال کردن این کریدور، بندرامیرآباد نقش مهمی را ایفا میکند.
وی افزود: در بحث صادرات موانعی وجود دارد و تلاش داریم تا گره صادرات باز و بندرامیرآباد به عنوان هاب صادراتی کریدور شمال- جنوب در اختیار کشور قرارگیرد.
محمدتقی انزان پور مدیر کل منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد هم با اشاره به اینکه فعال سازی کارخانجات فعال بندر همچون نئوپان، ام دی اف و کاغذ مد نظر است. یادآور شد: امیدواریم به این موارد توجه و برای رفع مشکلات اقدام شود.
وی افزود: تجهیز بندر به تجهیزات جدید تخلیه و بارگیری از نیازهای مهم است که سرمایهگذاری زیرساختی مناسب است که امیدواریم با موافقت رضایی برای رفع مشکلات اقدام شود.