خبرگزاری کار ایران

نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها:

بیشتر راه‌های ارتباطی خوزستان یک طرفه است / ناوگان حمل و نقل عمومی خوزستان تقویت شود

بیشتر راه‌های ارتباطی خوزستان یک طرفه است / ناوگان حمل و نقل عمومی خوزستان تقویت شود
کد خبر : ۱۲۹۵۹۶۰

نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها با اشاره به مشکلات راه‌های ارتباطی استان خوزستان گفت: بیشتر راه‌های ارتباطی خوزستان تک بانده است و خطرات زیادی برای جان شهروندان ایجاد می‌کند.

به گزارش ایلنا، امید خدری با اشاره به مشکلات حمل و نقل عمومی در کشور گفت: برای مثال در محور خوزستان به لرستان حمل و نقل عمومی بسیار ضعیف است و مردم از این وضعیت متضرر می‌شوند.

وی افزود: مسئله دیگر بحث مشکلات جاده‌ای است. میزان مرگ و میر در جاده‌های کشور به قدری افزایش یافته است که آمار این حوزه را می‌شود با همه گیری ویروس کرونا مقایسه کرد. به همین دلیل در جای جای کشور ما جاده‌هایی را می‌بینیم که به جاده مرگ شهرت دارند.

خدری تصریح کرد: جاده‌های خوزستان هم مانند سایر نقاط کشور از کمبود و مشکلات جدی رنج می‌برد. استان خوزستان یکی از مراکز اصلی انرژی و پایتخت نفتی کشور است. همین جایگاه سبب شده کشنده‌ها و خودروهای سنگین زیادی به این استان تردد کنند اما متاسفانه ظرفت و کیفیت جاده‌ها متناسب با این حجم از خودرو نیست.

نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: بسیاری از جاده‌های خوزستان همچنان یک طرفه هستند و بسیاری از تصادف‌ها از روبه رو اتفاق می‌افتد. برای مثال جاده اهواز به هفتکل این مشکل را دارد و ما شاهد حوادث رانندگی دردناک و ناراحت کننده به ویژه در فصل زمستان هستیم.

وی تصریح کرد: برخی از پروژه‌های بازسازی و بهسازی جاده‌ها در دست اجرا  اما سرعت آن بسیار کند است. برای نمونه جاده مسجد سلیمان به اهواز باید هرچه زودتر تعریض شود. چرا که حجم تردد آن بالا است و خودروهای سنگین 2 مجتمع پتروشیمی در مسجد سلیمان هم به حجم ترافیک اضافه می‌شوند و ریسک رانندگی در این جاده را بالا می‌برند.

خدری با اشاره به دپو تریلرها در کمرگ بیان داشت: حدود 15 هزار تریلر و کشنده وارد کمرگ شده و همچنان در انتظار شماره گذاری و مجوز ترخیص هستند. این درحالی است که سن حجم بالایی از خودروهای سنگین در کشور به مرز فرسودگی رسیده یا از آن عبور کرده است. از این رو انتظار می‌رود با رفع موانع و مشکلات فرایند ترخیص این تریلرها برداشته شود.

نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها همچنین با انتقاد از وضعیت راه‌های روستایی در کشور توضیح داد: متاسفانه راه‌های روستایی در کشور وضعیت بسیار بدی دارند و این مسئله به اقتصاد و زندگی روستاییان آسیب وارد می‌کند. با وجود جاده‌های ناهموار امکان ارتباط گیری روستا با شهر پایین است و در امر اقتصاد مهمترین مسئله بحث ارتباط با مراکز تولید و توزیع کالا است.

خدری تصریح کرد: در سال 1389 طرح مطالعاتی پروژه ارتباطی بندر به بندر آغاز شد. که می‌توانست مسیر خوزستان به تهران را از طریق الیگودرز در حدود 300 کیلومتر کاهش دهد که تحول بزرگی در ارتباط جنوب با مرکز و شمال کشور می‌شد.

وی افزود: در این طرح مطالعاتی 3 کریدور پیشنهادی مطرح شده است و اکنون کریدوری که از سوی شرکت مهندس مشاور پیشنهاد شده است مسیر الیگودرز به شهرستان لالی و سپس اهواز است که براساس هزینه ساخت، طول مسیر، آسیب کم به منابع طبیعی و هموار بودن انتخاب شده است اما متاسفانه همچنان هیچ اقدامی تاکنون صورت نگرفته است.

عضو شورای عالی استان ها اضافه کرد: با اجرای این کریدور افزون بر مزیت‌های اقتصادی و جغرافیایی که دارد بسیاری از شهرهای شمال خوزستان را از بن بست بودن خارج کرده و جان دوباره‌ای به اقتصاد این مناطق می‌دهد و انتظار داریم در این خصوص اقدامات لازم انجام شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز