خبرگزاری کار ایران

خط ۱ قطارشهری مشهد نیازمند فوری ۲۰ واگن است

خط ۱ قطارشهری مشهد نیازمند فوری ۲۰ واگن است
کد خبر : ۱۲۹۱۷۶۵

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: کمبود واگن در خط ۱ قطارشهری محسوس بوده و زائران و مجاوران در سختی هستند؛ امیدواریم با مجوزات قانونی، حداقل ۲۰ دستگاه نیاز فوری خط یک از کنسرسیوم شرکت واگن‌سازی تهران و شرکت چینی تامین شود.

به گزارش ایلنا از مشهد، ایمان فرهمندی در نشست مشترک اعضای کمیسیون عمران مجلس با رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار مشهد با بیان اینکه براساس طراحی‌ها، جابجایی روزانه ۳۰۰ هزار نفر مسافر در خط یک قطارشهری مشهد با ۱۲۰ دستگاه واگن پیش‌بینی شده، اظهارکرد: درحال حاضر تنها ۶۰ واگن تامین شده ولی با این وجود روزانه ۱۷۰ هزار سفر روزانه را با این واگن‌ها شاهد هستیم؛ ظرفیت این خط به شدت اشباع شده و مردم در رنجش و سختی هستند.

فرهمندی گفت: توسعه دیگر خطوط نیز در دست اقدام بوده به نحوی که بخشی از خط ۳ به زودی به خط ۲ متصل می‌شود؛ با این اتصال حجم مسافران به شدت افزایش می‌یابد؛ خط ریلی گلبهار نیز به انتهای خط یک متصل خواهد شد و لذا نیازمند ظرفیت‌سازی جدی برای این خط هستیم.

وی با بیان اینکه برای تامین واگن براساس تکالیف وزارت صمت باید از ظرفیت‌های بومی استفاده شود، افزود: شرکت مپنا که اعلام آمادگی کرده بوده، از سال ۱۳۹۶ تاکنون هنوز یک مدل را نتوانسته نمونه‌سازی کند؛ براساس ادعای آنها، برای تامین واگن باید ۵ سال صبر کنیم که امری غیرممکن است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: امیدواریم با مجوزات قانونی، حداقل ۲۰ دستگاه نیاز فوری خط یک از کنسرسیوم شرکت واگن‌سازی تهران و شرکت چینی تامین شود چراکه زائر امام‌رضا(ع) در سختی و دشواری است.

فرهمندی در ادامه به قانون حمایت از سامانه‌های ریلی شهری و حومه اشاره کرد و گفت: در این قانون تاکید شده که مصارف برق اتوبوسرانی، قطارشهری و حومه براساس کمترین تعرفه است؛ وزرات نیرو تعرفه را باید براساس نرخ حداقلی دریافت کند تا بتوانیم کاهش بهای تمام شده را داشته باشیم و بهای پرداختی از سوی شهروندان کاهش یابد.

وی همچنین با بیان اینکه در تخصیص سرانه‌ها باید علاوه بر ۳.۵ میلیون جمعیت ساکن در مشهد، ۲۵۰ هزار زائر روزانه نیز مدنظر قرار گیرد، افزود: تخصیص سرانه باید براساس جمعیت واقعی باشد و ردیف بودجه خاصی برای حمل‌ونقل کلانشهرها درنظر گرفته شود چراکه زائران عمده سفر خود را با ناوگان حمل‌ونقل عمومی در شهر انجام می‌دهند.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز