خبرگزاری کار ایران

در وقوع سیل یزد چه کسی پاسخگو است؟

پاس‌کاری مقصر شکستگی سیل بند بین مدیران یزد/ شورای شهر:تقصیر و خسارت تنها متوجه شهرداری نیست

پاس‌کاری مقصر شکستگی سیل بند بین مدیران یزد/ شورای شهر:تقصیر و خسارت تنها متوجه شهرداری نیست
کد خبر : ۱۲۲۶۰۰۲

در حالیکه باراش باران در روز شنبه دهم اردیبهشت ماه سال جاری موجب بروز خسارت میلیاردی به مردم و خانه های مسکونی شد و مدیران را غافلگیر کرد اما دستگاه های استان توپ تقصیر شکستگی سیل بند را بین یکدیگر پاس‌کاری می کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، روز شنبه دهم اردیبهشت ماه بود که  باران به صورت مقطعی  بر مردمان کویر نشین یزد باریدن گرفت اما از عصر همان روز و تنها در مدت زمان تقریبا نیم ساعته چنان شدتی یافت که موجب آبگرفتگی معابر و سپس بروز سیل و خسارت های میلیاردی به مردم شد.

موضوع اما از شکستگی سیل بندهای اطراف یزد آغاز شد که باعث شده بود سیلاب به داخل شهر روانه و به خانه های مردم هجوم آورد و از سوی دیگر انسداد در معابر و آبگرفتگی شدید و موجب غرق شدگی چندین دستگاه خودرو در زیرگذرهای احداثی یزد شود.

از همان ساعات ابتدایی عوامل امدادی پای کارآمده و حتی نیروهای مردمی نیز در غیاب برخی از مسئولان و عدم حضور تیم های امدادی در معابر به هدایت خودروها مشغول شده و به همشهریان خود که گرفتار سیلاب بودند کمک کردند.

پیگیری های خبرنگاران نیز از همان ابتدا آغاز شد و تماس با مسئولان را بر اساس رسالت خبری خود دنبال کردند تا گزارش و خبری از وضعیت پیش آمده و علت آن مخابره کنند.

در این بین اما حدس و گمان مردم بهتر از مدیریت و دقت مسئولان بود چرا که به وضوح مشخص بود با ورود آب گل آلود به شهر جایی از کار لنگ می زند؛ سیل بند شهر یزد شکسته شده بود و حجمی عظیم از آب روانه شهر بود.

سیل بندهای یزد ضعیف شده و نیاز به استحکام دارد

تماس های خبرنگاران با مدیرکل بحران بی نتیجه بود اما حضور سرزده تعدادی از خبرنگاران از جمله خبرنگار ایلنا به ستاد مدیریت بحران و حضور استاندار در محل مانیتورینگ، موجب مخابره گفتگو و گزارشی هرچند کوتاه را از وضعیت پیش آمده شد و خبر شکستگی سیل بند یزد نیز از زبان استاندار یزد تایید شد.

استاندار یزد علت آبگرفتگی وسیع معابر شهر یزد به دنبال بارندگی عصر شنبه را شکستگی سیل بند روبروی پارک کوهستان دانست و گفت: این موضوع باعث شد تا آب به سمت شهر بیاید.

مهران فاطمی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: شروع باران از عصر روز گذشته در یزد حادثه ای طبیعی را رقم زد لذا ستاد مدیریت بحران با شروع بارش رگباری در مرکز استان و شهرستان‌ها فعالیت ستادی خود را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه سیل بندهای یزد ضعیف شده و نیاز به استحکام دارد که برای این موضوع نیز اقدام شده است عنوان کرد: خیلی از جاها در سیل بندها دچار آسیب شدیم و تمام تلاش ما این بود که بندها را ترمیم کنیم و از خسارت بیشتر جلوگیری کنیم.

پاس‌کاری مقصر شکستگی سیل بند بین مدیران یزد/ شورای شهر:تقصیر و خسارت تنها متوجه شهرداری نیست

شهرداری باید بر وضعیت سیل بندها نظارت می‌کرد

گرچه استاندار یزد اشاره ای نداشت که مقصر ضعیف شدن و یا شکستن سیل بند کدام دستگاه است و چه کسی باید این موضوع را رسیدگی می کرد اما معاون فرماندار یزد توپ را به زمین شهرداری انداخت و گفت: مسئول بازرسی و نظارت بر سیل بندها در داخل محدوده شهر برعهده شهرداری بوده و سیل بند شکسته شده نیز در محدوه شهر یزد بوده و متولی و نظارت بر آن شهرداری است.

محمدجواد آقایی ادامه داد: متاسفانه اداره کل راه و شهرسازی در محدوده این سیل بند برخی اراضی را واگذار کرده است که باعث شده برداشت هایی از سمت سیل بند انجام شود و عامل شکسته شدن سیل بند احتمالا همین برداشت ها بوده است.

وی اظهار داشت: تمامی دستگاه های مسئول مثل آب منطقه ای، شهرداری و... موظف بودند هر یک الی ۲ ماه یکبار از این سیل بندها و رودخانه ها بازدید و مواردی که مشکل ساز شده را برطرف کنند که متاسفانه این اقدام نیز انجام نشده است.

واگذاری‌ها و شهرک سازی باعث تغییر شکل زمین

معاون عمرانی فرمانداری یزد در ادامه با اشاره به اینکه خوشبختانه بارندگی و شکستن سیل بند حادثه جانی نداشته تصریح کرد: به طور قطع اگر چنین حادثه ای دوباره به وقوع بپیوندد و تدابیر لازم اندیشیده نشود، میزان خسارات بیشتر خواهد بود و احتمالا تلفات جانی نیز خواهیم داشت.

وی ادامه داد: برخی از واگذاری‌های زمین و ساخت و سازهای شهرکی که در مناطقی مانند طوبی، مهرآوران انجام شده در مسیر قدیمی رودخانه یزد بوده و همین واگذاری ها عاملی شده تا شکل زمین بهم بخورد و امروز شاهد چنین مشکلاتی باشیم.

معاون عمرانی فرمانداری یزد در پایان در مورد حجم خسارتهای وارده نیز گفت: هنوز میزان خسارتها به صورت دقیق جمع بندی نشده اما تا این لحظه به بیش از ۵۰۰ واحد مسکونی آسیب هایی وارد که از این تعداد ۲۵۰ واحد مسکونی در محدوده شهر یزد و ۲۵۰ واحد در محدوده سید میرزا و محمد آباد بوده است.

پاس‌کاری مقصر شکستگی سیل بند بین مدیران یزد/ شورای شهر:تقصیر و خسارت تنها متوجه شهرداری نیست

تقصیر و خسارت تنها متوجه شهرداری نیست

عزیزالله سیفی؛ رئیس شورای اسلامی شهر یزد با ابراز تاسف از شکستگی سیل بند یزد و ورد سیلاب به شهر اظهار داشت: کنترل این حجم آب امکان پذیر نبود و نه تنها به اموال و املاک مردم وارد کرد بلکه بسیاری از معابر عمومی یزد را دچار خسارت و ویرانی کرده است.

وی اضافه کرد: از لحظه وقوع سیل تا روز بعد، با تلاش نیروهای شهرداری آب های معابر یزد تخلیه شده و شهر در حالت عادی است اما هنور برآورد دقیقی از میزان خسارت وارد شده ناشی از سیل نشده است.

رئیس شورای شهر یزد تصریح کرد: اینکه مقصر کیست و جبران خسارت ها چگونه باید باشد تنها متوجه شهرداری نیست بلکه نیازمند تقسیم کار و پذیرش مسئولیت برای این است که خسارت ها مربوط به هر بخش و نهادی است جبران شود.

وی اذعان کرد: حتی بخشی از پرداخت خسارت ها بر عهده بیمه ها است چراکه بسیاری از منازل و مغازه های یزد در برابر سیل بیمه هستند اما تصمیم گیرنده اصلی در این میان اداره کل بحران استان است.

پاس‌کاری مقصر شکستگی سیل بند بین مدیران یزد/ شورای شهر:تقصیر و خسارت تنها متوجه شهرداری نیست

نوروز ۹۸ بیشتر از الان باران بارید اما مدیریت شد

ونوس عامری، عضو پیشین شورای شهر یزد هم با بیان اینکه مدیریت شهر بیانگر بسیاری از مسائل است گفت: میزان بارش نوروز ۹۸ در یزد ۳۳ میلیمتر بود و بارش باران در روز شنبه دهم اردیبهشت ۳۰ میلیمتر اما میتوان با مقایسه سیل رخ داده تفاوت مدیریت علمی کارشناسی را با مدیریت انقلابی و جهادی دید.

وی با بیان اینکه شنیده ها حاکی است سیل بند بالای مهرآوران نزدیک افطار در روز بارندگی شکسته و ساعت ۱۱ شب تازه فهمیدند افزود: مدیران، شکستن سیل بند را با چند ساعت تأخیر متوجه شدند.

عامری ادامه داد: نوروز ۹۸ براحتی روان آبها هدایت شدند چون مدیران شهری و استانداری از قبل تمام سیل بندها را کنترل و تقویت کرده بودند و سیل جاده تفت و مهریز براحتی در مسیل ها روان شدند بدون اینکه وارد شهر شوند.

عضو پیشین شورای شهر یزد تصریح کرد: ️حالا اگر آقای استاندار از همان پشت مانیتور اتاق بحران و آقای شهردار از جایی که نمیدانیم پاسخ دهند چرا سیل بندی که ۳۳ میلیمتر بارش را در نوروز ۹۸ تحمل کرده با ۳۰ میلیمتر بارش اردیبهشت سال جاری شکست و چرا با ۲ ساعت تاخیر مدیریت بحران متوجه شکستگی آن شد و این‌همه خسارت ببار آورد.

به گزارش ایلنا، گرچه برخی سعی دارند با انتقاد به اداره کل راه و شهرسازی در واگذاری زمین ‌ها، این دستگاه را مقصر بدانند اما مقایسه سال ۹۸ و امسال قطعا توپ را به زمین شهرداری و مدیریت بحران خواهد انداخت چراکه سیل بندها به حال خود رها شده و بدون نظارت و بازدید ماندند و حتی شهردار انقلابی یزد هم تا روز پس از وقوع سیل دیده نشد.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز