در استودیو ایلنا مطرح شد/قسمت پایانی
همکاری با شرکتهای دانش بنیان در دستور کار راهداری قزوین قرار دارد/ بازسازی خسارات سیل در انتظار تامین اعتبار است +فیلم
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان قزوین گفت: نشستهایی با شرکتهای دانش بنیان داشتهایم و برای اینکه بتوانیم اقدام علمی، شفاف سازی و سلامت در کارها داشته باشیم، استفاده از دانش بنیانها و الکترونیکی کردن را به عنوان موضوعی بسیار مهم برنامهریزی کردهایم.
جواد حق لطفی با حضور در برنامه گفتوگو محور ضلع سوم استودیو خبری ایلنا درباره استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای انجام فعالیتها در اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: تقریبا 50 درصد فعالیت ما در حوزه شرکتهای خصوصی و پیمانکاران انجام میشود که اجرای آسفالت، پلها و ابنیه فنی از جمله آنها است و 50 درصد کار هم توسط توان و نیروهای اداره کل انجام میشود؛ چرا که بخشی از اقدامات مانند راهداری زمستانی فعالیتی حاکمیتی است و باید خودمان به آن ورود کنیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان قزوین در پاسخ به پرسش درباره استفاده از ظرفیت استارتاپها و شرکتهای دانش بنیان در حوزه راهداری و حمل و نقل جادهای عنوان کرد: موضوعاتی درخصوص استفاده از شرکتهای دانش بنیان درحال برنامه ریزی و پیگیری است که صدور بارنامه، الکترونیکی کردن سیستم بارنامهها و تمدید کارت هوشمند رانندگان از جمله آنها است.
وی ادامه داد: الکترونیکی کردن سالن اعلام بار و سیستم نوبت دهی از مواردی است که در دستور کار قرار دارند و امیدواریم تا پایان سال به بهره برداری برسد.
خسارت 100 میلیاردی سیل مرداد ماه به راهها
این مسئول درباره خسارات سیل تابستان امسال در استان قزوین گفت: سیل مرداد ماه در الموت و آوج به بخش جاده، پل و زیرساختها آسیب فراوانی وارد کرد که حدود 100 میلیارد تومان برآورد شده است.
وی ادامه داد: تمام همکاران به مدت یک ماه با تمام تجهیزات و ماشین آلات فعالیت کرده و ارتباطات موقت را برقرار کردند؛ اما کارهای اصلی و اساسی آن هنوز انجام نشده که به تامین اعتبار نیاز دارد و گزارشات آن به مدیریت بحران اعلام شده و به محض تامین اعتبار فرآیند مناقصه و انتخاب پیمانکار برای بازسازی انجام میشود.
حق لطفی تاکید کرد: در مرحله اول به صورت اضطراری باید مسیرها بازگشای شده و ارتباطها برقرار شود؛ اما مرحله بعدی که به تامین اعتبار نیاز دارد، زمان بر است.
وی با اشاره به پلهای موجود در استان بیان کرد: در استان قزوین هشت هزار دستگاه پل از دهانه یک متر تا بالای 30 متر وجود دارد که پاکسازی دهانه پلها به طور مداوم درحال انجام است.
ضرورت استفاده از بارنامه برای حمل کالا
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان قزوین درباره کمبود اعتبار در اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای و راههای تامین اعتبار گفت: امروز در سطح استان و کشور با 10 درصد اعتباری که نیاز داریم کار میکنیم، برای ایمن سازی نگهداری و تکمیل راههای کشور حدود 60 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که از دو منبع و محل منابع عمومی و داخلی تامین میشود.
وی ادامه داد: در قزوین برای جذب اعتبارات در این بخشها و تخصیص سهم بیشتر از محل اعتبارات ملی برای استان تلاش میکنیم، ضمن اینکه از ظرفیتهای مختلف مانند قیر که در قانون بودجه 1400 و 1401 لحاظ شده و نمایندگان استان نیز نیز در تحقق آن بخش اهتمام داشتند، استفاده میکنیم.
این مسئول خاطر نشان کرد: استفاده از تهاتر بانکی، اوراق تسویه، اوراق اسناد خزانه اسلامی، صدور بارنامه و عوارض جابه جایی کالا هم بخشی از محلهای تامین اعتبار هستند.
وی با تاکید بر ضرورت استفاده از بارنامه برای حمل بار اظهار کرد: تمام بارهایی که قرار است جابه جا شود باید تحت صحابت بارنامه و تحت نظارت شرکتهای حمل و نقل با ناوگان باری این حوزه باشد؛ از این رو از تمام صاحبان کالا، اصحاب صنایع و کارخانجات درخواست داریم در این حوزه ما را کمک کنند.
حق لطفی گفت: به ازای درصدی که در حوزه جابه جایی کالا به عنوان عوارض دولتی دریافت میشود، میتوانیم هزار کیلومتر جاده را ایمن سازی کنیم و این با ایمنی و سلامت استفاده کنندگان از جاده ارتباط مستقیمی دارد.