ایلنا بررسی میکند؛
قطار شهری تبریز، پروژهای فرسایشی/ تأخیر در پرداخت بیمه ، علت تعطیلی قطار شهری
قطار شهری تبریز نزدیک به دو دهه است که تکمیل نشده و فعلا خط یک متروی تبریز نیز افتتاح نشده است و فقط چند ایستگاه در حال فعالیت بود که به علت تأخیر در پرداخت اقساط بیمه دو روز تعطیل شده بود، و علنا متروی تبریز بجای گره گشایی از ترافیک،نظم شهری را نیز به هم زده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، قطار شهری تبریز که به یک پروژه فوق فرسایشی تبدیل شده و گویا به این زودی ها تکمیل نخواهد شد، همچنان قصد ندارد بدون حاشیه به کار خود ادامه دهد. گویا اصلا قرار نیست مردم تبریز بعد از سال ها و شاید بهتر بگوییم بعد از تغییر چند نسل، طعم شیرین استفاده از قطار شهری را بچشند و رفع ترافیک و راه بندان خیابان ها ارمغان این پروژه بزرگ به مردم تبریز باشد.
در کنار تمامی مشکلات موجود و خدماتی که در ایستگاههای تکمیل شده و مسیرها به مردم داده میشود، تنها خبری که میتوانست بر میزان حواشی این پروژه اضافه کند، تعطیلی مترو بود.
در دو روز گذشته، طی اطلاعیه ای از سوی شرکت بهره برداری قطار شهری، متروی تبریز به دلیل انجام عملیات اورهال به مدت یک روز تعطیل اعلام شد ولی این پایان ماجرا نبود و تعطیلی مترو به روز دوم نیز کشیده شد تا اینکه در جلسه فوق العاده عصر گذشته شورای شهر تبریز روح اله دهقاننژاد رئیس کمیسیون ارزیابی، نظارت و حقوقی شورای شهر عنوان کرد علت تعطیلی قطار شهری تبریز موضوع اوورهال نیست بلکه عدم پرداخت بیمه است.
این صحبت ها باب تازه ای از موضوع را باز کرد و اینکه آیا واقعا بحث اورهال مطرح بود یا خیر و اینکه چرا شهرداری علت اصلی تعطیلی را به مردم نگفته است.
شهردار کلانشهر تبریز نیز در حاشیه جلسه عصر گذشته شورای شهر در گفتوگو با خبرنگاران در این خصوص اظهار کرد: موضوع اصلی بحث عدم پرداخت اقساط بیمه بود ولی با توجه به اینکه یک سری اشکالات نیز وجود داشت و رسیدگی به این مشکلات چندماه عقب افتاده بود، تصمیم گرفتیم در کنار بحث پرداخت اقساط بیمه، عملیات اورهال نیز انجام شود.
عباس رنجبر ادامه داد: ما خدمات را به خاطر اینکه جان مردم به خطر نیفتد، تعطیل کردیم و قرار بود یک روز تعطیل شود، ولی به احتمال زیاد از چهارشنبه روند خدمات دهی طبق روال قبلی انجام خواهد شد.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطار شهری تبریز و حومه نیز پیشتر در گفتوگو با رسانهها اظهار کرد: علت اینکه تنها موضوع اورهال را مطرح کردیم این بود که نمیخواستیم مشکلات مالی را بازگو و مردم را نگران کنیم.
بهرام فرهخت ادامه داد: در خصوص بیمه نیز این طور نیست که کلا بیمه وجود نداشته باشد، تمامی مسافران و واگن ها بیمه هستند و تنها اقساط بیمه واگن ها به دلیل مشکلات مالی عقب مانده بود و حتی طبق قراردادی که با بیمه منعقد کرده ایم، در صورت بروز حادثه و عدم تمدید بیمه نیز، 60 درصد خسارت را بیمه و 40 درصد را شهرداری خواهد داد که ما این ریسک را هم نکرده و تصمیم گرفتیم خدمات دهی را تا زمان پرداخت اقساط تعطیل کنیم که خوشبختانه با دستور آقای شهردار این اقساط پرداخت شده و با توجه به مرتفع شدن مشکلات فنی و ایمنی فاز اول و دوم خط ۱، مسافرگیری مجدد و خدماترسانی شرکت بهرهبرداری قطار شهری تبریز و حومه از ساعت ۱۰ صبح امروز چهارشنبه ۲۶ آبان آغاز شده و جابجایی مسافران محترم طبق روال عادی انجام خواهد شد.