خبرگزاری کار ایران

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان:

روستائیان با پرورش مرغ تخم گذار به تولید تخم مرغ استان کمک کنند/کلنگ زنی بزرگترین واحد مرغ تخم‌گذار در همدان

روستائیان با پرورش مرغ تخم گذار به تولید تخم مرغ استان کمک کنند/کلنگ زنی  بزرگترین واحد مرغ تخم‌گذار در همدان
کد خبر : ۱۱۴۲۷۳۰

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: 13 تن ازتولید تخم مرغ استان همدان مربوط به تولید روستایی است و به دلیل مهاجرت روستائیان به شهر این تولید کاهش چشمگیری داشته است .

به گزارش ایلنا از همدان، مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به مناسبت روز جهانی تخم مرغ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروزه ثابت شده است که کلسترول تخم مرغ نقش موثری در افزایش کلسترول خون و بیماریهای قلبی عروقی ندارد و از این رو از سال ۲۰۰۳ به بعد، توسط بسیاری از کشورهای توسعه یافته و کمیسیون بین‌المللی تخم مرغ شعار " هر انسان سالم یک تخم مرغ در روز" گسترش یافت و روز ۹ اکتبر برابر با۱۷ مهرماه به عنوان روز جهانی تخم مرغ تعیین شده است.

علیرضا قراگوزلو گفت: تخم مرغ در رژیم غذایی ایرانیان جایگاه ویژه ای داشته و در سفره ایرانیان به راحتی در دسترس است همچنین به طور متوسط هر فرد باید روزانه یک عدد تخم مرغ در رژیم غذایی خود داشته باشد.

قراگوزلو با بیان اینکه کشور ایران از نظر تولید تخم‌مرغ دهمین کشور دنیا است اما به لحاظ میزان مصرف بسیار عقب هستیم، اظهار کرد: این موضوع نیاز به ترویج دارد چراکه با بررسی آمارها می‌بینیم که در کشوری چون برزیل مصرف تخم‌مرغ به صورت مستقیم به 325 قطعه می‌رسد اما در کشور ما مصرف تخم‌مرغ به صورت خانوار و صنعتی یعنی با احتساب مصرف غیرمستقیم به 191 مورد می‌رسد.

بزرگترین واحد مرغ تخم‌گذار خاورمیانه در همدان کلنگ‌زنی می‌شود

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: بزرگترین واحد مرغ تخم‌گذار خاورمیانه در قهاوند استان همدان به عنوان اولین زنجیره تخم مرغ استان کلنگ‌زنی خواهد شد.

قراگوزلو بیان کرد:طرح فوق شامل ۸۰۰هزار مرغ تخم‌گذار،۳۰۰هزار مرغ پولت،۵۰هزار مرغ مادر تخم‌گذار بوده و کارخانه جوجه‌کشی ، فرآوری پوکه تخم‌مرغ، کود خشک‌کنی، تخم مرغ پاستوریزه  و خوراک طیور بسته‌بندی تخم مرغ از جمله زنجیره های این طرح است که کمک شایانی به تنظیم بازار خواهد داشت.

وی گفت:به همین منظور در سطح استان همدان سه زنجیره تخم مرغ تعریف کرده‌ایم که اولین این طرح‌ها به عنوان بزرگترین واحد مرغ تخم‌گذار خاورمیانه بوده که در قهاوند همدان کلنگ‌زنی می‌شود.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه این طرح‌ها به صورت زنجیره تولید خواهند بود، عنوان کرد: در این طرح‌ها، کارخانه جوجه‌کشی، کارخانه فرآوری پوکه تخم‌مرغ، کارخانه کود خشک‌کنی، کارخانه تولید تخم‌مرغ پاستوریزه و کارخانه خوراک طیور و بسته‌بندی تخم‌مرغ را شاهد خواهیم بود که کمک شایانی به تنظیم بازار خواهند داشت.

قراگوزلو خاطرنشان کرد: با کلنگ‌زنی و ورود این سه زنجیره به تولید میزان تولید استان همدان را در دو سال آینده به سه برابر افزایش دهیم.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان درمورد وضعیت تخم‌مرغ به لحاظ کمبود و افزایش قیمت‌های آن نیز مطرح کرد: یکی از دلایل کمبود تخم‌مرغ با وجود تولید بالای این محصول در کشور آن بوده که میزان مصرف صنعتی تخم‌مرغ در کشور ایران بالا رفته است به نوعی‌که در این عرصه شاهد صادرات غیرمستقیم تخم مرغ هم هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در یکسال و نیم گذشته در بحث مرغ تخمگذار با وجود اینکه توسعه این واحدها از سیاست‌های وزارتخانه نبوده اقدامات خوبی انجام داده‌ایم ،خاطر نشان کرد: در حال حاضر استان همدان دارای ۴۴واحد پروانه دار  مرغ تخم‌گذار با ظرفیت یک میلیون ۷۶۷هزار و ۳۶۰ قطعه بوده که در سال‌های گذشته واحدها در بهترین حالت ممکن بیشتر از ۷۰۰هزار قطعه مرغ تخم گذار نداشتند و این امر ما را به چالش کشیده بود.

قراگوزلو  افزود:با ورود خوبی که داشته ایم امسال اولین سالی است که  یک میلیون و ۱۰۰هزار قطعه مرغ تخم گذار در حال تولید و یک میلیون و ۳۰۰هزار قطعه مرغ تخم گذار در داخل سالن های واحدهای مرغ تخم گذار سطح استان داریم و با این اقدام توانسته ایم ظرفیت قبل را احیا کرده و از واحدهای موجود بهترین بهره وری را داشته باشیم.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه کیفیت تخم مرغ کشور ایران به دلیل استفاده جیره مرغ‌های تخم گذار از ذرت و سویا  برتر از تخم مرغ سایر دنیا است، خاطرنشان کرد:کیفیت تخم مرغ استان همدان  نیز به دلیل وضعیت آب و هوایی خنک و ماندگاری بیشتر بالاتر از استان های دیگر  است.

قراگوزلو در ادامه اظهار کرد:یکی از اقدامات  و وظایف سازمان جهاد کشاورزی استان تأمین نیاز است و کشور بوده که در این زمینه ورود داشته ایم و برای ارتقا سطح مواد غنی سازی شده تخم مرغ هم باید ورود پیدا کنیم که این امر مستلزم مشخص شدن اختلاف قیمت خواهد بود.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز