خبرگزاری کار ایران

ایلنا از نگرانی رستوران‌داران استان مرکزی در دوران کرونایی گزارش می‌دهد؛

کاهش ‌مشتری ؛ توان رستوران داری را از ما گرفت/ پرداخت اجباری ‌هزینه‌های گزاف بدون داشتن درآمد کافی

کاهش ‌مشتری ؛ توان رستوران داری را از ما گرفت/ پرداخت اجباری ‌هزینه‌های گزاف بدون داشتن درآمد کافی
کد خبر : ۱۱۲۹۸۴۱

بحران کرونا اثر بزرگی بر تمامی فضاهای کسب و کار گذاشته است و یکی از بزرگترین صنوفی که در این مدت دچار خسارت و بحران شده‌اند، صنف رستوران‌ است که به علت کاهش مشتری و سفارش‌های غیر حضوری با مشکلات زیادی روبرو شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، شیوع ویروس کرونا در کشور و توصیه‌های پزشکی در این زمینه از جمله پرهیز از حضور در اماکن عمومی و صرف غذا در رستوران‌ها، این روزها تأثیر خود را به طور جدی گذاشته و مشتریان آنها را به شدت کاهش داده است.

بیش از یک و سال نیم است با شیوع ویروس کرونا در ایران مردم از ترس این بیماری واگیردار، رفتن به این مکان‌ها را بسیار محدود کرده‌اند و همین امر سبب از رونق افتادن بسیاری از این کسب و کارها شده است.

بیش از این توان نداریم

یک رستوران دار  اراکی با نام مستعار حمید ،  با ابراز گلایه و شکایت از تعطیلی بیش از حد رستوران‌ها، گفت: با توجه به وضعیت شیوع بیماری کرونا در یک سال و 7 ماه‌اخیر ، بسیاری از رستوران ها به صورت 100 درصدی فرایندهای بهداشتی را رعایت کرده  و بر روی پروتکل ها  تعهد داشته‌اند. بدون آنکه شخص و یا ارگان خاصی از رستوران دارها بخواهد که کسب و کار خود را تعطیل کنند، این مجموعه ها به صورت خودکار به خصوص دوران شروع هر پیک و وضعیت های پرخطر اقدام به تعطیلی رستوران های خود کرده اند.

وی در گفت و گو با  ایلنا، افزود: اما با گذشت زمان و افزایش و گسترش بیماری کرونا، به این نتیجه رسیدیم که فرایند اقدامات برای جلوگیری و مهار کرونا در کشور ایران مانند سایر کشورها نیست، به گونه ای که اگر قرنطینه کامل انجام شود و یک بازه زمانی از 10 روز تا یک ماه در نظر گرفته شود ،شاید این همه مشکلات برای اصناف بوجود نمی‌آید. بنابراین هنگامی که قرنطینه کامل  در کشور نداریم و رعایت پروتکل های بهداشتی در تمامی فرایندها زیر 30 درصد   اتفاق می‌افتد، نمی توانیم تنها به رستوران دار بگوییم که «شما نخستین صنفی هستید که باید فعالیت خود را تعطیل کنید.»

این رستوران دار ادامه داد: در هر بحرانی که اتفاق می افتد، فوری اقدام به تعطیل کردن رستوران‌ها می کنند. در حالی که قانون برای تعطیل کردن رستوران ها و یا هر مجموعه دیگری شرایط خاصی را دارد. نمی توان طبق دستور مقامات کشور، از یک سو رستوران ها را تعطیل کردد، اما از سوی دیگر   حقوق پرسنل را پرداخت  و هیچ یک از پرسنل را هم  اخراج نکرد،  در کنار اینها بهای قبوض خدماتی آب و برق و گاز باید پرداخت شود، اجاره بهای مکان رستوران نیز باید پرداخت شود. مگر رستوران دارها چقدر توان دارند که در این شرایط هزینه های بسیار بالا و گزاف رستوران خود را پرداخت کنند. این قانون اگر قرار است با چنین شیوه هایی رستوران ها را تعطیل کند، باید هزینه های این مجموعه را بپردازد. اگر اینگونه نیست، باید اجازه دهند تا با رعایت پروتکل های بهداشتی، رستوران ها به فعالیت خود ادامه دهند و ارائه خدمات داشته باشند.

وی اظهار داشت: به وضوح دیده می‌شود که انواع مختلف تجمعات از انجام مراسم های مختلف تا ایستادن در  صفوف  مرغ و گوشت و ... برگزار می شود  اما در این میان، تنها رستوران‌ها باید تعطیل باشند. حتی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و داروخانه‌ها  هم  به راحتی می‌توانید عدم رعایت پروتکل های بهداشتی را به راحتی ببینید.

مسئول یکی از فود کورت‌های  هتل 5 ستاره‌ای در اراک نیز به ایلنا  گفت: بزرگترین مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، تعطیلی و بسته شدن غیرمسئولانه رستوران‌ها است.رستوران‌ها به علت اینکه زیر نظر مجموعه‌های اداره بهداشت و اماکن هستند، نظارت بیشتری  بر  روی آنهاست که اگر  رعایت نکنیم، تهدید به پلمب می شویم. 

حسین ادامه داد: موضوع دیگر اینکه با بسته شدن و تعطیلی بیش از حد رستوران، بسیاری از مواد غذایی رستوران‌ها از بین می رود. از سوی دیگر موضوع پرسنل شاغل در رستوران ها مشکل بزرگی است که باید به آن پرداخته شود. بسیاری از پرسنل رستوران ها سرپرست خانواده هستند و با تعطیلی بیش از حد رستوران ها، باعث می شود که این افراد تحت فشار اقتصادی و مشکلات معیشتی قرار بگیرند.

تنها صنفی که فراتر از انتظار درگیر وضع موجود است رستوران ها هستند

یک صاحب فست‌فود نیز با اعتراض به شرایط موجود گفت: تنها صنفی که بیش از حد و فراتر از انتظار درگیر وضع موجود است، رستوران‌ها هستند. طبق مصوبات ستاد مقابله با کرونا باید تمامی اماکن مسقف از جمله بازارهای سرپوشیده و پاساژها تعطیل باشند، در صورتی که به هیچ‌وجه چنین اتفاقی مبنی بر تعطیلی این اماکن رخ نداد و تنها رستوران‌ها بودند که باید تعطیلی‌های بیش از حد را متحمل می‌شدند.

میلاد احمدی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: از سوی دیگر رستوران دارها حجم بسیار سنگینی از هزینه های مالی را متحمل شده اند. ضرر و زیان بسیار گزافی را رستوران دارها به دلیل شرایط موجود پرداخته اند. حقوق و مزایای بسیار سنگینی بر عهده رستوران دارها مانده است. فروش در این صنف بسیار کاهش یافته است. وضعیت اقتصادی نیز بر موضوع و وضع موجود دامن زده است. هزینه های پرداخت مواد اولیه رستوران ها به شدت افزایش یافته است که همه  اینها باعث سخت شدن معیشت ما رستوران دارها شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز