خبرگزاری کار ایران

ایلنا از لرستان گزارش می دهد؛

نیاز به ایجاد آب بند در 4 شهرستان استان لرستان/نماینده مجلس: در شاهی وند با بحران آب روبه رو هستیم/ کاهش شدید دخایر آب سدها در استان

نیاز به ایجاد آب بند در 4 شهرستان استان لرستان/نماینده مجلس: در  شاهی وند با بحران آب  روبه رو هستیم/ کاهش شدید دخایر آب سدها در استان
کد خبر : ۱۱۲۰۵۰۹

در پی کاهش بارندگی ها 4 شهرستان استان لرستان با کمبود آب شرب و کشاورزی روبه رو شده اند و آب رودخانه کشکان در برخی از مناطق به شدت کاهش یافته است که برای رفع این مشکل باید احداث آب بند و سد سازی شود. سدهایی هم که در استان وجود دارند آب شان قابل شرب نیست و امسال میزان این آب ذخیره به شدت کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با کاهش بارندگی و خشکسالی رودخانه کشکان در استان لرستان به شدت کاهش یافته و بخصوص در مناطق پایین دست استان و شهرستان پلدختر این کاهش آب بیشتر است و اگر امسال نیز بارندگی ها همچنان روبه کاهش باشد هم در بحث آب شرب و هم کشاورزی مردم بسیاری از مناطق استان با مشکل روبه رو خواهند شد. البته این کمبود آب را با ایجاد آب بندها در شهرستان هایی که با کم آبی روبه رو هستند می توان تا حدود زیادی کاهش داد.

اداره راهداری برای ایجاد سیل بند همکاری کند

کارشناس حوزه معاونت عمران استانداری در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، در این باره اظهار داشت: با توجه به کاهش بارندگی ها و خشک شدن رودخانه کشکان طرحی درباره ایجاد آب بند برای جبران کمبود آب در برخی از مناطق استان به استاندار لرستان ارائه دادیم که از ادارات مختلف بخواهد علاوه بر وظایف خودشان برای برطرف شدن مشکل کم آبی به ادارات حوزه آب یاری برسانند. به طور مثال اداره راهداری که یک سری تجهیزات مانند لودر، بلدوزر و کمپرسی در اختیار دارد و در 6 ماه ابتدای سال کاملا بدون استفاده هستند را با همکاری همیاری شهرداری که زیر نظر استانداری است و بودجه شان را هم خود استانداری تامین می کنند برای ایجاد آب بند در اختیار اداره آبخیزداری بگذارند. 

نیاز به احداث آب بند در 4 شهرستان کم آب

منوچهر شاکرمی ادامه داد: لازم است ادارات منابع طبیعی و امور آب منطقه‌ای طرح پیشنهادی برای ایجاد آب بندها را در 4 شهرستان  کوهدشت، خرم آباد، پلدختر و چگنی مورد بررسی قرار دهند. در هر کدام از این شهرستان ها بین 20 تا 40 آب بند می توان احداث کرد و مانند سد "دوگر ویسیان" و آب بند ایجاد شده در بروجرد کشاورزی و دامپروری را در مناطق مختلف رونق داد. حتی می توان با درخت کاری در مناطق اطراف آبندها فضای سبز ایجاد کرد. برای احداث آب بندها اداره امور آب تا ارتفاع 9 متر و منابع طبیعی تا ارتفاع 5 متر بدون نیاز به مجوز کشوری و تخصیص وزارت نیرو ایجاد بند کنند.

وی گفت: اگر به امید اعتبار دولت برای ایجاد سیل بند در مناطق کم آب استان بمانیم باید بگویم امید واهی بیش نیست. چرا که برای ایجاد یک آب بند  آن را به پیمانکار می سپارند که 90 درصد اعتبار را حیف و میل می کنند و 10 درصد کار را انجام می دهد. ولی با به کار گیری ماشین آلات راهداری تنها باید هزینه سوخت آنها را بپردازیم.

شاکرمی عنوان کرد: شخصا حاضرم مسئولیت این پروژه را بپذیرم و ظرف 6 ماه 120 آب بند در 4 شهرستان کم آب استان لرستان ایجاد کنم. این طرح بسیار عالی، کم هزینه و قابل اجرا است. باز هم می گویم اگر به امید دولت بمانیم تا 50 سال دیگر اعتباری برای ایجاد 10 آب بند در لرستان تخصیص نمی دهد.

سیل بندها موجب افزایش آب های زیر زمینی می شود

در ادامه مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان نیز به خبرنگار ایلنا گفت: وظیفه احداث آب بندها و سیل بندها بر عهده جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان است و تاکنون اقدامات خوبی در این باره انجام داده اند. این طرح ها علاوه بر صرفه جویی در آب بارندگی ها باعث افزایش نفوذ سالیانه آب در زمین نیز می شود و اثر بخشی آبخیزداری در مناطق کوهستانی و پرشیب بسیار حائز اهمیت است. همچنین با تصویب جریان آب از شست و شو و فرسایش خاک هم به طور سالیانه جلوگیری شده و باعث افزایش آب های زیر زمینی، قنات و چاه ها می شود.

نیاز به ایجاد آب بند در 4 شهرستان استان لرستان/نماینده مجلس: در  شاهی وند با بحران آب  روبه رو هستیم/ کاهش شدید دخایر آب سدها در استان

داریوش حسن نژاد ادامه داد: از دیگر حسن های ایجاد آب بندها کاهش و جلوگیری از خسارت های ناشی از سیل است و در افزایش علوفه، فضای سبز وحفظ تنوع ژنتیکی گیاهیان،جانوران و حفظ اکوسیستم می تواند موثر باشد. همچنین باعث ایجاد فرصت های شغلی و معیشتی در مناطق مختلف می شود. با ایجاد سیل بندها در مناطق کم آب از احداث سدها که هزینه های بسیار زیادی دارند می توان جلوگیری کرد.

وی گفت: 4 شهرستان خرم آباد، چگنی، پلدختر و کوهدشت به دلیل کم آبی و اراضی پر شیبی که دارند می توان 530 متر مکعب در هکتار نفوذ آب را در زمین بیشتر کرد و در دشت ها و مناطق کم شیب این عدد به 1000 متر مکعب در هکتار هم می تواند افزایش یابد.

مدیرکل آب منطقه ای استان لرستان افزود: اگر آب بند ایجاد شود در برخی از مناطق با توجه به میزان بارش هایی که داریم با یکی دو بار آبیاری از حالت کشت دیم خارج و آبی می شوند. چرا که در استان لرستان ما تا اوایل اردیبهشت ما بارندگی داریم که با آبگیری از آب بندها و انتقال به مزارع مشکل بی آبی شان برطرف می شود. 

حسن نژاد اضافه کرد: نقاط زیادی در استان وجود دارد که شرایط مناسبی برای ایجاد آب بند و سیل بند دارند. با توجه به شیب این مناطق و برای آبیاری اراضی کشاورزی در پایین دست شان با ایجاد این سازه ها از هدر رفت آب به رودخانه ها می توان جلوگیری کرد. این به تاخیر انداختن آب باعث می شود فرصت بیشتری برای نفوذ پیدا کردن به زمین پیدا کند. و نمی گذارد رسوب آب به رودخانه منتقل شود.

آب کشکان در شهرستان پلدختر کاهش یافته است

وی تصریح کرد: آب رودخانه کشکان در شهرستان پلدختر کاهش یافته و در نزدیکی های سد معشوره نیز به طور کامل خشک شده است. امیدوارم امسال هم مانند سال گذشته بارندگی ها کاهش نیابد چرا که در استان لرستان سد‌هایی نیمه کاره و ناتمامی وجود دارد که هنوز به بهره برداری نرسیده اند و نمی شود آبگیری شوند. اگر امسال هم در لرستان  با کم بارندگی روبه رو شویم و میزان آب رودخانه ها از آنچه که است کمتر شود مردم با مشکلات بیشتری برای تامین آب شرب و کشاورزی روبه رو خواهند شد.

حسن نژاد ادامه داد: امسال سدهای استان حجم آب شان بسیار کاهش یافته است و در حال حاضر از سد ایوشان 5 متر مکعب در ثانیه آب رها سازی می کنیم که در محدوده بیرانشهر و نرسیده به چگنی کاهش بیشتری دارد. اگر سال آینده شبکه های این سد ساخته شود طبعا باید آب را به شبکه بدهیم و شرایط برای رها سازی آب سد محدودتر از میزان رهاسازی امسال می شود.

آب چاه ها هم جوابگوی نیاز مردم نیست

نماینده مردم خرم آباد در مجلس نیز در این باره به ایلنا، گفت: آب های سطحی و زیر زمینی در استان به دلیل کاهش بارندگی ها  در برخی از مناطق بین 60 تا 70 درصد کاهش یافته است که بیشتر شامل شهرستان پلدختر و چگنی می شود. و در شاهی وند چگنی مشکل آب شرب بسیار جدی است به گونه ای که حتی آب چاه ها هم به شدت کاهش یافته و نیاز آبی مردم را جوابگو نیستند.

مهرداد ویس کرمی ادامه داد: آبخیزداری که توسط جهاد کشاورزی باید انجام شود می تواند تا حدودی مشکل کم آبی را در استان برطرف کند. چرا که کمک می کند بعد از بارندگی آب ها جذب زمین  و باعث افزایش آب های سفره های زیر زمینی شود. متاسفانه در استان برای سد سازی کوتاهی شده و سدهایی هم که موجودند آب شان قابل شرب نیست.

نیاز به ایجاد آب بند در 4 شهرستان استان لرستان/نماینده مجلس: در  شاهی وند با بحران آب  روبه رو هستیم/ کاهش شدید دخایر آب سدها در استان

کاهش ذخایر آب سدها در استان

وی افزود: برای مصارف آب کشاورزی نیز با شرایط بحرانی در استان روبه رو هستیم. تمامی سدهای استان لرستان 200 میلیون متر مکعب گنجایش برای ذخیره دارند که امسال  به دلیل کاهش بارندگی ها حدودا 60 درصد آب داشته اند که آب برخی از این سدها به دلیل عدم کانال کش قابل برداشت نیست.

ویس کرمی تصریح کرد: سدهایی که برای استفاده آب شرب اند یا در حال ساخت هستند یا تازه آغاز به ساخت شده اند. سد ایوشان که 50 میلیون متر مکعب ظرفیت دارد امسال به دلیل کاهش بارندگی حدودا 30 میلیون متر مکعب آبگیری شده که همین مقدار آب هم رو به اتمام است.

وی ادامه داد: برای برخی از مناطق شهرستان چگنی باید با تانکر آبرسانی و چاه های جدید ایجاد کرد تا در دراز مدت مشکل بی آبی شان حل شود.

در لرستان آب مدیریت نمی شود

نماینده مردم خرم آباد در مجلس افزود: یکی از مشکلات اساسی ما در استان لرستان مدیریت آب است.  در خود شهر خرم آباد چند چشمه معدنی در رودخانه ریخته و آلوده می شوند. اگر از همین منابع آبی به شکل مناسبی بهره برداری شود هم می توان در حوزه گردشگری و هم به عنوان آب شرب بهره برداری کرد. 

وی گفت: امور آب و شهرداری خرم آباد باید بیشتر از اینها به این منابع آبی اهمیت بدهند. به طور مثال دریاچه"کیو" چند سالی خشک شد و با انتقال آب  دائمی‌اش کردند. آب "گلستان" که از زیر قلعه فلک الافلاک سرچشمه می گیرد و آب "سرچشمه" که از منطقه مطهری می گذرد معدنی و دارای کیفیت بسیار بالایی هستند. این چشمه ها از سفره های آب زیر زمینی سفید کوه بیرون می آیند که می توان  از آنها استفاده بهینه کرد.

گزارش: مریم بازوند

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز