ازسوی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها:
«مدیریت رسانه» منتشر شد
مدیر رسانه باید مدیری چند وجهی و با دانشی گسترده از مدیریت و اقتصاد و جامعهشناسی و علوم سیاسی و مردمشناسی و جمعیتشناسی و غیره بوده و بتواند از این خوانهای گسترده هر یک به اندازهای متناسب و مقبول برداشت نماید.
صاحبنظران بر این باورند که در عصر جدید کامیابی و ناکامی تمامی نهادها و به ویژه سازمانهای رسانهای در عرصه رقابت جهانی در گرو تفاوت مدیریت آنهاست.
به گزارش خبرنگار ایلنا، این اثر که با مدیریت علیاکبر فرهنگی و به کوشش صدیقه ببران تألیف شده است، تلاش دارد تا با پاسخگویی به سؤالات زیر، ضمن ارتقای ادبیات دستنوشته مدیریت رسانه در ایران، زمینه مناسب را برای تربیت محققین، دانشجویان و مدیران سازمانهای رسانهای در جهت توسعه کمی و کیفی این صنعت فراهم آورد.
چاپ نخست کتاب مدیریت رسانه کاری است مشترک از علیاکبر فرهنگی و صدیقه ببران که توسط دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها در ۲۸۰ صفحه با شمارگان هزار نسخه منتشر شده است.
مدیریت رسانه چیست؟
آیا مدیریت رسانه اقتضائات ویژهای دارد؟
آیا ساختار سازمانهای رسانهای با سایر سازمانها و نهادها تفاوت دارد؟
آیا مدیریت در رسانهها بر حسب انواع مالکیتهای آنها تفاوت دارد؟
مدیریت رسانه تا چه حد تابع مالکیت آن است؟
آیا مدیران رسانهها در چنگال تشکیلات سازمانهای رسانهای گرفتارند؟
مدیریت رسانهها در مقاطع بحرانی چگونه عمل میکند؟
مدیریت ساختار جهانی سازمانهای رسانهای نوین چگونه است؟
سازمانهای رسانهای دارای پیچیدهترین شکل مدیریت در میان سازمانهای تولیدی، بازرگانی و خدماتی هستند. این پیچیدگی به عوامل اثرگذار بر سازمان اطلاق میشود که از سوی محیط داخلی و بینالمللی به سازمان تحمیل میشود و گاه تعداد آنها به قدری زیاد میشود که احصای آنها به دشواری امکانپذیر است.
از اینرو مدیر رسانه باید مدیری چندوجهی و با دانشی گسترده از مدیریت و اقتصاد و جامعهشناسی و علوم سیاسی و مردمشناسی و جمعیتشناسی و غیره بوده و بتواند از این خوانهای گسترده هریک به اندازهای متناسب و مقبول برداشت نماید تا بتواند معضلات و مسائل حادثشده پیش روی سازمان را شناسایی و چارهای کارساز برای به سامان درآوردن آنها بیابد.
نویسنده در فصل دوم کتاب درخصوص وظایف مدیریت در سازمانهای رسانهای آورده است که موفقیت هر سازمان تابع عملکرد مدیران، فرصتها، منابع و امکانات و نیز متاثر از سیستمهای محیطی و سازمانهای دیگر است و کلیه مدیران، بهویژه مدیران سازمان رسانهای جهت ایفای مؤثر نقش و وظایف خود و انجام فرایند موفقیت، نیازمند بهکارگیری مهارتهای متعددی مانند مهارتهای فنی، انسانی و مفهومی هستند. همچنین، موفقیت مدیران در بهکارگیری این مهارتهای سهگانه در گرو ابتکارات و ویژگیهای فردی مدیر است که خصوصیتهایی چون بینش، شجاعت، خرد، انعطاف، صداقت و همگرایی، و نهایتاً پاسخگویی را دربرمیگیرد.
این اثر در ۵ فصل به موضوعات زیر میپردازد:
فصل اول: روند تاریخی و الگوهای تحقیق در مدیریت رسانه
فصل دوم: مدیریت سازمانهای رسانهای
فصل سوم: مدیریت منابع انسانی در سازمانهای رسانهای
فصل چهارم: مالکیت و اقتصاد رسانه
فصل پنجم: ساختار جهانی سازمانهای رسانهای، مدیریت رسانهای همگرا در عصر جهانی شدن.