خبرگزاری کار ایران

وزیر پیشنهادی صنعت،‌ معدن تجارت در مجلس:

ارز کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی تغییر نخواهد کرد

ارز کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی تغییر نخواهد کرد
کد خبر : ۹۶۸۶۳

ارز کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی تا پایان سال تغییری نخواهد کرد/ موانع قانونی، اجتماعی و فرهنگی برای سرمایه‌گذاری‌های بخص خصوصی و خارجی برداشته خواهد شد/ سرمایه‌گذاری‌ها رشد و به مزایای معافیت مالیاتی، ‌تسهیلات ارزان‌قیمت توجه خواهد شد.

ایلنا: محمدرضا نعمت‌زاده(وزیر پیشنهادی صنعت، ‌معدن و تجارت) که صبح امروز در صحن علنی مجلس سخن می‌گفت؛ با بیان اینکه بین ۳۷ تا ۴۰ درصد از تولید ناخالص کشور در بخش صنعت، ‌معدن تجارت تامین می‌شود، اظهار داشت: بخش عظیمی از اقتصاد کشور در این حوزه قرار دارد.

وی در پاسخ به برخی از مخالفان خود افزود: بنده قرار نیست در حوزه صنعت، ‌معدن و تجارت کارهای یدی انجام دهم هرچند حاضرم نشان بدهم که چه کسی توان بیشتری در این زمینه دارد. بنده تاکنون هیچ سکته‌ی قلبی نداشته‌ام و اگر موردی بیان شده؛ کم لطفی دوستان بوده است.

وی افزود: بنده در ۳۳ سالگی بنابر انتخاب شورای انقلاب به عنوان وزیر کار و امور اجتماعی منصوب شده‌ام و حکم خود را از دست مبارک امام دریافت کردم و پس از ۳۵ سال اکنون با تجاربی که در انقلاب آموخته‌ام، بر دانش و شناختم نسبت به امور افزایش یافته و توانایی راهبری در صنعت معدن تجارت را حاصل کرده‌ام.

نعمت‌زاده در ادامه خاطرنشان کرد: ‌برنامه‌های حوزه صنعت، معدن و تجارت در شانزده بند به مجلس ارائه شده که همه مطابق با برنامه پنجم توسعه و صنایع بالادستی است. بنده از کسانی که فرصت مطالعه این برنامه را نداشتند؛ می‌خواهم تا آن را ملاحظه کنند و اگر نقدی در مورد آن وجود دارد؛ از آن کوتاهی نکنند.

وی با بیان اینکه برخی از مخالفان درخصوص صنعت نساجی، خودرو و معادن مسائلی را مطرح کردند، گفت: تنوع صنعت و معدن بسیار بالاست که اگر به اینگونه مسائل در برنامه توجه می‌شد؛ حدود ۲۰۰ صفحه باید ارائه می‌دادیم اما باتوجه به اینکه آقای نهاوندیان گفته بودند به صورت فشرده برنامه‌ها را تقدیم مجلس کنید، بیشتر به اهداف کمی توجه شده بود.

نعمت‌زاده با اشاره به برخی از برنامه‌ها و اهداف بخش صنعت، ‌معدن و تجارت در دولت یازدهم تصریح کرد: در گام اول باید درخصوص مسائل مالی، ارزی و مدیریتی بخش صنعت و شهرک‌های صنعتی چاره‌اندیشی شود و در مرحله دوم تامین کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی حائز اهمیت است که در این زمینه حدود ۱۰ روز پیش با جمع‌بندی‌هایی که انجام شد، مقرر گردید هیچ تغییری در نرخ ارز برای این کالا‌ها تا پایان سال صورت نگیرد.

وی افزود: همچنین توجه به معادن و صنایع معادنی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه ما به لحاظ تنوع معادن در جهان رتبه دهم را داریم ولی به لحاظ تولید و صنعت بسیار عقب هستیم و باید در این بخش سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود.

وی افزود: بررسی کلیه‌ی مقررات دست و پا گیر در حوزه صنعت و نیز توجه به امر تحقیق و توسعه‌ی فناوری و گسترش صنایع دستی و اهمیت به فرش دستبافت کشور؛ در برنامه‌های بخش صنعت لحاظ شده است.

نعمت‌زاده با بیان اینکه باید از سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و خارجی حمایت شود، افزود: ‌موانع قانونی اجتماعی و فرهنگی برداشته خواهد شد. همچنین اعتماد و اخلاق حرفه‌ای بین همکاران گسترش یافته و تلاش و همکاری با وزارتخانه‌های مذکور در کاهش تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.

وی همچنین با اشاره به سوابق اجرایی خود گفت: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در دوره‌ی مدیریت بنده انجام شد، توسعه‌ی صنعت بازیافت کشور بود که به جرات می‌توان گفت ۹۰ درصد آن صنایع هم‌اکنون راه‌اندازی شده و پلاستیک‌هایی که شبانه جمع آوری می‌شوند برای بازیافت به این کارخانه‌ها فرستاده می‌شوند.

وی همچنین درمورد عدم سرمایه‌گذاری صنعتی در استان‌های شمالی کشور گفت: هرچند که شمال کشور به لحاظ جهانگردی و ایرانگردی در اولویت است؛ اما تلاش می‌شود سرمایه‌گذاری‌های صنعتی نیز در این استان‌ها گسترش یابد.

وی افزود: خوشبختانه استان‌های محروم از ۱۰ استان به ۸ استان تقلیل یافته و با زیرساخت‌هایی که در این استان‌ها اجرایی خواهد شد، سرمایه‌گذاری‌ها نیز رشد خواهد کرد اما باید به مزایای معافیت مالیاتی، ‌تسهیلات ارزان‌قیمت و سایر مزایای دیگر نیز توجه کرد.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: بنده این توانمندی را در خود دیده‌ام که بتوانم درکنار سایر همکاران به وظیفه‌ی خود عمل کنم و باوجود مشکلاتی نظیر نقدینگی، ارز و روابط بین‌الملل توفیق همکاری در دولت یازدهم را داشته باشم.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز