اجرای غربالگری طرح «نماد» در تمام مناطق قرمز، زرد و سفید
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت از آسیبهای اجتماعی با تشریح جزئیات طرح «نماد» از اجرای طرح غربالگری در تمام مناطق قرمز زرد و سفید خبرداد و گفت: این طرح فرایند جامعی را از شناسایی تا آموزش، درمان و مددکاری اجتماعی را شامل میشود.
به گزارش ایلنا، مسعود شکوهی با تشریح طرح نماد اظهار کرد: برنامه نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد)، یکی از برنامههای تحولی درزمینه پیشگیری، کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی است که فرایند جامعی را از شناسایی تا آموزش، درمان و مددکاری اجتماعی را شامل میشود.
وی از اجرای آزمایشی این طرح خبر داد و افزود: اجرای آزمایشی این برنامه، تجارب ارزشمندی را در زمینه اجرای ابزارها، زیرساختها، نحوه اجرا، مقتضیات، شرایط خاص را در اختیار ما قرارداد بنابراین با شناسایی چالشها و فرصتها، اجرای این طرح در سال تحصیلی۱۴۰۰-۱۳۹۹، با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.
شکوهی اجرای این طرح را در راستای اجرای فعالیت" نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان"، ذیل برنامه ارتقای مهارتهای اجتماعی دانشآموزان برشمرد و تصریح کرد: از زیر نظام راهبری و مدیریت تربیتی و برنامه ابلاغی سال ۱۳۹۹ و بهمنظور اجرای بسته تحولی پرورشی و فرهنگی ۱۳۹۹ وزیر آموزشوپرورش، این دستورالعمل با توجه به درسهای آموختهشده، همچنین با رعایت شرایط خاص مدارس در دوره کرونا، طراحی و اجرا میشود.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت از آسیبهای اجتماعی با اشاره به تغییرات این دستورالعمل نسبت به سال گذشته خاطر نشان کرد: در این دستورالعمل، ضمن رعایت مفاد دستورالعملهای قبلی، چارچوب اجرای برنامه و برخی از تغییرات آن، تشریح شده است .
وی ظرفیتسازی برای تحقق مداخلات سریع، افزایش نرخ پوشش بخش غربالگری، توسعه بخش آموزشهای ارتقایی «نماد»، توسعه خدمات درمانی و مددکاری اجتماعی«نماد»، بهرهگیری از ظرفیت فضای مجازی و بهویژه شبکه «شاد» در اجرای «نماد» و توسعه و تقویت زیرساختهای فنی شبکه یکپارچه «نماد» را از اهداف طرح در سال تحصیلی جدید برشمرد و ادامه داد: بخش آموزشهای ارتقایی «نماد» دارای چند بعد است که آموزشهای مدرسان و مجریان برنامه «نماد»، آموزش والدین و کارکنان، آموزش دانش آموزان را شامل میشود لذا در مناطق با وضعیت قرمز، محتوای آموزشها با اولویت آموزش «مهارتهای تابآوری»، انجام میشود و در مناطقی که دسترسی(آنلاین) بر خط امکانپذیر نیست، برای ایجاد عدالت در ارائه خدمات، آموزشهای ارتقایی با استفاده از رسانه ملی و ارائه محتوای آموزشی بهصورت لوحهای فشرده در اختیار دانش آموزان قرار خواهد گرفت.
شکوهی ادامه داد: غربالگری برای تمامی دانش آموزان، در تمامی مناطق قرمز، زرد و سفید، اجرا میشود و زیرساخت اجرای این بخش، سامانه جامع «نماد» در پرتال همگام است که شامل غربالگری سریع، پایه نشانگان محور و اورژانسی است.
وی به مداخلات مدرسهای «نماد» اشاره و اظهار کرد: مداخله و راهنمایی مختصر توسط معلم، مداخله مشاور، مداخلات آموزشهای ارتقایی، مددکاری اجتماعی که رسیدگی به موارد فوریتهای روانی اجتماعی، ازجمله مهمترین رسالتهای مددکاری اجتماعی در «نماد» است، به ترتیب از سطح مدرسه، منطقه قابلاجراست بنابراین سازوکار تشخیص و درمان نیز در دو سطح مدرسه و منطقه تعریف شده است.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت از آسیبهای اجتماعی در مورد سازوکار ارائه خدمات اورژانسی گفت: در این طرح شناسایی دانش آموزان دارای فوریتهای روانی اجتماعی از طریق بررسیهای روانشناختی کمی و کیفی نتایج غربالگریهای پایه و نشانگان محور و همچنین از طریق، شواهد میدانی ثبت شده از طرف کارکنان مدرسه(مدیر، مشاور، معلم و...) والدین، صورت میگیرد که برای درمان به مراکز بیمارستانی و بهزیستی معرفی میشوند.
وی افزود: پیگیری و مراقبت را مکمل خدمات غربالگری، آموزش، درمان و مددکاری اجتماعی دانش آموزان است و بهصورت درهمتنیده با مددکاری اجتماعی است.