خبرگزاری کار ایران

ضرورت هماهنگی آموزش‌های مهارتی با فرصت‌های بازار کار

ضرورت هماهنگی آموزش‌های مهارتی با فرصت‌های بازار کار
کد خبر : ۹۴۳۳۳۱

نشست کارگروه تخصصی راهبری و هماهنگی در سیاست گذاری شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی صبح امروز با حضور اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد.

به گزارش ایلنا، ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در این نشست ضمن ابراز امیدواری برای معرفی این دانشگاه به عنوان یکی از متولیان اصلی آموزش‌های مهارتی گفت: امیدواریم این نشست برای پیشبرد و ساماندهی آموزش‌های مهارتی و فنی مفید باشد. این کمیسیون اراده خوبی به خرج داده است زیرا درباره آموزش‌های مهارتی دغدغه دارد لذا باید از این فرصت استفاده کرد تا آموزش‌های فنی و مهارتی را با شورای تشکیل شده که مصوبه مجلس است، ساماندهی کنیم.

وی یکی از ضروریات اصلی و دغدغه کشور را تشکیل این شورا دانست و افزود: این نشان می‌دهد دستگاه‌های درگیر آموزش‌های مهارتی بسیار هستند اما اگر پیامدهای اقتصادی و اجتماعی حاصل نمی‌شود شاید به این موضوع برمی‌گردد که ارتباط عمودی و افقی در بین دستگاه‌ها وجود ندارد لذا باید تشکیل این شورا و عزم کمیسیون برای تشکیل آن رامغتنم شمرد.

صالحی عمران در ادامه نیز گفت: چالش‌های اساسی وجود دارد که اگر بتوانیم آنان را از سوی شورا حل کنیم، موفق خواهیم بود‌.

وی اشاره کرد: براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد ۲۰۱۹ رتبه ایران در مولفه دانشگاهی کشور ۴۲ و در مولفه مهارت ۱۳۳ است. پاشنه آشیل ایران در شاخص سرمایه انسانی، معیار مشارکت افراد 24 تا 54 ساله (افراد در سن اشتغال و اغلب با تحصیلات دانشگاهی) در اقتصاد است.

صالحی عمران با اشاره به گزارش بانک جهانی در خصوص بی فایدگی سرمایه انسانی گفت:بطور نسبی سرمایه انسانی یک جامعه زمانی گرایش به بی فایده شدن دارد که:

مهارتهایی که آموخته می شوند با فرصت های بازار کار هماهنگ نباشند. باید سیستم‌‌های آموزشی را ساماندهی کنیم. مقام معظم رهبری آموزش عالی را نقد می‌کنند که از توسعه غیرهدفمند به شدت پرهیز شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای حرفه گرایی در آموزش عالی را در کشورهای مختلف مقایسه کرد و افزود: راهکار این است که به آموزش‌های مهارتی توجه ویژه داشته باشیم چرا که این موضوع یک ضرورت امنیتی و اجتماعی است قانون نیز مسیر را مشخص کرده است که تا پایان برنامه ششم، باید سهم این نوع از آموزش‌ها 38 درصد باشد.

وی اشاره کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای اکنون ۱۷۶ آموزشکده دارد که تا پایان سال نیز تعداد آن افزایش خواهد داشت. این دانشکده‌ها ۵۴ دانشکده برای دختران و ۱۲۷ دانشکده برای پسران است. ما همچنین در سال جدید ۸۹ رشته در کاردانی، ۵۸ رشته در کارشناسی ناپیوسته و ۲ رشته در بحث کارشناسی پیوسته خواهیم داشت و سعی شده رشته‌هایی که بازار کار خوبی دارند را اضافه کنیم ما ۱۶۰ رشته را حذف کردیم تا رشته‌های متناسب با بازار کار را توسعه دهیم.

صالحی عمران گفت: با موافقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۱۰۱ رشته کاردانی جدید ایجاد شد. ما در موضوع کادر آموزشی، ۹۷۶ کادر ثابت و ۲۰ هزار نیروی حق التدریسی داریم. بیش از ۱۳۳ هزار دانشجو داریم و در سال ۹۸_۹۹، ۲۵۷ هزار دانش‌آموز هنرستانی داشتیم که واجد شرایط شرکت در کنکور بودند که ۳۰ هزار نفرشان به این دانشگاه آمدند و بقیه وارد سیستم نظری شدند.

وی با بیان اینکه در کشور ما آموزش مهارتی یک آموزش درجه دوم است گفت: از سال گذشته رشته‌های کاردانی پیوسته را با همکاری آموزش و پرورش تغییر سرفصل دادیم و ۴۰درصد نظری و ۶۰ درصد عملی و کارگاهی شدند، سایر سرفصل‌ها نیز تا پایان سال تغییر می‌کنند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای اشاره کرد: ۲ هزار و ۳۰۰ گارگاه داریم و ۱۹۷ کارگاه جدید نیز ایجاد شد. امسال ۲۱۲ میلیارد برای تجهیزات آزمایشگاهی نیز در اختیار داریم. با مقایسه خروجی‌های این دانشگاه در سال‌های اخیر ۶۴ درصد دانشجویان وارد بازار کار شدند لذا هدایت تحصیلی باید در آموزش و پرورش طوری باشد که دانش‌آموزان وارد رشته‌های مهارتی سوق داده شوند و ورود آنان به بازار کار به خوبی باشد.

وی در پایان افزود: تقاضامحوری در بحث آموزش‌های مهارتی بسیار مهم است لذا باید در شورا برای این موضوع تصمیمات کلیدی بگیریم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز