خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

بکارگیری ۵۰ اتوبوس برون شهری برای جابجایی مسافران در پایتخت/ تعیین سقف جمعیت در اتوبوس‌ها

بکارگیری ۵۰ اتوبوس برون شهری برای جابجایی مسافران در پایتخت/ تعیین سقف جمعیت در  اتوبوس‌ها
کد خبر : ۸۹۶۸۲۷

اجرای طرح ترافیک در پایتخت از روز شنبه با تغییرات جدید که برای مدیریت تردد ساعات اوج رفت و آمد کارکنان دولت منظور شده است، گلایه کارکنان سایر مشاغل و شرکت های خصوصی را به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طرح ترافیک سال ۹۹ پایتخت از روز شنبه اجرایی خواهد شد. اجرای این طرح امسال به دلیل شیوع کرونا چند روزی به تعویق افتاد و با توجه به بازگشایی دو سوم ادارات دولتی و حضور شاغلین در بخش های خصوصی بر سر کار، با مخالفت هایی مبنی بر ادامه لغو طرح ترافیک همراه بود، اما در آخرین تصمیمات شورای ترافیک شهر تهران طرح ترافیک با شرایط ویژه ای به اجرا در خواهد آمد، به این صورت که قبل از ساعت ۷:۳۰ و از ساعت ۱۴ تا ۱۶ ورود به طرح ترافیک رایگان است، این درحالی است که بسیاری از شرکت های خصوصی به همان روال قبلی و ساعت ۹ تا ۵ بعداز ظهر به فعالیت مشغول هستند.

این مساله انتقاداتی را مبنی بر اینکه شهرداری به عنوان یک نهاد مردمی غیردولتی همراستا با سیاست های دولت عمل کرده و حقوق همه شهروندان در روزهای کرونایی را لحاظ نکرده، به همراه داشته است، در حالی که همه شاغلین در بخش های دولتی و خصوصی به صورت یکسان در سطح پایتخت باید دیده شوند. 

یوسف حجت (سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران) در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص امتیازی که در اجرای طرح ترافیک تنها برای کارمندان دولت درنظر گرفته شده است، گفت: هر کسی در این تایم می تواند رایگان ورود و خروج به طرح ترافیک داشته باشد و تنها شامل کارمندان دولت نیست و شرکت های خصوصی هم اگر در این بازه زمانی تعطیل شوند، شامل استفاده رایگان از طرح ترافیک می شوند. از طرفی طی روزهای جاری پیک قابل توجه ترافیکی در بعد از ظهرها نداریم و پیک ترافیک سنگین  معمولا در صبح اتفاق می افتد که امیدواریم با این دستور جدید این اتفاق رخ ندهد.

او ادامه داد: اما نکته مهم این است که تایم ترافیک نباید به مردم علامت دهد که در شهر حضور یابند و نباید بگوییم تردد در شهر آزاد شده است. این یک تیغ دولبه است؛ از یک طرف در این شرایط وسیله نقلیه شخصی به لحاظ بهداشت و عدم سرایت بیماری بهتر است و از طرفی این اقدام ممکن است سفرهای غیرضروری را افزایش دهد. اگرچه که نمی توان گفت کدام قسمت موثرتر است، اما معتقدیم شرایط باید به گونه ای باشد تا کسانی که کار دارند بتوانند از آن استفاده کنند و کسانی که برای گردش و تفریح قصد بیرون رفتن دارند، منع شوند.

حجت در پاسخ به این سوال که چرا در این شرایط تعمیم سامانه "سفر برگ" به تردد درون شهری پایتخت اجرایی نمی شود تا تبعیضی که اکنون رخ داده نیز از بین برود، گفت: سامانه "سفر برگ" تاکنون برای سفرهای درون شهری به آن معنی نبوده است و برای سفرهای بین استانی طراحی و آماده شده که البته هنوز هم به کار گرفته نشده است. اگرچه  که می توان از آن برای سفرهای شهری نیز استفاده کرد، اما ترددهای شهری خیلی پیچیده تر است و میزان سفرهای شهری بسیار زیاد است و به همین دلیل امکان استفاده از سامانه سفربرگ برای تک تک افراد سخت است. 

سرپرست معاونت حمل و نقل وترافیک شهرداری تهران ادامه داد: در واقع خود طرح ترافیک برای این منظور در نظر گرفته شده است، کسانی که سفرهای ضروری دارند، بتوانند در سطح شهر حضور یابند.

او در واکنش به این که با توجه به پایان تایم کاری تعدادی از شاغلین اصناف و شرکت های خصوصی که در ساعاتی غیر از ساعت ۲ تا ۴ بعدازظهر  است، آیا مردم به سمت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی سوق داده نمی شوند، گفت: اینطور فکر نمی کنم، چرا که جامعه مترو سوار و شخصی سوار ما دو جامعه  متفاوت هستند و برخی مردم به ندرت از ماشین شخصی استفاده می کنند و همیشه با مترو در تردد هستند، در عین حال گروهی هم همیشه از خودروی شخصی استفاده می کنند و برنامه ای برای استفاده از مترو ندارند.

اما معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران برنامه ورود اتوبوس های برون شهری و اتوبوس های سایر ارگان ها را نیز در دستور کار خود قرار داده و قرار است به صورت رزروی به شهروندان خدمات رسانی داشته باشند.

حجت درباره این طرح گفت: احتمالا در حدود ۵۰ اتوبوس طی هفته آینده از خارج مجموعه شرکت واحد برای جابجایی مسافران به کار گرفته می شوند تا به اتوبوس های شرکت واحد کمک کنند. به رغم آنکه این روزها در برخی از خطوط با افت شدید مسافر مواجه هستیم و اتوبوس ها خالی در حال تردد هستند، اما در برخی نقاط گلوگاه های پرتراکمی داریم و به همین خاطر تعدادی از اتوبوس های بین شهری را به کمک این خطوط شلوغ خواهیم آورد. 

حجت در خصوص نحوه پرداخت بهای این اتوبوس ها با اشاره به اینکه عمده این اتوبوس ها از سامانه کارت خوان برخوردار نیستند، تصریح کرد: پرداخت وجه این اتوبوس ها به صورت اینترنتی خواهد بود. با توجه به آنکه امکان پیش پرداخت برای آنها فراهم است، ممکن است اسم آن را رزرو بگذارند، اما هدف پرداخت اینترنتی است تا پول نقد جابجا نشود.

سرپرست معاونت سازمان حمل و  نقل و ترافیک ادامه داد: با توجه به تاکید بر اجرای فاصله گذاری اجتماعی برای استفاده از این اتوبوس ها سقف جمعیت در نظر گرفته می شود تا طرح فاصله گذاری رعایت شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز