ایجاد ۲۳ رشته در حوزه کار و دانش برای دانشآموزان طیف اتیسم
معاون آموزش و پرورش از ایجاد ۲۳ رشته در حوزه کار و دانش برای دانشآموزان طیف اتیسم خبر داد.
به گزارش ایلنا، سید جواد حسینی در مراسم رونمایی از دستاوردهاب انقلاب اسلامی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و رونمایی از چند طرح به مناسبت دهه فجر که صبح امروز در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برگزار شد، گفت: دستاوردهای انقلاب در زمینههای مختلف سیاسی و فرهنگی اجتماعی قابل سخن گفتن است.
وی ادامه داد: ایران جز ۱۷ کشور علمی جهان قرار دارد و به برکت انقلاب میزان با سوادی در کشور رشد پیدا کرده و عدالت اجتماعی، اقتصادی و آموزشی در کشور برقرار است.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: کاهش سواد قبل انقلاب ۵۴ درصد بوده که در حال حاضر به ۷ درصد کاهش یافته است.
وی گفت: امسال تاسیس مدرسه طیف اوتیسم برای دختران در تهران تاسیس شده است و ۲۳ رشته در حوزه کار و دانش برای دختران استثنایی ایجاد شده است. رشته موسیقی برای افراد روشن دل به مدارس اضافه شده است.
حسینی افزود: آموزش و پرورش ۱۱ سیاست راهبردی از جمله توسعه عدالت، مناسب سازی، توسعه مشارکت ، جامعه پذیری، توان بخشی، تمرکز زدایی، نگاه دانش بنیاد، سامان دهی نیروهای انسانی و غیره دارد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در راستای برقراری عدالت آموزشی در ۷ محور فعالیت گسترده دارد و بیش ۱۵۳ هزار دانش آموزان و ۱۴ هزار مدرسه میزبان و ۴ هزار مدرسه پشتیبان در خدمت این دانش آموزان هستند.
وی ادامه داد: ۲۵۶ مدرسه استثنایی با مشارکت خیرین در کشور ساخته شده است. ۷۱۰ مرکز آموزشی و توان بخشی بعد انقلاب راه اندازی شده است.
حسینی افزود: هزینه های ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی از ۹۲ تا ۹۸ حدود ۴۲ برابر افزایش پیدا کرده است.
این مسئول بیان کرد: در سال ۹۸ حدود ۳۹ هزار نفر از خدمات برنامه های حمایتی و مراکز مشاوره خانواده های دانش آموزان استثنایی استفاده کردند.
وی اضافه کرد: طرح سنجش سلامت و عملکرد تحصیلی در راستای ارائه خدمات پرورشی و آموزشی به دانش آموزان استثنایی سال ۹۸ در کشور اجرایی شد.
به گفته حسینی؛ دوران پیش دبستانی با پوشش ۵۲ درصدی تحت طرح سنجش سلامت و عملکرد تحصیلی قرار گرفتند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی عنوان کرد: مراکز توان بخشی ویژه یادگیری مدارس استثنایی در ۷۵۲ منطقه تهران در حال فعالیت هستند. این مراکز مکمل روند یادگیری دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری وجود دارند.
حسینی افزود: امکانات شهری برای افراد معلول در شهرهای کشور متاسفانه در سطح مناسبی قرار ندارد. مدرسه جعبه سیاه جامعه است در نتیجه مدارس استثنایی نیز باید به روزتر و با امکانات بهتری باشند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: تحت حمایت و پوشش از دانش آموزان استثنایی ۸۲ نسبت به سال های اول پیروزی انقلاب در صد افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: طرح ندای همراه و منزل محور برای دانش آموزان با سطح معلویت بالا و عدم حرکت فیزیکی در کشور اجرا میشود.
حسینی عنوان کرد: اموزش و پرورش استثنایی برای والدین دانش آموزان استثنایی برنامه های خاصی دارد و آنها را تحت آموزش برای رفتار مناسب با این دانش آموزان داده میشود.
این مسئول آموزش و پرورش بیان کرد: نهضت توان آموزشی برای دادن وسایل و امکانات دولتی و خصوصی و خیرین لازم برای پیشرفت درسی در اختیار دانش آموزان استثنایی قرار میگیرد.
وی افزود: امسال نرم افزار فرهنگ زبان اشاره برای دانش آموزان کم بینا و نابینا در مدارس بین آنها توزیع شده است. سازمان آموزش و پرورش استثنایی ۵۲ نرم افزار برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان استثنایی تولید کرده است.
حسینی خاطر نشان کرد: در دهه فجر ۲۲ پروژه ورزشی، آموزشی و فرهنگی به ارزش ۴۰۰ میلیارد تومان توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی کلنگ زنی شد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشود بیان کرد: طرح رتبه بندی معلمان در این سازمان اجرایی شد تا حق معلمان استثنایی به درستی در نظر گرفته شود.