خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای شهر تهران:

معضل آلودگی هوا به موضوعی مناسبتی در کشور تبدیل شده است

معضل آلودگی هوا به موضوعی مناسبتی در کشور تبدیل شده است
کد خبر : ۸۴۹۶۰۶

رئیس شورای شهر تهران گفت: رسانه ها در روزهای اوج آلودگی هوا و پدیده وارونگی به این مسئله می پردازند و پس از آن تا سال آینده ماجرا فراموش می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن هاشمی در نطق پیش از دستور در ابتدای یکصد و هشتاد و چهارمین جلسه شورای شهر تهران گفت: شب یلدا را پشت سرگذاشتیم، مفهوم گرامیداشت شب یلدا در ایران باستان، بر امید استوار است، امید به اینکه تاریکی کوتاهتر و روشنایی بلندتر خواهد شد و گرامیداشت یلدا، این پیام را برای ما دارد که سخت ترین شرایط و بیشترین نقطه تاریکی، نقطه شروع برای گشایش و روشنی است و امیدواریم همانطور که شب یلدا گذشت، دوران فعلی که سخت ترین شرایط اقتصادی و معیشتی برای بخش بزرگی از جامعه است، بگذرد.

وی افزود: ابتدای زمستان با دوران اوج آلودگی هوا در تهران همراه شده است، معضل آلودگی هوا متاسفانه همانگونه که بارها عرض کردم در کشور تبدیل به یک موضوع مناسبتی شده است و رسانه ها در روزهای اوج آلودگی هوا و پدیده وارونگی به آن می پردازند و پس از آن تا سال آینده فراموش می شود.

هاشمی تصریح کرد: امسال بدلیل آنکه این دوره با تشدید شرایط سخت اقتصادی جامعه و تحریمها همزمان شده است و جامعه در شرایط عصبی و افزایش نارضایتی عمومی قرار دارد، متاسفانه برخی از رسانه ها بخصوص بعضی شبکه های صداوسیما، بدنبال این بودند که با استفاده از موضوع آلودگی هوا به تحریک احساسات و افکار عمومی دست بزنند، اقدامی که مشابه آن را در موضوع بنزین نیز شاهد بودیم که با ابراز نظر صریح رهبرانقلاب تا حدود زیادی جلوی این سوءاستفاده گرفته شد.

هاشمی گفت: باید بدانیم که آلودگی هوا، تنها چالش امروز جامعه ما نیست و تهران نیز تنها کلانشهری در جهان نیست که با این معضل مواجه است، بنابراین باید برای مواجه صحیح با این مساله عقلانیت را برهیجان، تجربه جهانی را بر دیدگاه فردی، نگاه کارشناسی را بر سلیقه شخصی و مصالح عمومی را بر منافع جناحی ترجیح دهیم که بتوانیم با آلودگی هوا و سایر چالشهای پیش رو مواجهه موثری داشته باشیم.

وی افزود: کلانشهرهایی نظیر مکزیکوسیتی و لندن که تجربه موفقی در دهه های اخیر در کنترل آلودگی هوا داشتند، براساس یک برنامه مدون و وفاق و اجماع مسئولان محلی و ملی توانستند این معضل را کاهش دهند و رویکردهایی که سعی شود در آن مردم در برابر مسئولان یا دستگاههای مختلف در برابر یکدیگر قرار داده شوند، تنها به فرافکنی و وخامت مساله می انجامد نه حل شدن آن.

هاشمی ادامه داد: در آخرین بررسی منابع آلودگی، خودروهای سواری با ۳۷ درصد، موتورسیکلت با ۲۱ درصد وتاکسی و وانت با حدود ده درصد، نیروگاه‌ با ۵ درصد، پالایشگاه با ۴درصد و کامیونها با ۳ درصد منابع اصلی آلاینده های گازی هستند.

وی گفت: در بخش تولید ذرات معلق، سهم خودروهای شخصی در تولید ذرات معلق، کمتر از ۱۴ درصد و سهم کامیونها بیش از ۱۵ درصد و موتور سیکلتها بیش از ده درصد، یعنی سهم کامیون وموتورسیکلت در آلایندگی دوبرابر خودروهای شخصی است و ما عملا هیچ برنامه ای برای این دو وسیله نداریم وهمه توجه رسانه ها ومسئولان به طرح ترافیک وخودروهاست، با سهم اتوبوسهای سرویس ادارات و کارخانجات، بیش از 7 درصد و یک چهارم بیشتر از کل اتوبوس های شرکت واحد است.

هاشمی تصربح کرد: همچنین نیروگاه های حاشیه تهران 12 درصد و صنایع آلاینده حدود 18 درصد آلودگی را تولید می کنند، بنابراین اگر ما یک برنامه علمی برای کاهش آلاینده ها داشته باشیم باید اقداماتی نظیر نوسازی موتورسیکلت ها، تاکسی ها و وانتها، کاهش سرویس ادارات و استفاده کارمندان از سیستم حمل ونقل عمومی، بهبود خروجی های نیروگاه ها و صنایع حاشیه تهران را در اولویت قرار دهیم، ضمن آنکه اصولی ترین اقدام تقویت سیستم حمل ونقل عمومی است که متاسفانه همچنان منابع مالی آن تامین نشده است.وی از رسانه ها بخصوص رسانه ملی درخواست کرد که با ورود کارشناسی و ادامه دار به موضوع آلودگی هوا، فضا وشرایط مناسب را برای ایجاد یک عزم ملی جهت حل این معضل فراهم کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز