خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم مطرح کرد:

افزایش کیفیت و مأموریت گرایی؛ دو مسئله محوری در طرح ساماندهی دانشگاه‌های کشور

افزایش کیفیت و مأموریت گرایی؛ دو مسئله محوری در طرح ساماندهی دانشگاه‌های کشور
کد خبر : ۸۳۲۳۹۲

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست روسای دانشگاه‌های استان قم با اشاره به طرح ساماندهی دانشگاه‌های کشور گفت: افزایش کیفیت آموزشی و پژوهشی و مأموریت‌گرایی علمی خاص ویژه هر دانشگاه دو مسئله محوری بوده که در طرح ساماندهی دانشگاه‌های کشور دنبال می‌شود.

به گزارش ایلنا، غلامی در این نشست که با حضور استاندار قم برگزار شد، با بیان اینکه در طرح ساماندهی مراکز دانشگاهی کشور نسبت به تفویض برخی از اختیارات به روسای دانشگاه‌های مادر پیش‌بینی‌های مطلوبی صورت گرفته است، اظهار داشت: در طرح ساماندهی دانشگاه‌ها هیچ رشته تحصیلی حذف نمی‌شود و فقط درصورتی‌که ادغام مراکز علمی به افزایش کیفیت دانشگاه منجر شود، برخی مؤسسات و مراکز آموزش عالی با یکدیگر ادغام خواهند شد.

وزیر علوم بابیان اینکه در شرایط اقتصادی فعلی، مدیریت بخش‌های دولتی و غیردولتی مراکز علمی کشور نسبت به گذشته دشوارتر شده است، گفت: با محور قرار دادن تجربیات دوران سخت کنونی، شرایط و وضعیت آینده دانشگاه‌های کشور در برآورد هزینه و افزایش خدمات آموزشی کاملاً امیدوارکننده خواهد بود.

دکتر غلامی با اشاره به اهمیت جذب نخبگان در دانشگاه‌های کشور افزود: برای استفاده از نخبگان به‌عنوان اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های کشور، از ۳ سال گذشته اقدامات قابل‌توجهی بدون اعمال فرایند معمول جذب و از طریق معرفی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت گرفته است.

وی با اشاره به افزایش دفاتر کنسولی در دانشگاه‌ها و راه‌اندازی مراکز آموزش زبان فارسی برای جذب دانشجویان خارجی گفت: با حذف برخی از سخت‌گیری‌های تحصیلی، باید افزایش جذب دانشجویان خارجی را در مراکز آموزش عالی کشور فراهم کرد.

 غلامی در ادامه افزود: درخصوص مسائل فرهنگی دانشجویان خارجی نیز برنامه‌های ویژه‌ای در سطح وزارت علوم در دستور کار قرارگرفته و فارغ‌التحصیلان خارجی دانشگاه‌های ایران باید بهترین سفرای فرهنگی کشورمان درزمان فارغ‌التحصیلی و بازگشت به کشورشان باشند.

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه، حمایت جدی از بخش غیردولتی مراکز آموزش عالی از جهت‌گیری‌های اصلی وزارت علوم است، گفت: حمایت از دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای و تربیت نیروی انسانی کاردان نیز از سیاست‌ها و اولویت‌های مهم و اصلی وزارت علوم است.

غلامی با تأکید بر اینکه درصورتی‌که نظارت‌های کافی در آموزش و خدمات مراکز غیردولتی به‌صورت جدی دنبال نشود، آینده آموزش عالی کشور ضربه جدی متحمل خواهد شد، اظهار داشت: وزارت علوم در رابطه با کم‌فروشی و کاهش خدمات در مراکز غیردولتی حساسیت ویژه‌ای داشته و در صورت اثبات با آن‌ها برخورد جدی صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: در حوزه پژوهش جایگاه علمی کشور از دهه ۸۰ به بعد با سرعت قابل‌قبول و رضایت بخشی بهبودیافته و جمهوری اسلامی امروزه در این عرصه صاحب حرف است.

وزیر علوم افزود: ۱۹۷ مرکز رشد در بخش تحقیقات و فناوری و ۴۳ پارک علم و فناوری در سطح کشور فعال است؛ وجود چنین مراکزی یکی از مسیرهای درست در انتقال دستاوردهای علمی به جامعه بوده و به‌واسطه فعالیت این مراکز علمی ۴۳ هزار شغل پایدار ایجادشده و در عرصه صادرات محصولات داخلی نیز جهش قابل قبولی به خود گرفته است و پیش‌روی به‌سوی دانشگاه‌های نسل چهارم یا دانشگاه‌های جامعه‌محور به‌صورت جدی در سطح کشور دنبال خواهد شد.

غلامی در پایان گفت: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در سال ۲۰۱۹ جمهوری اسلامی ایران در جایگاه علمی پانزدهم جهان قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز