سهم ۲ درصدی شهرداریها از کرایه تاکسیهای اینترنتی
۲ درصد از سهم کرایه تاکسیهای اینترنتی به شهرداری اختصاص مییابد تا در برنامههای توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا هزینه کند.
به گزارش ایلنا، علی پیرحسین لو؛ مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در رشته توئیتی جزئیات دستورالعمل تاکسیهای اینترنتی را که از سوی وزارت کشور ابلاغ شد، تشریح کرد.
پیرحسینلو با بیان اینکه تا الان، قانون مشخص و همهجانبهای برای این شرکتها وجود نداشت نوشته است: در دستورالعمل دولت، هم فعالیت شرکتها در این زمینه قانونی و رسمی شده، و هم ضوابط مربوط به شرکت و خودرو و راننده مشخص شده است.
در این دستورالعمل، فعالیت شرکتهای حمل و نقل مسافر مبتنی بر اینترنت و استقلال آنها به رسمیت شناخته شده و در عین حال ضابطههای قانونی این فعالیت و نحوه نظارت مشخص شده است. این شرکتها زیرمجموعه شهرداری و نهاد دیگری نخواهند بود، اما وزارت کشور و شهرداریها بر آنها نظارت خواهند کرد.
یکی از تعهدات شرکتهای اینترنتی حمل مسافر، حفظ محرمانگی اطلاعات و حریم شخصی کاربران است. مهمترین نکته اینکه دسترسی و رصد تلفن همراه کاربران (مسافر و راننده) برای جلوگیری از فعالیت کاربران از سایر نرمافزارها ممنوع شده. اطلاعات خودروها و رانندگان در سامانه وزارت کشور ثبت میشود.
موضوع آلودگی هوا جدی گرفته شده و خودروهای فرسوده و آلاینده به تدریج از چرخه فعالیت حذف میشوند: از نیمه دوم ۹۹ خودروهای با عمر بالای ۱۵ سال، از نیمه دوم ۱۴۰۰ خودروهای بالای ۱۳ سال و از نیمه دوم ۱۴۰۱ خودروهای بالای ۱۰ سال (مثل تاکسیها) مجاز به فعالیت در تاکسیرانی اینترنتی نیستند.
موضوع آلودگی هوا جدی گرفته شده و خودروهای فرسوده و آلاینده به تدریج از چرخه فعالیت حذف میشوند: از نیمه دوم ۹۹ خودروهای با عمر بالای ۱۵ سال، از نیمه دوم ۱۴۰۰ خودروهای بالای ۱۳ سال و از نیمه دوم ۱۴۰۱ خودروهای بالای ۱۰ سال (مثل تاکسیها) مجاز به فعالیت در تاکسیرانی اینترنتی نیستند.
خودروهای مسافربر اینترنتی بعد از این باید معاینه فنی خود را مثل بقیه وسایل نقلیه عمومی دریافت کنند؛ یعنی هر شش ماه یک بار. میزان پوشش بیمه این خودروها مشابه ضوابط آژانسها خواهد بود. پلاک خودروها هم باید با استان محل فعالیت همخوانی داشته باشد.
راننده ها باید ضمن رعایت تعهدات کلی در قبال مسافر مثل داشتن گواهینامه و بیمه و رساندن به مقصد و اعلام قبلی هزینه و ... اعتیاد و سوء پیشینه نداشته باشند یا استعلام صلاحیت از اداره اماکن بگیرند. هر راننده هم برای حفظ ایمنی مسافران، حداکثر ۱۲ ساعت در شبانهروز مجاز به سرویسدهی است.
اختیار تعیین قیمت و هزینه سفر با شرکتها است. اما اگر هزینه سفر بالاتر از تعرفه تاکسیهای تلفنی باشد، باید قبل از سفر از طریق اپلیکیشن به مسافر اعلام شود. شرکتها درباره قیمت و بقیه الزامات خود، موظف به پاسخگویی، رفع اشکال و در صورت لزوم جبران خسارت شدهاند.
شرکتها باید قبل از ورود به هر شهر، با شهرداری آن قرارداد ببندند. شهرداری بدون دخالت در رابطه مالی مسافر، راننده و شرکت، باید ۲ درصد کرایه هر سفر را دریافت و خرج کاهش آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی کند. در عوض، این شرکتها از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف میشوند.
خودروهای شخصی که به عنوان تاکسی اینترنتی فعالیت میکنند، باید با نصب علامتهای مشخصکننده پشت شیشه جلو، متمایز شوند و در هنگام تردد از خودروهای شخصی قابل تشخیص باشند. تاکسیهای هر شهر هم در صورت موافقت شهرداریها میتوانند در تاکسیرانی اینترنتی فعالیت کنند.