توضیحات معاون عمرانی شهرداری در مورد اخذ عوارض تردد از بزرگراههای پایتخت
معاون فنی وعمرانی شهرداری تهران جهت تنویر افکار عمومی و رفع سوء تفاهمهای احتمالی توضیحاتی پیرامون اخذ عوارض تردد از بزرگراههای پایتخت ارائه کرد.
به گزارش ایلنا، پیروز حناچی جهت تنویر افکار عمومی و رفع سوءتفاهمهای احتمالی گفت: همانطور که فایل صوتی و تصویری مصاحبه اخیر بنده موجود بوده و از شبکههای مختلف رادیو و تلویزیون نیز به کرات پخش شده است، در بخشی از گفتوگو به این موضوع اشاره داشتم که یکی از راهکارهای تأمین هزینه های نگهداشت معابر حمل و نقلی در اکثر کلانشهرهای دنیا، اخذ عوارض تردد از خودروها است. در شهر تهران اما چنین رویهای موسوم نبوده و نیست.
وی ادامه داد: اینکه ما امروز بابت تردد خودروها از بزرگراههایی که ساخته شده است ولو به صورت ناچیز عوارض بگیریم تا برای نگهداری از معابر و انجام سرویسهای منظم دورهای مانند ترمیم آسفالت، بهروز کردن خطکشیها، تأمین روشنایی مناسب و سایر سرویسهای دیگر، هزینهها از خود بزرگراهها تأمین شود، بهترین حالت است.
معاون شهرداری تهران افزود: اما در حال حاضر به پیشنهاد روشنی در مورد آن دست پیدا نکردهایم و چنین چیزی در دستورکار نیست اما به هر حال میتوانیم به آن فکر کنیم.
وی افزود: در مورد پروژههای بزرگراهی که از این پس کار ساخت آنها را شروع خواهیم کرد، میتوانیم چنین نگاهی را از ابتدا داشته باشیم و بهراحتی این کار امکانپذیر است اما به هر حال این یک پیشنهاد صرف است و تصمیمگیری در مورد اجرایی شدن آن فقط برعهده شهرداریها نیست.
حناچی اضافه کرد: البته در این قضیه هم بیشتر منظورمان بزرگراههایی است که به طور کامل در داخل شهر واقع نشدهاند اما در شبکه حمل و نقلی میتوانند مؤثر واقع شوند و یک امکان جدید برای تسهیل تردد در محدودههای اطراف پایتخت به حساب میآیند مثلا بزرگراه شهید شوشتری که کار احداث آن هنوز شروع نشده است را میتوان به عنوان یک طرح مطالعاتی در این زمینه مورد بررسی قرار داد.
وی تاکید کرد: امروزه موارد متعددی در اقصی نقاط جهان قابل مثال زدن است که مدیریت شهری کلانشهرهای پرجمعیت و پرتردد، در کنار بزرگراهها و مسیرهای عادی که محل تردد عامه مردم است، برای احداث معابر ویژه به استفاده از سرمایههای بخش خصوصی روی آورده و به منظور بازگشت سرمایه اولیه و همچنین انجام سرویس ادواری، عوارض تردد از خودروها دریافت میکند.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران یادآور شد: همانطور که پیشتر عنوان شد، طرح این موارد همه در حد پیشنهاد بوده و اجرایی شدن آن مستلزم موافقت دستگاههای ذیمدخل و همچنین بررسیهای جامع است.
حناچی افزود: با عنایت به تمام آنچه مجددا توضیح داده شد، انتظار میرود برخی از زحمتکشان اصحاب رسانه در انتقال مفاهیم و گفتهها دقت عمل بیشتری به خرج دهند تا در موارد اینچنینی، شاهد انتشار تیترهایی از قبیل: فروش بزرگراههای درونشهری به بخش خصوصی و پیمانکاران، درآمدزایی از معابر، پولی کردن بزرگراههای شهر، اخذ عوارض از بزرگراههایی که در دوره جدید ساخته میشوند، تأمین بودجه اداره شهر از جیب مردم، ورود پولی به بزرگراههای تهران و... نبوده و بیدلیل اذهان عمومی را مشوش نسازیم.