بطحایی:
دولت برای هر دانشآموز ۳ میلیون تومان هزینه میکند
وزیرآموزش و پرورش در همایش بزرگ باغبانان مهر و مهربانی، گفت: در راستای توسعه عدالت آموزشی دولت به طور میانگین ۳ میلیون تومان برای هر دانش آموز هزینه میکند.
به گزارش ایلنا، صبح امروز سید محمد بطحایی در همایش بزرگ باغبانان مهر و مهربانی که با حضور مدیران و موسسان مدارس غیردولتی شهر تهران در سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار شد ، با تقدیر از زحمات مدیران و موسسان مدارس غیردولتی که بخشی از بار سنگینی تعلیم و تربیت را به دوش می کشند، اظهار کرد: موضوع مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت مسئله است که سال ها مطرح است و تلاش هایی نیز برای تحقق آن صورت گرفته است اما هنوز با این هدف فاصله داریم.
وی افزود : آنچه درآموزش و پرورش باید اتفاق بیفتد در مدرسه باید محقق شود بنابراین اصل مدرسه است و تمام ساختارهای آموزش و پرورش درخارج از مدرسه وظیفه پشتیبانی و خدمت رسانی را برعهده دارند.
بطحایی گفت: هرچه فاصله ها با مدرسه محوری زیادتر باشد موفقیت کمتر و هرچه این فاصله کمتر باشد شاهد موفقیت بیشتری خواهیم بود.
وی ادامه داد : تا زمانی که در تلقی ما، مدرسه فرع و وزارتخانه و حوزه های ستادی اصل باشد اهداف تعلیم و تربیت محقق نخواهد شد.
وزیرآموزش و پرورش تصریح کرد: در سال تحصیلی جاری تدابیری اتخاذ کردیم تا به جای تصمیم گیری در حوزه های ستادی، کلیه تصمیمات در خود مدارس اتخاذ و عملیاتی شود.
وی ارتقای شایستگی های مدیران را اولین برنامه مدرسه محوری در سال تحصیلی جدید بر شمرد و خاطر نشان کرد : برای رسیدن به این مطلوب شایستگی های مدیران مدارس در طول سال همواره باید افزایش یابد بنابراین، دانش – مهارت و توانایی های آنها با برنامه ریزی ها و آموزش هایی که ارائه می شود ارتقا می یابد.
عضو کابینه تدبیروامید از ارسال فراخوانی با هدف اعلام ظرفیت های مدیریتی مدارس و جذب مدیران شایسته در پرتال وزارت آموزش و پرورش خبرداد و افزود: ظرفیت های لازم در این فراخوان که از امروز در سایت مرکز اطلاع رسانی آموزش و پرورش قرار می گیرد اعلام می شود تا معلمان متقاضی با ارائه سوابق خود برای تصدی پست های مدیریتی اعلام کاندیداتوری کنند.
وی ادامه داد: تیمی درآموزش و پرورش این سامانه را پیگیری می کنند و با ثبت امتیازات متقاضیان مدیران شایسته و متقاضی را به روسای مناطق معرفی و روسا نیز از بین آنها شایسته ترین انتخاب می کنند . بنابراین، اولین گام را برای شایسته سالاری بدین ترتیب برداشته ایم.
بطحایی تفویض اختیار و تمرکز زدایی را دومین برنامه در سال تحصیلی جاری برای مدرسه محوری عنوان و اظهار کرد : تا امروز حدود ۷۰۰ صفحه مقررات برای مدارس ارسال شده تا مدرسه براساس آن برنامه ریزی کند این درحالی است که هیچ کشوری تمرکز گرایی تا این حد ندارد. بنابراین با کمی تاخیر برنامه تمرکز زدایی نیز پس از ارتقای شایستگی مدیران در مدارس اجرایی می شود.
وزیرآموزش و پرورش طراحی و استقرار نظام کنترل کیفیت را سومین برنامه مدرسه محوری در سال جاری بر شمرد و خاطرنشان کرد: تاکنون تفاوتی بین مدارس دولتی موفق و غیرموفق نبوده است اما با استقرار این سامانه با عملکرد مدرسه در مقایسه با چند ماه قبلش سنجیده می شود را در پیشرفت تشویق و مواردی که ضعف داشته تذکرداده می شود.
وی از ضرورت تغییر نگاه ها به بخش غیردولتی خبر داد و افزود: اگر داعیه دلسوزی برای آینده نظام و آموزش و پرورش را داریم باید نگاه ها نسبت به بخش خصوصی تغییر دهیم زیرا توسعه مشارکت ها امروز یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است.
بطحایی گفت: متاسفانه به ۲ دلیل نگاه برخی سیاستمداران نسبت به بخش خصوصی نگاه خوبی نیست، اول؛ تصور نادرستی که از مشارکت غیردولتی ها وجود دارد برخی معتقدند افرادی در قالب مشارکت تنها با هدف سودجویی و استفاده از آموزش و پرورش وارد این عرصه می شوند درحالیکه چنین نیست و دوم ، با مطرح شدن مشارکت غیردولتی برخی فکر می کنند آموزش و پرورش میخواهد وظیفه خود را به بخش خصوصی واگذار کند در حالیکه هر ۲ این تصورات اشتباه است.
وی ادامه داد : در راستای توسعه عدالت آموزشی دولت به طور میانگین ۳ میلیون تومان برای هر دانش آموزی هزینه می کند؛ حال اگر توسعه مشارکت های بخش غیردولتی محقق شود با این تعداد هزینه می توان کیفیت آموزش و پرورش را ارتقا داد.