معاون آموزش متوسطه مطرح کرد:
استقرار پایه دهم، یکی از موضوعات اصلی آموزش و پرورش در سال ۹۵
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: در سال ۹۵، استقرار پایه دهم با پیچیدگیهای خاص، از موضوعات اصلی حوزه آموزش متوسطه است.
به گزارش ایلنا، علی زرافشان در جمع مدیران، روسا و معاونین آموزشی ادارات آموزش و پرورش استان که در باشگاه فرهنگیان سنندج برگزار شد؛ با بیان اینکه در زمان استقرار پایه ششم برای تامین فضا، تجهیزات و معلم با دشواریهای مواجه بودیم؛ اظهارکرد: همچنین با استقرار پایه به پایه در پایه نهم نیز به دلیل اینکه در دوره متوسطه دوم با مازاد نیرو و در دوره متوسطه اول با کمبود نیرو روبرو بودیم؛ دشواری ما از پایه ششم بیشتر شد چراکه تنوع دروس و معلم داشتیم و آموزش هم با مشکل روبرو بود.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: با استقرار پایه دهم به دلیل تنوع شاخه، رشته و مدرسه و بحث توسعه متوازن، معلمان تخصصی دوره دوم متوسطه و آماده سازی آنان، تامین مواد آموزشی و کتابهای درسی با چالشهایی مواجه و برای اول مهر کار بسیار دشواری خواهیم داشت و در ساماندهی نیروی انسانی در ترکیب نیروی انسانی جنسیت، رشته و محل جغرافیایی تدریس، نیز پیچیدگی داریم.
وی با بیان اینکه ظرف چهار سال آینده ۲۰۰ هزار معلم بازنشسته خواهیم داشت؛ گفت: از این تعداد ۱۰۰ هزار نفر در دوره متوسطه مشغول به تدریس هستند که ۷۰ هزار نفر در دوره دوم و بخش عمده از این نیروها نیز بازنشست میشوند و در اول مهر با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.
زرافشان افزود: در پروژه مهر ۹۵ به استقرار پایه دهم توجه ویژهای شده و همچنین در دستورالعمل ثبت نام نیز بخش ویژهای به پایه دهم اختصاص پیدا کرده است.
وی ادامه داد: با توجه به سیاستهای وزارت آموزش و پرورش مبنی بر توسعه دوره پیش دبستانی، در دستورالعمل ثبت نام و پروژه مهر ۹۵ به حوزه پیش دبستان توجه ویژهای شده است و در سال گذشته نسبت به سالهای قبل افزایش پوشش تحصیلی ۱۷ درصدی از ۳۴ درصد به بیش از ۵۱درصد داشتهایم و انتظار میرود استان کردستان که جزو استانها دو زبانه است؛ به پوشش صد درصدی برسد.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دستورالعمل طرح سنجش سلامت نو آموزان برای ورود دانش آموزان به دوره پیش دبستان و پایه اول، گفت: از سال گذشته برای ورودی پیش دبستان نیز طرح سنجش سلامت اجرا شد و بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نوآموز در طول دو سال مورد سنجش قرار گرفتند.
وی مکانیزه کردن سامانه سنجش و اتصال آن به سامانه سناد را از جمله فعالیتهای این بخش برشمرد که اطلاعات در بین دو سامانه به طور اتوماتیک جا به جا خواهد شد و کار با تسریع بیشتری پیش خواهد رفت.
زرافشان با بیان اینکه پیش بینی میشود بعد از استقرار نظام ۶-۳-۳ تعداد کل دانش آموزان دوره متوسطه دوم به سه میلیون نفر برسد؛ گفت: از این تعداد یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانش آموز در شاخه نظری و یک میلیون و ۲۰۰ هزار هنرجو در هنرستانهای فنی و حرفهای مشغول به تحصیل خواهند شد که این افزایش در شاخه فنی و حرفهای به فضا، نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات نیاز دارد و باید توسط مسئولین استان برنامه ریزی شود.