سنندجی در گفتوگو با ایلنا:
نصب فیلتردوده بر ۲ هزار اتوبوس تا سال ۹۵/ ۳۰۰ دستگاه تا پایان امسال تجهیز میشوند
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: امیدواریم؛ 300 دستگاه اتوبوسها را تا پایان سال جاری و مابقی را تا سال 95 به فیلتر دوده تجهیز کنیم.
پیمان سنندجی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا درباره نصب فیلتردوده بر تعدادی از اتوبوسهای شهر تهران گفت: برآوردها و سنجشهای به عمل آمده از هوای شهر تهران نشانگر آن است؛ بخشی از مشکلات آلودگی هوا مربوط به دوده است که عمدتا از خودروهای گازوئیل سوز و خودروهای دیزلی تولید میشود.
وی با بیان اینکه خوشبختانه در سطح شهر تهران تعداد بسیار کمی از این نوع اتوبوسها داریم، ادامه داد: از 6500 دستگاه اتوبوس شهر تهران 50 درصد گازسوز هستند و از 3200 دستگاه باقیمانده نیز 1200 دستگاه دارای استانداردهای یورو3 و یورو 4 بوده و 2000 دستگاه نیز دارای یورو 2 هستند که برای نصب فیلتر دوده بر این اتوبوسها برنامهریزی کردهایم.
سنندجی با اشاره به عدم وجود تکنولوژی ساخت فیلتر دوده در کشور اظهار کرد: مناقصههای زیادی برای انتخاب فیلترسازی که بتواند؛ این سیستم را بر روی اتوبوسها نصب کند، برگزار کردیم که خوشبختانه با انتخاب پیمانکار از هفته گذشته عملیات نصب فیلتر دوده اجرایی شد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران خاطرنشان کرد: امیدواریم؛ 300 دستگاه از اتوبوسها را تا پایان سال جاری و مابقی را تا سال 95 به این فیلترها تجهیز کنیم.
وی ورود اتوبوسهای دارای استاندارد یورو 6 در بازارهای جهانی که نیاز به نصب فیلتر ندارند و نبود فیلترسازی که بتواند چنین فیلتر را بسازد از جمله مشکلات تامین فیلتردوده برشمرد.
سنندجی با بیان اینکه هر فیلتر دوده 40 میلیون تومان هزینه برای شهرداری دربر داشت، اضافه کرد: هزینه نگهداری از اتوبوسهای دارای این فیلترها نیز بالا است، زیرا سوخت این اتوبوسها مادهای افزودنی دارد که تامین آن برای هر دستگاه اتوبوس ماهانه 2 میلیون تومان هزینه به دنبال خواهد داشت.
وی گفت: نقش اتوبوسهای دیزلی در آلودگی هوای تهران کمتر از 1 درصد است که امیدواریم با نصب این فیلترها این مقدار را به صفر یا به حداقل برسانیم.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی در پایان خاطرنشان کرد: پیمانکاری که کار ساخت فیلتر را برعهده گرفته است، داخلی بوده و تکنولوژی ساخت را از خارج کشور وارد میکند.