خبرگزاری کار ایران

قالیباف اعلام کرد:

مناطق جنوبی تهران در اولویت کاری شهرداری

مناطق جنوبی تهران در اولویت کاری شهرداری
کد خبر : ۳۰۹۲۸۰

شهردار تهران گفت: اولویت کاری ما مناطق محروم و مناطق جنوبی تهران است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر قالیباف در مراسم ورود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابین جدید، راه‌اندازی خطوط شبانه، ورود اتوبوس‌های هیبریدی و بهره‌برداری از سیستم جدید اتوبوس‌های برقی با اشاره به عملکرد و انتقاداتی که رسانه‌ها از حوزه شهری انجام می‌دهند، گفت: رسانه‌ها یک دهه گذشته را به نقد می‌کشند و من می‌خواهم فقط به اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل شهری در ۱۰ سال گذشته اشاره کنم.

وی افزود: روزی که توفیق خدمت در شهرداری را پیدا کردم، اولین چالشی که با آن مواجه شدم؛ اعتراض و اعتصاب پرسنل اتوبوسرانی بود.

قالیباف با بیان اینکه واحد اتوبوسرانی را در شرایطی تحویل گرفتم که ۱۸ هزار پرسنل داشت، افزود: در آن شاهد رفتارهای درست و نادرست بودیم. کارمندان اتوبوسرانی اعتصاب و اعتراض کرده بودند و به اصطلاح تایلیور به دست بودند.

وی یادآور شد: مدیر اتوبوسرانی و نیروی انتظامی نیز نمی‌توانست با آن‌ها صحبت کند و آن‌ها خواستار صحبت با شهردار به تنهایی بودند.

شهردار تهران افزود: ۱۵۰۰ معترض در گاراژ وجود داشتند و شیشه چند اتوبوس را شکسته بودند. من یک ساعت و نیم در سالن تعمیرگاه نشستم و با آن‌ها صحبت کردم.

وی با اشاره به اینکه صحبت‌ها زمینه‌های مختلفی از جمله کیفیت کار، معیشت کارکنان، نوع کار، سیستم حاکم بر مجموعه، کرامت و خیلی مسائل دیگر را شامل می‌شد، گفت: اسناد این صحبت‌ها موجود است و در ‌‌نهایت توانستیم آن‌ها را راضی کنیم.

قالیباف گفت: طبق قانون، دولت ۸۲ درصد پول اتوبوس‌ها را به عنوان سهمیه حمل و نقل پرداخت می‌کند و شهرداری ۱۸ درصد بابت هر اتوبوس پول می‌دهد.

شهردار تهران افزود: امروز مجموعه اتوبوسرانی فعالیت می‌کند و کیفیت کارش مشخص است، البته هنوز ایراداتی داریم و در نقاطی از شهر، مردم تحت پوشش اتوبوسرانی یا حمل و نقل مطمئن قرار ندارند.

وی با بیان اینکه نقاطی در جنوب، غرب و شمال شرقی تهران تحت پوشش اتوبوسرانی نیست، افزود: بعضا برخی مناطق اتوبوس‌های مناسبی ندارند. با برنامه‌ای که در پیش داریم در آینده بسیار نزدیک همه مناطق در شبکه اتوبوسرانی قرار می‌گیرند.

وی گفت: ‌امروز راحت بیان می‌کنیم که مردم می‌توانند از طریق مانیتورهای ایستگاه یا اپلیکیشن‌های موبایل زمان رسیدن اتوبوس را بفهمند و واقعا برای اجرایی شدن آن تلاش شده است.

شهردار تهران با تاکیدبراینکه در ۵ سال گذشته حتی یک ریال هم بابت خرید اتوبوس از دولت یارانه نگرفتیم، افزود: صددرصد پول اتوبوس‌ها را شهرداری داده است. همین یک دلیل کافی بود که اتوبوس‌ها را نخریم یا یک پنجم آن را تامین کنیم اما این کار را نکردیم.

قالیباف گفت: تامین اتوبوس برای خطوط اتوبوسرانی در شرایطی انجام شد که رکود اقتصادی در کشور شرایط سختی را در حوزه اقتصاد ایجاد کرده است. به‌‌ همان نسبت که دولت در درآمد نفتی کاهش را احساس کرده، شهرداری در صدور پروانه کاهش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: من در افتتاح خطوط مترو اعلام کردم که ده‌ها دلیل قانع‌کننده وجود داشت که کار انجام ندهیم اما باور ما این است که خدمت‌رسانی به مردم و نظاره‌گر بودن خدا برای خدمت به مردم کافی است.

وی گفت: دستگاه‌های نظارتی وقتی کسی کار نمی‌کند؛ سوال هم نمی‌کنند، اما هر چقدر بیشتر کار کنی بیشتر هم باید توضیح بدهی. با این حال ما خسته نمی‌شویم روحیه جهادی و مقاومت یعنی اینکه انسان خسته نشود و ناامید نباشد بلکه دشمن را ناامید کند.

قالیباف گفت: ما مکلف هستیم تلاش کنیم و امروز شعار مرگ بر امریکا یعنی خوب کار کردن وکار خوب کردن امروز مجاهدت و عزت برای جمهوری اسلامی یعنی ارتقا و عزت‌بخشی به حوزه اقتصاد کشور است به همین دلیل باید با تدبیر، برنامه و منطبق بر مقررات عمل کنیم.

شهردار تهران با اشاره به بحث آلودگی هوای تهران گفت: به مردم قول دادیم که نسبت به سهم خود حتی اگر لازم باشد تنهایی کار کنیم آلودگی هوا و آلودگی صوتی در تهران را کاهش دهیم. اگر بقیه همراهی کنند؛ طول زمان را کم می‌کنیم در غیر این صورت در زمان بیشتری به این هدف می‌رسیم.

وی گفت: ما مصمم هستیم؛ بخش حمل و نقل پاک را در دستور جدی شهرداری قرار دهیم و از همه سرمایه‌گذاران و بانک‌ها برای این کار دعوت می‌کنیم.

قالیباف افزود: باید شهر تهران را از موتورسیکلت‌های قدیمی که آلودگی صوتی، آلودگی هوا ایجاد می‌کنند، خلاص کنیم و همه شهر در آینده نه چندان دور جز موتور برقی چیزی نبینند.

وی تاکید کرد: شهرداری یک تنه پای کار ایستاده و قول می‌دهیم؛ ۸۰ درصد وام قرض‌الحسنه آن را تامین کنیم، باید اجازه بدهیم که بخش خصوصی وارد کار شود تا ما خریدار خدمت باشیم.

شهردار تهران افزود: در شهر تهران فرهنگ استفاده از دوچرخه نبود، امروز به صورت روزانه ۳۵۰۰ دوچرخه در شهر تهران استفاده می‌شود که باید میزان آن را به ۱۰۰ هزار برسانیم.

وی با اشاره به آلودگی خطوط تاکسی گفت: پیکان‌هایی که در شهر هستند و اندازه وزن خودشان آلودگی ایجاد می‌کنند. الان بحث تاکسیرانی با کمک بخش خصوصی به گونه‌ای طراحی شده که هم آلودگی کم شود هم صرفه اقتصادی داشته باشد.

قالیباف با اشاره به اینکه در حمل و نقل عمومی در همه دنیا یارانه به مردم تعلق می‌گیرد، گفت: حمل و نقل عمومی برای هر کشورصرفه اقتصادی دارد.

وی با گلایه از انتقاداتی که نسبت به عملکرد شهرداری می‌شود، گفت: گاهی در درونم غصه می‌شود برخی می‌گویند انتخابات تمام شد و کار عمرانی نیز در شهرداری به پایان رسید. در حالی که امروز کار عمرانی در شهرداری با سرعت بیشتری انجام می‌شود. ما ۳۷ کیلومتر در دو سال گذشته تونل مترو احداث کردیم و آن را به بهره‌برداری رساندیم. ۸ کیلومتر تونل توحید را احداث کردیم و بیش از ۴۰۰ جبهه کاری در مترو به صورت شبانه‌روزی کار می‌کنند.

قالیباف تاکید کرد: ما ده‌ها ایراد هم داریم اما می‌دانیم چه کار می‌کنیم کمی منصفانه‌تر به مسائل نگاه کنید.

شهردار تهران گفت: به مردم قول دادیم که با همکاری دولت حمل و نقل ۳ میلیونی خطوط مترو را در نیمه اول سال ۹۶ به ۱۰ میلیون مسافر برسانیم و تصمیم گرفتیم تا پایان سال ۹۶ خطوط مترو را تکمیل کنیم.

وی افزود: همچنین اقداماتی انجام می‌دهیم که هر شهروند در هر کجای شهر که باشد حداکثر با ۳۰۰ متر پیاده‌روی به یکی از ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی دسترسی پیدا کند و وقتی به ایستگاه رسید بداند چه زمانی اتوبوس به ایستگاه می‌رسد چه زمانی به مقصد می‌رسد و چقدر بابت این سفر باید هزینه بپردازد.

قالیباف تصریح کرد: اقداماتی انجام می‌دهیم که وقتی مسافری وارد شهر شد با حضور در هر ایستگاه بداند چگونه و با چه نوع حمل و نقلی می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان به مقصد خود برسد.

شهردار تهران تاکید کرد: این افق دو سال ‌آینده در شهر تهران قابل دسترسی است البته اولویت کاری ما مناطق محروم و مناطق جنوبی تهران است.

پیشنهاد امروز