عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتوگو با ایلنا:
«حذف تابعیت فرزند» به صلاح کشور نیست/ دشمن میتواند از طریق فرزندانِ دوتابعیتی مقامات، نفوذ کند
![«حذف تابعیت فرزند» به صلاح کشور نیست/ دشمن میتواند از طریق فرزندانِ دوتابعیتی مقامات، نفوذ کند](https://cdn.ilna.ir/thumbnail/s5govCXH0toS/YdHYY4gWkVxziNocTLLHoQVar3TrxmvO0e6SENMutiBXz7JNO2nT2KLgCR9h7O_-yMtFV2AKWHv4l_4LeI27Qq4xQIoDjB_gIQDHEiqNepRBeBVXNnV0pprvp4lExma67otfNPZWXfo,/2312517_115.jpg)
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: اگر فرزندی دو تابعیتی باشد، ممکن است دشمن بتواند پدران را از طریق فرزندانشان تحت تاثیر قرار دهند یا پدران را وادار به تمکین خواستههای خود کنند به همین خاطر «حذف تابعیت فرزند» از ممنوعیت انتصاب اشخاص در پستهای حساس به صلاح کشور نیست
«محمد سراج» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در خصوص لایحه اصلاح قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس گفت: این لایحه چند باری در کمیسیون اجتماعی مطرح شده و دولت در آن خواسته است که مشاغل حساس برای فرزندان لحاظ نشود. درخواست دولت این بود که تابعیت فرزندان را از ممنوعیت فرد برای قرار گرفتن در مشاغل و پستهای حساس حذف کند، در حالی که در قانون فرزندان هم لحاظ شده است، یعنی انتصاب کسانی که خود، فرزندان یا همسر ایشان تابعیت مضاعف دارند، در مشاغل و پستهای حساس ممنوع است، اما دولت میخواهد این ممنوعیت شامل تابعیت فرزندان مقامات نشود!
برخی فرزندان مقامات توانستند پدرشان را در مقابل انقلاب و نظام قرار دهند
وی افزود: پس از اینکه موضوع دکتر ظریف پیش آمد، دولت لایحهای یک فوریتی فرستاد و فوریت آن تأیید نشد و به کمیسیون اجتماعی ارسال کرد و این کمیسیون چندین جلسه برگزار کرد و این جلسات در خصوص حذف ممنوعیت فرزندان در انتصاب مشاغل حساس به نتیجه نرسید. نمونههای نقش منفی فرزندان را در تاریخ و کشور فراوان داریم. اگر بلا سر زبیر آمد فرزندش آورد و اگر بلا سر طلحه آمد فرزندش آورد. این موارد در صدر اسلام بوده است. در جمهوری اسلامی هم برخی از فرزندان توانستند پدر را در مقابل انقلاب و نظام قرار دهند. اینها سوابقی است که به وضوح داریم و دیده شده است.
دشمن میتواند مقامات را از طریق فرزند دوتابعیتیشان تحت تاثیر قرار دهد
نماینده تهران خاطرنشان کرد: لذا اگر فرزندی دو تابعیتی باشد، ممکن است دشمن بتواند پدران را از طریق فرزندانشان تحت تاثیر قرار دهند یا پدران را وادار به تمکین خواستههای خود کنند به همین خاطر به صلاح کشور نیست. اکنون نیز این کلیات در کمیسیون اجتماعی مطرح است و در اصلاح این قانون ممکن است کمی مشاغل را محدود کند چون مشاغل کمی موسع است. لذا احتمال داده میشود مشاغل کمی محدود شود.
سراج درباره انتصاب بستگان مسئولان در پستهای مدیریتی کشور گفت: این مسئله کاملا غلط است و حتماً باید از آن پرهیز کرد و برای کار غلط که قانون تصویب نمیشود. باید به قاعده صلاحیت برگردیم. اگر فردی صلاحیت داشت، تفاوت نمیکند متصل به مسئولی باشد یا نباشد. ملاک ارزشها و صلاحیتها است و تفاوتی نمیکند این منتسب به کسی است یا نه، در واقع ارزشها و صلاحیتها باید ملاک باشد.
پستهای حساس باید به افراد باتجربه سپرده شود نه جوانان
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در خصوص جوانگرایی در پستهای مدیریتی کشور نیز اظهار داشت: باید دید آیا اصل موضوع جوانگرایی به عنوان یک راهبرد درست است؟ به عنوان یک راهبرد، باید به سمت جوانگرایی برویم و مفهومش این نیست که مشاغل راهبردی را به جوانان بسپاریم بلکه پستهای حساس باید به افراد باتجربه و پختهای که توانستهاند سرد و گرم روزگار را پشت سر بگذارند، سپرده شود. این افراد باید سنوات متعدد و متوالی را در کسوت مسئول و مدیر در نظام در پستهای مختلف بگذرانند. مشاغل راهبردی حتماً باید در اختیار افراد پخته و کارکشته و مجرب باشند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در عرصه ملی و راهبردی نمیشود، وزیر یک جوان خام و بیتجربه باشد، گفت: برای پستهای مدیریتی و راهبردی فرد ده سال اول باید کارشناس باشد و ده سال دوم اگر صلاحیت داشت مدیر میشود و ده سال سوم مدیر کل میشود. از ده سال سوم که عبور کرد، در دهه چهارم فردی که صلاحیتش محرز شد مدیر ملی میشود. نمی توان فردی که کارشناس، مدیر جزء و حتی مدیر کل نبوده، یکدفعه یک پست مدیریتی عالی و راهبردی در اختیارش گذاشت. اما همین مدیر عالی میتواند کنارش جوان گماشت که در کنارآن پرورش پیدا کند. این نگاه، نگاه راهبردی است که نسبت به جوانها باید در جامعه جاری شود.