خبرگزاری کار ایران

سردار حسینی در پاسخ به ایلنا:

«خودروی باکیفیت» وارد نمی‌شود/ «خارجی بودن» دلیلی بر استاندارد بودن خودرو نیست

«خودروی باکیفیت» وارد نمی‌شود/ «خارجی بودن» دلیلی بر استاندارد بودن خودرو نیست
کد خبر : ۱۵۸۵۳۹۰

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: امروز ما شاهد این هستیم که خودروهای باکیفیت خارجی هم وارد نمی‌شوند؛ یعنی تنها خارجی بودن دلیلی برای استاندارد بودن خودرو نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا امروز 30 دی در جمع خبرنگاران گفت: یکی از بخش‌های بسیار مهم در مجموعه پلیس راهور فراجا، پلیس راه راهور است و مجموعه پلیس راه ما در طول سال در سطح جاده‌های کشور مأموریت بسیار خطیری دارد. همان‌طور که مستحضرید متاسفانه 70 درصد از جانباختگان تصادفات کسانی هستند که در اثر تصادفات جاده‌ای جان خودش را از دست می‌دهند. لذا برنامه‌ریزی دقیق و گماردن مدیران قوی در این مجموعه یکی از اولویت‌های ویژه مجموعه پلیس راهور فراجا است.

وی ادامه داد: چندی است که ما از وجود سردار مومنی در جایگاه جانشینی پلیس راهور استفاده می‌کنیم و در طول این مدت مترصد بودیم تا فردی مناسب و شایسته را برای تصدی این پست کلیدی و حساس انتخاب کنیم که منجر به انتخاب سرهنگ کرمی شد که از مدیران باتجربه و شایسته ما در مجموعه پلیس راهور هستند و برای سال‌های متمادی تجربه خدمت عملیاتی در پلیس راه را داشته‌اند.

سردار حسینی تصریح کرد: من در بخشی از حرف‌هایم این نکته را گفتم که ما باید تلاش کنیم با توجه به شرایط حساس امروز حمل و نقل کشور، تغییر رویکردی را در برنامه‌ها و ماموریت‌هایمان داشته باشیم که -ان‌شاءلله- در نشست‌های بعد حتماً مفصل‌تر و ریزتر درباره این مسأله توضیح خواهم داد. وظیفه پلیس راه راهور فراجا و شخص سرهنگ کرمی اسدی این است که با تعامل سازنده‌ای که با همه دستگاه‌های متولی در امر حمل و نقل جاده‌ای خواهند داشت، برای ارتقاء انضباط ترافیکی در سطح جاده‌های کشور به منظور کاهش تصادفات تلاش کنند. توسعه کمی و کیفی سامانه‌های هوشمند نیز یکی از کارهای جدی است که ایشان باید در پلیس راه دنبال کنند و این مهم باید به نتیجه برسد.

وی اضافه کرد: پیگیری جهت برطرف کردن الباقی نقاط حادثه‌خیز -که تعداد آن‌ها حدوداً‌ چهار هزار نقطه در سطح جاده‌ای کشور است- از اولویت‌های ویژه در مجموعه پلیس راه قلمداد می‌شود. حضور در کمیسیون‌های تخصصی به‌ویژه در کمیسیون ایمنی راه‌های کشور هستیم.

رئیس پلیس راهور فراجا توضیح داد: سامانه سپهتن در طول دو-سه سال گذشته با موانعی جزئی مواجه شد که در حال برطرف کردن آن‌ها هستیم.امروز یکی از مشکلات جدی ما تجهیزاتی هستند که هم روی اتوبوس‌ها و هم در پاسگاه‌ها نصب شده‌اند.این‌ها نه به بازسازی، که به نوسازی جدی نیاز دارند. در تفاهم‌نامه‌ها دستگاهی که باید این نوسازی را دنبال کند کاملا مشخص است. پیگیریم که ان‌شاءالله با همکاری سازمان راهداری و بخشی که متولی کار شده (مجموعه صاایران در وزارت دفاع) بتوانیم سریع‌تر نوسازی سیستم‌های مربوطه و این سخت‌افزار را به نتیجه برسانیم. همچنین ایراداتی جزئی به برنامه و نرم‌افزاری که نوشته شده وارد است که من امیدوارم بتوانیم تا طرح نوروزی کاملاً ناوگان عمومی مسافر را به سامانه سپهتن مجهز کنیم. زمان مقرر مصوبه قبلی شورای اقتصاد سپری شده و باید مجدداً موضوع سپهتن ناوگان عمومی بار در شورای اقتصاد به تصویب برسد و به‌زودی بالغ بر 400 هزار دستگاه خودروی فعال در ناوگان عمومی بار ما به سپهتن مجهز شوند.

وی افزود: البته نگاه دیگری هم به موضوع سپهتن داریم که الان خیلی به آن اشاره‌ای نمی‌کنم. شاید اصلاً رویکردمان را نسبت به سپهتن اصلاح کردیم و با نگاهی جدید هم روی ناوگان بار و هم بر ناوگان مسافری کنترل‌های هوشمند به عمل آوردیم.

وی مطالبه سابق خود در خصوص اصلاح نقاط حادثه‌خیز را پابرجا دانست و گفت: مطمئنا چیزی وجود ندارد که ما سابق بر این با آن مطالبه‌گرانه برخورد کرده باشیم و امروز از دستور کار ما خارج شود. موضوع رفع نقاط حادثه‌خیز در سطح راه‌های کشور، چه در جاده‌ها و چه معابر شهری جزء مطالبات جدی ما است. حتماً اگر  کارشناسان تصادفات و همکاران من تشخیص دهند که ایراد راه باعث وقوع یک تصادف است، با اعمال تبصره 3 ماده 14 سهم تقصیر آن دستگاه را اعمال خواهیم کرد و کماکان هم پیگیر بحث رفع نقاط حادثه‌خیز هستیم.

حسینی تأکید کرد: امسال مطالبه‌مان را در موضوع خودرو بر استحکام بدنه متمرکز کرده‌ایم و از روز اول پیگیر و مترصد راه‌اندازی مرکز آزمون تصادف بودیم. با کمال تأسف امروز حدوداً هفت ماه از موعد مقرر  راه‌اندازی این مرکز سپری شده و هنوز راه اندازی نشده است. امروز به دلیل این‌که مرکز آزمون تصادف نداریم استحکام بدنه جزء آیتم‌ها و مواردی که باید در استانداردهای چندگانه خودرو در نظر گرفته شود وجود ندارد. یعنی استاندارد می‌گوید ما نمی‌توانیم این را ارزیابی کنیم و بسنجیم که بخواهیم جزء استاندارد بیاوریم.

وی ادامه داد: راه این سنجش از مرکز آزمون تصادف می‌گذرد. من انتظار دارم همه بخش‌های مربوطه از وزارت صمت و سازمان استاندارد اهتمام ویژه را داشته باشند که بتوانیم از این مرکز آزمون تصادف استفاده کنیم و خودروها را به شکل دوره‌ای بررسی کنیم نه اینکه تنها یک‌بار در بدو تولید، خودرو را از خط تولید بیرون بکشیم و به مرکز آزمون تصادف بفرستیم. حتما اگر نتوانند امتیازات لازم را بگیرند، اجازه شماره‌گذاری آن‌ها را نمی‌دهیم. لذا یکی از مطالبات جدی پلیس در بحث ایمنی خودروها موضوع استحکام بدنه است و پیگیر این موضوع هستیم. ولی انتظار ما این است که مرکز آزمون تصادف هر چه سریع‌تر راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به انتقاد خود نسبت به بعضی از خودروهای خارجی گفت: من این را گفتم که به دلیل محدودیت‌های بی‌قواره‌ای که از نظر حجم موتور، قیمت و ...برای واردات قائل شده‌اند امروز ما شاهد این هستیم که خودروهای باکیفیت خارجی هم وارد نمی‌شوند؛ یعنی تنها خارجی بودن دلیلی برای استاندارد بودن خودرو نیست. من خواهش می‌کنم این قید و بندهای اضافی را برداریم. حداقل حالا که واردات انجام می‌شود خودروهای خوب و باکیفیت وارد شود. ما انتظار داریم که این اتفاق بیفتد و محدودیت‌های بی‌مورد و غیرمنطقی را هم بردارند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز