در گفتوگو با ایلنا مطرح شد:
واکنش سازمان محیطزیست به نمره خوبی که زاکانی برای مقابله با آلودگی هوای تهران به خودش داد
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست به نمره خوب زاکانی به خودش برای مقابله با آلودگی هوای تهران واکنش نشان داد.
«احمد طاهری» رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به نمره خوب زاکانی به خودش برای مقابله با آلودگی هوای تهران بیان کرد: وظایف دستگاهها در قانون هوای پاک مشخص است. یکی از مهمترین وظایفی که نقش بسیار مهمی نیز در آلودگی هوا دارد و ایجاد اون میتواند بسیار کمککننده باشد، بخش حمل و نقل عمومی است.
وی اضافه کرد: در بخش حمل و نقل عمومی، وضعیت حال حاضر کلانشهرهای ما بهصورت کلی با آنچه در قانون هوای پاک مشخص شده فاصله جدی دارد و به صورت کلی، کلانشهرها و وزارت کشور در این زمینه به میزان کمتر از چیزی که قانون برایشان در نظر گرفته عمل کردهاند. همچنین ما در سایر قوانین مربوط به حمل و نقل عمومی اعم از مترو و اتوبوس کمتر از حدی که قانونگذار مشخص کرده، توانستهایم کمبودهای ناوگان را رفع کنیم.
طاهری در پاسخ به این پرسش که به غیر از حمل و نقل عمومی، سایر اقدامات شهرداری چه تأثیری در کیفیت هوا داشتهاند؟ توضیح داد: عوامل انتشار دهنده آلودگی هوا متعدد هستند، اما با توجه به محدودیتهای اجرایی موجود چه از نظر بودجهای و چه از نظر زیرساختی ما باید اولویتها را مشخص کنیم.
او افزود: در شهر تهران منابع حمل و نقل، انتشار ذرات معلق سهم حدود ۶۰ درصدی و آلایندههای گازی سهم حدود ۸۰ درصدی دارد. در نتیجه اولویت قطعاً با ناوگان حمل و نقل است. اگرچه هم منابع ساکن و هم منابع طبیعی در آلودگی هوا سهم دارند، اما قاعدتاً اولویت گذاری بر اساس سهم منابع انجام میشود.
وی درباره نقش احداث کارخانه آسفالت در محدوده پارک ملی سرخه حصار گفت: در سیاهه انتشار، بهصورت کلی سهم منابع ساکن و متحرک و سهم منابع ساکن به تفکیک نوع منابع مطرح میگردد، نه اینکه سهم یک کارخانه بهطور مشخص ذکر شود.
طاهری ادامه داد: از آنجا که هر کارخانه، بسته به موقعیت قرارگیریاش، میزان آلودگی که تولید میکند و بادی که در منطقه غالب است، میتواند آلودگی را به شهر منتقل کند، نمیتوان عددی مشخص ذکر کرد.
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم موضع خود را درباره احداث این کارخانه اینگونه بیان کرد: ما ضوابط زیستمحیطی و ضوابط استقرار داریم و هر مجموعهای قبل از احداث باید مجوز سازمان محیط زیست را بگیرد؛ در صورتیکه مخالف با ضوابط استقرار ما نباشد و مدلسازیها نشان دهد آلودگی آن به شهر منتقل نمیشود میتواند مجوز بگیرد، اما اگر بر آلودگی کلانشهری مثل تهران مؤثر و با ضوابط استقرار ما مغایر باشد قطعاً نمیتواند.