خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با ایلنا:

پروژه «فولاد سبز» اگر به چین واگذار شود، هزینه‌‌اش ۱۷ برابر بیشتر خواهد شد

پروژه «فولاد سبز» اگر به چین واگذار شود، هزینه‌‌اش ۱۷ برابر بیشتر خواهد شد
کد خبر : ۱۵۴۴۸۳۰

رییس دانشگاه فردوسی مشهد ضمن درخواست اینکه پروژه «فولاد سبز» به اساتید و محققان این دانشگاه سپرده شود، گفت: اگر پروژه فولاد سبز را به چین واگذار کنند، هزینه‌اش ۱۷ برابر بیشتر خواهد شد.

«مسعود میرزایی شهرابی» رییس دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که پیرامون دغدغه‌ی رییس جمهور مبنی بر ورود دانشگاه‌ها به حل چالش‌های مهم کشور چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ گفت: در دانشگاه فردوسی مشهد برای تحقق دانشگاه نسل چهارم، اقدام کرده‌ایم. دانشگاه نسل چهارم به این معناست که طبق تعریف، دانشگاه نسل یک به آموزش، نسل دو به پژوهش و نسل سه به فناوری پرداخته است و نسل چهارم نیز باید به تأمین اقتصاد کشور بپردازد.

وی افزود: به همین خاطر در معاونت پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد بخشی را در پورتال اساتید تحت عنوان راهبرد پژوهشی ایجاد کرده‌ایم. از اساتید می‌خواهیم تمام ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و فناوری خود را در آنجا ثبت کنند و در نهایت مشخص می‌کنیم که آن‌ها در کدام یک از عرصه‌هایی که مورد نظر مسئولین نظام و کشور است، می‌توانند نقش‌آفرینی کنند. در حال حاضر، بیش از شصت درصد این اطلاعات تکمیل شده است. در نهایت، خروجی این اطلاعات به وزارت علوم و نهادهای مربوطه مخابره می‌شود تا پیام دانشگاه فردوسی مبنی بر قابلیت نقش‌آفرینی در این عرصه‌ها ارسال گردد.

پردیس فناوری صنایع معدنی را در شرق کشور تأسیس کرده‌ایم

وی با اشاره به نقاط قوت دانشگاه فردوسی مشهد که در نوار شرقی کشور که به نوار معدنی معروف است، قرار دارد، گفت: به دلیل قرار داشتن در نوار معدنی کشور ارتباط نزدیکی با فولاد سنگان برقرار کرده‌ایم و توانسته‌ایم مبالغ زیادی را جذب کنیم. در حال حاضر، قریب به بیست میلیارد تومان در ذیل پنج قرارداد با فولاد سنگان شروع به کار کرده‌ایم و اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی ما به بازدید از این پروژه‌ها می‌روند که مدیر عامل فولاد سنگان هم همکاری زیادی در این زمینه داشته‌اند.

میرزایی شهرابی ادامه داد: از طرف دیگر دانشکده کشاورزی ما به عنوان قطب کشوری در این زمینه شناخته می‌شود و رویدادها و کنگره‌های زیادی را برگزار کرده‌ایم. ما با یک مانیفست جدید به دنبال جذب پروژه‌ها و برطرف کردن نیازهای صنایع هستیم. امروز دانشگاه فردوسی مشهد در این حوزه‌ها ورود کرده و پردیسی تحت عنوان پردیس فناوری صنایع معدنی در شرق کشور تأسیس کرده‌ایم. در زمان دولت شهید رئیسی، این پردیس تأسیس شده است. در دولت چهاردهم نیز دکتر پزشکیان و دکتر سیمایی، به این قضیه نگاه ویژه‌ای دارند. ما نیز با قدرت به کار خود ادامه می‌دهیم.

پروژه فولاد سبز را به اساتید و محققان دانشگاه فردوسی بسپارند

میرزایی شهرابی در ادامه گفت: ما در دنیا به سمت فولاد سبز می‌رویم. شنیده‌ایم که یکی از مجتمع‌های فولادی در حال رفتن به چین است تا این پروژه را به آنجا واگذار کند. ما درخواست کرده‌ایم که مدیران محترم آن مجتمع اعتماد کنند و پروژه فولاد سبز را به اساتید و محققان دانشگاه فردوسی بسپارند. فولاد سبز حوزه‌ای است که کشورهای قدرتمند صنعتی مثل آلمان و چین به‌طور قابل توجهی در آن به تولید دانش مشغول‌اند.

وی افزود: واقعاً لازم است که بخش خصوصی جهادی عمل کند و به دانشگاه‌های برتر کشور اعتماد کند. ما سیزده دانشگاه برتر داریم؛ بخش خصوصی ما حداقل به این سیزده دانشگاه اعتماد و پروژه‌های خود را به آن‌ها واگذار کنند؛ ضرر نخواهند کرد.

اگر فولاد سبز را به چین واگذار کنند، هزینه‌اش ۱۷ برابر بیشتر خواهد شد

رییس دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: من یک حساب سرانگشتی کرده‌ام اگر فولاد سبز را به چین واگذار کنند، هزینه‌اش هفده برابر بیشتر خواهد بود تا اینکه این پروژه را ما انجام دهیم، در حالی که به سختی نفت را می‌فروشیم، بهتر است که به دانشگاه‌ها اعتماد کنند.

رییس دانشگاه فردوسی همچنین در تشریح شیوه‌ی همکاری دانشگاه فردوسی و صنایع فولاد گفت: وضعیت همکاری‌های ما به این صورت است که اساتید و دانشجویان به پروژه‌ها می‌روند و در واقع تجربیات عملی کسب می‌کنند. اساتید دانشجویان را به خط تولید می‌برند. در آنجا انفجار انجام می‌شود و تکه‌های سنگ را برمی‌دارند و با نقاله به پروسه تولید آهن و فولاد می‌آورند. استاد به مشکلات مهندسان فولاد سنگان توجه می‌کند. به عنوان مثال، مهندسان می‌گویند که نقاله‌ای که از آلمان آمده است، از جنس پلیمر است. آیا دانشگاه فردوسی می‌تواند این نقاله را تولید کند یا خیر؟ استاد این مشکلات را یادداشت می‌کند و به دانشگاه بازمی‌گردد تا در قالب پایان‌نامه و رساله به حل آن‌ها بپردازد. قرارداد بیست میلیارد تومان به این شکل تعریف شده و شامل پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها می‌شود. در واقع، دانشجویی که در حال انجام این کار تحقیقاتی است، یک کمک هزینه‌ای از دانشگاه دریافت می‌کند تا بتواند با خیال راحت به پژوهش خود بپردازد.

احداث خوابگاه متاهلی بعد از ۲۲ سال

میرزایی شهرابی همچنین خبر از ساخت خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه فردوسی داد و گفت: ما به حمدالله خوابگاه متاهلی را در دانشگاه فردوسی مشهد، بعد از بیست و دو سال که قرار بود تأسیس شود، به انجام رسانده‌ایم.بسیاری از دانشجویان مستعد ما برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری و پسادکتری به خارج می‌روند که یکی از دلایل این امر نبود خوابگاه متاهلی در اینجا است. چگونه می‌توانند ازدواج کنند و زیر بار هزینه اجاره بروند؟ لذا ما به حمدالله خوابگاه متاهلی را تأسیس کرده‌ایم. اولین کلید را تحویل می‌دهیم و در سه ماه آینده ۲۰۰ واحد دیگر و در نه الی دوازده ماه آینده ۶۰۰ واحد دیگر را تحویل می‌دهیم. این پروژه چهار فاز است و هر فاز دویست واحد تکمیل می شود و در مجموع هشتصد واحد را به دانشجویان تحصیلات تکمیلی متاهل تقدیم خواهیم کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز