خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد:

در خواست چمران از رئیس جمهور/ در شورا اگر هم‌رای نیستیم، همدل هستیم

در خواست چمران از رئیس جمهور/ در شورا اگر هم‌رای نیستیم، همدل هستیم
کد خبر : ۱۵۱۳۵۵۳

رئیس شورای اسلامی شهر تهران از افتتاح یکی از پل های چپگرد به سمت میدان آزادی در پروژه یادگار امام در روزهای آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در نشست خبری خود که صبح امروز برگزار شد، گفت: امیدواریم سال جدید دوره ششم را که از روز گذشته آغاز کردیم به نتایج بهتری نسبت به سال‌های قبل بیانجامد.

وی ادامه داد: در این دوره تلاش کردیم برنامه‌های نیمه تمام را به پایان رسانده و پروژه جدید آغاز کنیم. از ابتدای دوره ششم بنا را بر آن گذاشتیم پروژه های باقی مانده از دوره چهارم تاکنون را به پایان برسانیم اگرچه برخی از پروژه ها مانند شهید شوشتری در این دوره به پایان نمی رسد.

رییس شورای شهر تهران با اشاره به پروژه شهید شوشتری در پارک سرخه حصار گفت: با توجه به اقداماتی که لازم است در این محدوده انجام شود قطعا در این دوره به پایان نخواهد رسید البته ۹ کیلومتر اول آن را در این دوره به پایان خواهیم رساند. اما بخشی از پروژه یادگار امام که از دوره چهارم باقی مانده بود هم اکنون به شدت روی آن کار انجام می شود و انشالله این امتداد بزرگراه یادگار امام که به جاده ساوه می رسد در این دوره به پایان برسد.

وی ادامه داد: ما اصرار داریم که این دو پروژه بزرگ به پایان برسد همزمان کارهای عمرانی با سایر اقدامات در این دو پروژه در حال انجام بود که خوشبختانه به نتایج خوبی رسیدیم و در میدان فتح شاهد افتتاح یکی از پل های چپگرد که به سمت میدان آزادی می رود در پروژه یادگار امام باشیم.

چمران‌ با بیان اینکه ما برای همه مردم شهر کار می کنیم، گفت: یکی دیگر از کارهایی که امسال انجام دادیم و در سال گذشته هم انجام شده بود بحث حمل و نقل عمومی بود و رقم‌زیادی که حدود نیمی از بودجه شهرداری بود برای موضوع حمل و نقل عمومی اختصاص دادیم. در گزارشی از مرکز پژوهش‌های مجلس آمده بود دولت و شهرداری ها منابع مالی مناسب برای حمل و نقل عمومی قرار نمی دهند که معتقدم دولت بودجه مناسبی قرار نمی دهد و باید در یک جا نفتی بفروشد تا بتواند بودجه ای برای این منظور قرار دهد.

وی ادامه داد: ما در تهران نزدیک به ۵۰ درصد برای این منظور پیش بینی کردیم که حدود ده هزار میلیارد بود. امسال هم ۱۵ هزار میلیارد علاوه بر ۲۸ هزار میلیارد تومانی که در بودجه در نظر گرفته ایم برای این بخش قرار دادیم تعداد ۹۵۰ اتوبوس که وارد شده نسبت به ۶۵ اتوبوسی که در طی یک دوره وارد شده بسیار مناسب است اما ما خودمان راضی نیستیم و انتظار بیشتری داشتیم اما تولیدکنندگان ماهانه ۵۰ اتوبوس داخلی بیشتر نتوانسته اند به ما تحویل بدهند.

چمران تاکید کرد: مطالبه ما از دکتر پزشکیان این است که باقی مانده این کار را ادامه دهند ما خیلی کارها را انجام داده ایم اما در پایان این راه باید یا پول پرداخت شود و یا قراردادها کامل شود تا ما بتوانیم کار را به پایان برسانیم و امیدواریم این تغییرات در دولت تاثیر منفی بر موضوع حمل و نقل نداشته باشد.

چمران با اشاره به برگزاری برنامه های فرهنگی در این دوره مدیریت شهری گفت: موضوعات دیگری نیز در شهر تهران عملیاتی شده است اما من می‌خواهم به اقدامات شورا و تلاش شورا برای این برنامه ها از جمله برنامه چهارم بیشتر توجه کنم.

وی ادامه داد: در جلسات شورای شهر هم شاهد هستید با تلاش فراوان سعی کردیم که اقدامات موثری صورت بگیرد اعضای شورای شهر بازدیدهای از مناطق شهر دارند و ملاقات های مردمی هم برگزار می شود که در دوره های گذشته این چنین نبوده است البته در دوره دوم و سوم هم این چنین بود.

وی ادامه داد: در شورا هم اگرچه اختلاف نظرها وجود دارد اما اگر هم رای نیستیم همدل هستیم اما در انتخاب هیات رئیسه شورا ما دیروز شاهد هم رای بودن اعضا هم بودیم.

چمران در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به اتفاقات در هفته های گذشته، تغییراتی در مدیریت شهری به ویژه شهردار تهران ایجاد خواهد شد، گفت: شرایط به گونه ای است اگر بتوانیم همین مسیر را ادامه دهیم به صرفه و صلاح بیشتر شهر و مدیریت شهری است مگر اینکه مشکلی ایجاد شود. تغییر و دگرگونی ها اگر بخواهد بوجود بیاید پیش بینی من این است که به ما آسیب بزند از همین رو اگرچه در مسیر اصلاح پیش خواهیم رفت نیازی به تغییر و تحول نباشد.

وی درباره پرداخت ۱۵ درصد سهم دولت برای خرید اتوبوس ها گفت: حدود ۱۰ درصد پیش پرداخت، واریز شده اما با مذاکره با طرف چینی آنها کار را شروع کرده اند و از واگن های در حال ساخت هم بازدید شده است. تا پایان سال یک رام قطار ساخته شده وارد خواهد شد و بخشی از آن هم در ایران در ادامه ساخته خواهد شد. پیشنهاد می کنم از واگن سازی تهران که قرار است در ادامه به ساخت این واگن ها اقدام کند بازدید داشته باشیم.

چمران در پاسخ به این سوال که اعضای شورا در تذکراتی اعلام کردند که شهردار به وعده هایی که داده، عمل نکرده است، آیا شورا در خصوص عملکرد شهرداری و وعده هایی که می دهد نظارت دارد؟ گفت: نظارت کار شورا است البته شهرداری در پروژه ها ناظر مقیم دارد و شورا هم بر تمام کارها نظارت می کند. یک موقعی ایده آل فکر می شود که قرار است کاری انجام شود و این با برنامه ای که در صحن شورا تصویب می شود و باید انجام شود تفاوت دارد.

وی ادامه داد: تراموا فعلا عملیاتی نمی شود، چرا که مصوبه شورا را ندارد و یک نمونه نمایشی بدون پرداخت پول و هدیه می آورند و باید در شورا تصویب کنیم و بعد بودجه محقق شود و شهرداری کار را بعد انجام دهد. تراموا و منوریل تا در شورا مصوب نشود شهرداری نمی تواند اقدامی درخصوص آن انجام دهد.

چمران درباره برنامه چهارم گفت: یک جزوه ای تهیه شده از برنامه چهارم و مشخص شده که چه میزان عملیاتی شده است که درصد بالایی هم بوده است البته چند برنامه در برنامه چهارم داشتیم که هنوز به طور کامل عملیاتی نشده است از جمله همین برنامه حمل و نقل که پول آن، همانطور که می دانید هنوز به طور کامل اجرایی نشده است و پول مورد نیاز از سوی دولت در جای دیگری هزینه شده و شهرداری ایثار کرده و با اعتبار شهرداری شخصا، پول قرض شده و پرداخت شده است. این اقدامات انجام شده اما آن واگن که باید بیاید و به قول قدیمی ها در مترو قرقر کند هنوز نیامده است.

وی ادامه داد: برخی از اقدامات مانند کوتاه کردن زمان صدور پروانه انجام نشده است البته ما در این زمینه با دستگاههای دیگر نیز ارتباط داریم ما پیش بینی کرده بودیم که صدور پروانه به دو ماه نرسد اما هنوز عملیاتی نشده است و ما مصر هستیم که با توجه به اینکه در برنامه دیده شده است، عملیاتی شود. برنامه چهارم یک برنامه ای بود که عملیاتی فکر و تدوین شده بود.

چمران ادامه داد: برای اینکه ببینیم چند درصد از برنامه چهارم عملیاتی شده باید هم پایش شهرداری و هم پایش شورا کار را انجام دهند.

وی در پاسخ به این سوال که در این دوره در برخی از موارد حساسیت چندانی از شما ندیدیم از جمله درخصوص تامین بودجه از طریق فروش املاک گفت: حساسیت من بیشتر از دوره های قبل است و هر وقت ببینم فورا تذکر می دهم و دیگر نیازی نمی بینم در صحن شورا اعلام کنم. قطعا و یقینا حساسیت های من کمتر نشده است و در ریزه کاری ها حساس تر هستم. درباره فروش املاک هم اولا شهرداری مرتبا ملک می خرد یا به دستش می رسد و مرتبا می‌خرد و می فروشد و اینگونه نیست که اگر الان ملک بفروشد در سال‌های آینده دیگر ملکی نداشته باشد البته ما مصوب کردیم که خام فروشی نداریم و باید بارگذاری شود تا شهرداری هم سود ببرد.

او گفت: مصوبه هیات وزیران هم درباره قرارداد چین (اتوبوس) گرفته شده است و مشکلی وجودندارد. البته این قرارداد تیکه تیکه است در بخش مترو اصلا مشکلی وجود ندارد و ما آن را اجرایی کردیم. در بخش اتوبوس هم تا اینجا مسائل حل شده و امیدواریم تا پایان مشکل حل شود. هیات دولت در دوره شهید رئیسی هر جا نیاز به مصوبه بود مصوبه می دادند اما در اجرا مشکلاتی وجود دارد.

وی درباره باقی مانده بخش ۱۵ درصد پرداخت گفت: شهرداری توان تامین این بودجه را دارد اما باید از جاهای دیگر حذف کند اگر می توانست بدهد ما قطعا این اجازه را می دادیم. ما صلاح نمی دانیم که شهرداری بدهد دولت هم نگفته نمی دهد بلکه دستور پرداخت داده شده اما در هنگام پرداخت سربزنگاه پرداخت نشده است. درخصوص تراموا در شورای عالی ترافیک تصویب شده ما هم گفتیم بیاورید در شورا هم بررسی و تصویب شود.تراموا ریلی فعلا به صلاح شهر نیست الان هم تراموا برای آزمایش آورده خواهد شد.

چمران درباره بافت‌های فرسوده گفت: اگرچه بافت‌های تهران بیشتر است اما اقدامات خوبی انجام شده اما

ما نام آن را در کمیسیون ماده ۵ مصوب کردیم که تغییر کند و به بافت ناکار آمد تغییر کند که وسعت آن از ۴ هزار هکتار بیشتر شده و به ۶ هزار خرده ای می رسد.ما ساختمان‌های ناپایدار را به بافت فرسوده اضافه کردیم. یکی از دلایل عقب ماندگی بافت فرسوده این است که دولت‌ها ۵۰ درصد عوارض را که سهم دولت است پرداخت نمی کنند در تهران صددرصد عوارض اخذ نمی شود و ما در نوسازی بافت فرسوده از سایر شهرها جلوتر هستیم اما راضی نیستیم.

وی ادامه داد: عموما در دنیا اینگونه است که یک ناحیه باهم ساخته می شود ما هم با سازندگان جلساتی داشتیم و مشوق هایی در این زمینه در نظر گرفته ایم تا در بافت فرسوده به صورت جمعی ساخت و ساز انجام شود.

او درباره ساختمان های ناایمن گفت: با آمدن دادستانی تعداد زیادی از ساختمان‌ها اقدام به ایمن سازی کرده اند.

وی درباره احداث دروازه قرآن در تهران گفت: نامه ای به تولیت حرم حضرت امام نوشته بودیم محل پیش بینی شده هم در ورودی جنوبی شهر تهران بود اما ابتدا باید با تولیت مرقد هماهنگی می شد که دیروز موافقت تولیت از طریق نامه به ما اعلام شد و باید جلساتی در این زمینه برگزار شود تا محل مناسب انتخاب و طراحی صورت بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که باتوجه به مناظراتی که در انتخابات ریاست جمهوری بین آقای زاکانی و رئیس جمهور دیدیم فکر می کنید ارتباط دولت و شهرداری چگونه خواهد بود، گفت: آن موضوعات درخصوص انتخابات بود بعد از آن هم تمام آن موضوعات تمام شد و روی هم را هم بوسیدند شما هم این موضوع را ببوسید و بذارید کنار و دیگر به آن دامن نزنید.

وی ادامه داد: موافق بلندمرتبه سازی نیستم، بلندمرتبه هایی که در کنار هم باشند مناسب نیست، اگر بلندمرتبه سازی با رعایت قوانین شهرسازی صورت بگیرد مشکلی نیست اما صرفا ساخت و ساز بلندمرتبه سازی صورت بگیرد بدون ضابطه درست نیست. هنوز ضابطه آن هم در شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب نشده است و هر ساختمانی که بیش از ۱۲ طبقه است باید به شورای عالی معماری و شهرسازی برود و معاون ۷ وزیر آن را بررسی می کنند‌.

وی ادامه داد: قرار بود ۲۰ درصد حمل و نقل با مترو باشد ما آن را در شورا به ۴۰ درصد تغییر دادیم بنابراین هرچقدر از مترو استفاده کنیم ضروری است و احداث خط های جدید هم شاید ضروری باشد.

او درباره مدیریت محلات گفت: وقتی شورایاری ها را کنسل کردند بحث مدیریت محلات بهم ریخت ما از ابتدای دوره به دنبال اصلاح آن بودیم و با دیوان جلسه گذاشتیم و در شورا مصوب شد سرای محلات بوجود آید و معتمدان محلات معرفی شوند که اکثر از شورایاران گذشته هستند اما آیین نامه ها آماده نبود که مرتبا در حال تدوین آن هستیم و هفته ای یک جلسه برگزار می شود.درباره حریم فرودگاه نامه مفصلی برای هواپیمایی کشوری فرستادیم و قول دادند که مشکل را حل کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز