معاون وزیر آموزش و پرورش:
رویکرد محتوای کتب درسی متحول شده، اما نگرش معلم در فرایند آموزش تغییر نکرده است
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: بالغ بر یک دهه است که رویکرد محتوای کتب درسی ما متحول شدهاند؛ اما چون رویکرد و نگرش معلم در فرایند آموزش تغییر نکرده است، نگاهی که هماکنون در مدارس وجود دارد، همان نگاه گذشته است.
به گزارش ایلنا از مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، معصومه نجفی در آیین اختتامیه و تقدیر از نفرات برتر نخستین جشنواره الگوهای برتر تدریس ویژه اساتید دانشگاه فرهنگیان که با حضور سرپرست دانشگاه فرهنگیان و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی کشور در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد با تاکید بر لزوم تکریم و حفظشان و جایگاه معلم، گفت: بزرگترین سرمایه هر سازمانی، نیروی انسانی آن محسوب میشود؛ بدینجهت معلم، بزرگترین گنج وزارت آموزش و پرورش است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، ادامه داد: حفظ جایگاه و منزلت معلمان و تغییر رویکرد معلم در امر آموزش و پرورش، لازمه جذب، نگهداشت و توانمندسازی نیروی انسانی در آموزش و پرورش است.
وی با اشاره به نقش و جایگاه دانشگاه فرهنگیان در جذب و ساماندهی معلم، اظهار کرد: جذب، نگهداشت و توانمندسازی معلم مهمترین مسئله در تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش، است؛ که امروز برعهده دانشگاه فرهنگیان است.
نجفی معلمی را شغل انبیا عنوان و تصریح کرد: اینکه چقدر در عمل این تفکر را پرورش میدهیم، مسئله اصلی ما است؛ به همین منظور باید در عمل سازوکار این تفکر و حس معلمی و داشتن نگرش متفاوت را در دانشجومعلمان ایجاد کنیم.
وی با تاکید بر ضرورت تحول در نگرش و رویکرد معلم در مدرسه، گفت: بالغ بر یک دهه است که رویکرد محتوای کتب درسی ما متحول شدهاند؛ اما چون رویکرد و نگرش معلم در فرایند آموزش تغییر نکرده است، نگاهی که هماکنون در مدارس وجود دارد، همان نگاه گذشته است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به شبکهسازی معلمان و ایجاد گفتمانسازی درست میان معلمان برای ایجاد تحول، آن را از رویکردهای معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش دانست و افزود: لازمه ایجاد تحول، تغییر گفتمان نادرست در میان معلمان است؛ هرکدام از نهادهای مرتبط با تعلیم و تربیت کشور نیز باید در ایجاد این تغییر و تحول نقش ایفا کنند.
نجفی کتاب درسی را یکی از ابزارهای آموزشی دانست که تنها نباید به آن متکی بود و تصریح کرد: معلم باید بتواند بدون کتاب، با طراحی آموزشی درست، موقعیت یادگیری خلاق ایجاد کند؛ مسئلهای که امروزه معلمان ما در آن ضعف دارند.
وی در پایان «روز بدون کیف» را یکی از برنامههایی برگزار شده در مدارس در راستای پرورش تفکر مذکور عنوان کرد.