خبرگزاری کار ایران

سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرد:

توزیع یک میلیون و ۱۰۰ هزار قوطی شیرخشک وارداتی از هفته آینده

توزیع یک میلیون و ۱۰۰ هزار قوطی شیرخشک وارداتی از هفته آینده
کد خبر : ۱۴۱۸۴۸۵

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: یک میلیون و ۱۰۰ هزار قوطی شیرخشک نیز از طریق واردات تامین شده است، این میزان شیرخشک که وارد کشور شده، اکنون در مرحله آزمایش و شناسه‌گذاری است بوده و از هفته آینده در داروخانه‌ها توزیع می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ سجاد اسماعیلی سخنگوی سازمان غذا و دارو در یک جلسه توجیهی که در سازمان غذا و دارو برگزار شد، درباره چالش‌هایی که باعث ایجاد کمبود شیرخشک در کشور شد، گفت: اواخر سال گذشته ارز نیمایی که در آن موقع ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود از ارز بازار آزاد که در مقاطعی به ۵۶ هزار تومان می‌رسید، فاصله زیادی گرفت. سازمان توسعه تجارت باتوجه به اینکه مسئول ثبت سفارش‌ها و همچنین مسئول گروه‌های کالایی است که برای کالاهای اساسی اختصاص داده می‌شود، است، در آن زمان اعلام کرد که ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان با توجه به قیمت ارز در بازار آزاد یک ارز ترجیحی جداگانه مانند ارز ۴۲۰۰ تومانی محسوب می‌شود و باید با نظر دستگاه تخصصی تخصیص داده شود و دیگر اینگونه نیست که هر شرکتی به صورت نامحدود بتواند ثبت سفارش را انجام دهد.

وی ادامه داد: این سازمان بدون اطلاع به دستگاه تخصصی که سازمان غذا و دارو باشد، تمامی ثبت سفارش‌های حوزه سلامت که شامل شیرخشک هم بود را ابطال کرد. ما زمانی این موضوع را مطلع شدیم که شرکت‌ها برای پیگیری ثبت‌سفارش‌ها و تخصیص ارز به بانک مرکزی مراجعه می‌کردند، بانک مرکزی به شرکت‌ها اعلام کرده بود که ثبت سفارش‌ها ابطال شده است و بعد از پیگیری ما مشخص شد که سازمان توسعه تجارت این ثبت سفارش‌ها را ابطال کرده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: این کار بسیار خطرناک بود برای کالای سلامت چرا که اگر یک ماه تامین ارز با مشکل مواجه شود ۴ ماه بعد مشکلات نمایان خواهد شد. بعد از اعتراض ما به سازمان توسعه تجارت مجددا روند اصلاح و ثبت سفارش‌ها انجام شد. بعد از ثبت سفارش‌ها متوجه شدیم که سازمان توسعه تجارت کل گروه‌های کالایی را تغییر داده است و همه را به تالار دوم برده است. در حالی که ارز تخصیصی به شیرخشک و تجهیزات پزشکی ۴۲۰۰ تومانی بود و ما هیچ مصوبه‌ای مبنی بر تغییر اصلاح ارز شیرخشک نداشتیم بعد از آن با جلساتی که برگزار شد مقرر شد این مشکل نیز رفع شود.

اسماعیلی با بیان اینکه در یک بازه زمانی ما زمان طلایی برای ثبت سفارش و تخصیص ارز را از بهمن ماه سال گذشته تا اردیبهشت ماه سال جاری از دست دادیم، تصریح کرد: یک مشکل دیگر هم در این خصوص درباره ارز شیرخشک وجود داشت و آن تفاهم‌نامه‌ای بود که در سال ۱۴۰۱ بین سازمان برنامه و بودجه، وزارت بهداشت و وزارت اقتصاد منعقد شده بود و مشکلاتی در خصوص این تفاهم‌نامه نیز ایجاد شده بود که در تاریخ سی خرداد دوباره این تفاهم‌نامه تمدید شد اما ما سه ماه طلایی ابتدای سال را نیز از دست دادیم در حالی که این مدت زمان برای تولیدکنندگان زمان مهمی است و باید ثبت سفارش‌ها انجام شود.

اسماعیلی تاکید کرد: با پیگیرهای فراوان سازمان غذا و دارو و با دستور معاون اول رئیس جمهور، از ۲۴ تیرماه امسال بانک مرکزی ارز را برای شیرخشک تخصیص داد در حالی که ثبت سفارش شیرخشک چهارماه به تعویق افتاده بود. از سوی دیگر ۲ شرکت سهم ۹۰ درصدی بازار شیرخشک را که در دست دارند و شروع به تولید کردند و از آنجایی که بحث کمبود شیر خشک از اواخر شهریورماه بوجود آمد، این شرکت‌ها اعلام کردند توان تولید را نداریم و سازمان غذا و دارو واردات دو فوریتی شیرخشک را در دستور کار قرار داد.

این مسئول در سازمان غذا و دارو با اشاره به ارز تخصیص داده شده برای شیرخشک در سال جاری گفت: در پنج ماهه نخست امسال ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار ارز از سوی بانک مرکزی برای شیرخشک تامین شد و در سه ماه شهریور، مهر و آبان امسال نیز ۴۱ میلیون دلار ارز برای این محصول تخصیص یافت.

وی ادامه داد: ظرفیت تولید شرکت‌های تولیدکننده شیرخشک به زودی به هفت میلیون قوطی در ماه می‌رسد. یک میلیون و ۱۰۰ هزار قوطی شیرخشک نیز از طریق واردات تامین شده است، این میزان شیرخشک که وارد کشور شده، اکنون در مرحله آزمایش و شناسه‌گذاری است بوده و از هفته آینده در داروخانه‌ها توزیع می‌شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو اظهار کرد: اکنون با توجه به افزایش ظرفیت تولید شیرخشک در کشور و انجام واردات آن، شیرخشک با ثبت کد ملی در سامانه تیتک توزیع می‌شود و بازرسی‌های سازمان غذا و دارو برای اعمال آن در سامانه از سوی داروخانه‌ها وجود دارد و اگر داروخانه‌ای بدون دریافت کد ملی شیرخشک بفروشد، سهمیه شیرخشک داروخانه متخلف قطع می‌شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: مصرف کننده از طریق ثبت کدملی و استعلام از سامانه بیمه سلامت مجاز است ۱۲ قوطی شیرخشک برای کودک زیر ۲ سال از داروخانه بدون هیچ افزایش قیمت دریافت کند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه اتباع خارجی بیشتر شیرخشک مصرف می‌کنند، گفت: اکنون با همکاری وزارت کشور و اداره امور اتباع هماهنگی‌هایی برای توزیع شیرخشک به اتباع خارجی در کشور در حال انجام است و توزیع این محصول در سیستان و بلوچستان بهتر شده است،

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: معتقدیم که سیاست‌های ارزی برای واردات شیرخشک و دارو باید اصلاح شود تا بتوان از پدیده کمبود و قاچاق این کالاهای اساسی نیز جلوگیری کرد. البته در زمینه شیرخشک‌های رژیمی کمبودی در بازار وجود ندارد و مشکل ایجاد شده در حوزه شیرخشک‌های رگولاری بوده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز