ضرورت بازبینی دروس دانشجویان دکتری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
در جلسه شورای تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ضمن تأکید بر اهمیت بررسی و بهروزرسانی دروس دانشجویان مقطع دکتری این پژوهشگاه، طرحنامههای پیشنهادی رسالههای دانشجویان مقطع دکتری مورد بحث و تبادل نظر اعضای شورا قرار گرفت.
به گزارش ایلنا، موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی امروز در جلسه شورای تحصیلات تکمیلی این پژوهشگاه بر اهمیت برگزاری دروسی بهصورت مشترک میان دانشجویان رشتههای مختلف پژوهشگاه تأکید کرد و افزود: ضرورت دارد دروسی که در رشتههای مختلف مقطع دکتری پژوهشگاه اعم از ادبیات، علوم سیاسی، جامعهشناسی، فلسفه علم، زبانشناسی و… تدریس میشوند، در جلسات شورای تحصیلات تکمیلی مورد بحث و بررسی قرار گیرند تا ضمن آگاهی از وضعیت دروس و جلوگیری از اعمال سلایق شخصی در تعیین آنها، نسبت به بهروزرسانی و تعریف دروس مشترک برای دانشجویان رشتههای مختلف تصمیمگیری لازم صورت گیرد.
وی ادامه داد: برگزاری دروس مشترک علاوه بر غنا بخشیدن به مباحث و بررسی مسائل از دیدگاههای مختلف و بهصورت بینرشتهای، باعث فعالتر و پررنگتر شدن نقش دانشجویان در کلاس میشود.
بررسی و تصویب طرحنامه پیشنهادی رسالههای دانشجویان مقطع دکتری
در ادامه این جلسه، مطابق دستور جلسه مقرر شورا، طرحنامه پیشنهادی رسالههای دانشجویان دوره دکتری پژوهشگاه مورد بحث و تبادل نظر اعضاء قرار گرفت.
در این بخش از جلسه، پس از حضور دانشجویان در جلسه شورا و تشریح موضوع و مسائل مورد بررسی، فرضیهها و اهداف پژوهش خود، اعضای شورا دیدگاهها و نکات مدنظر را در ارتباط با موضوع رساله و ابعاد مختلف طرحنامه پیشنهادی مطرح کردند و دانشجویان به سؤالات مطرح شده از سوی اعضای شورا، پاسخ دادند.
بر اساس مباحث مطرح شده از سوی اعضای شورا، طرحنامه پیشنهادی سیدحسین حسینی صدیق، دانشجوی رشته تاریخ ایران بعد از اسلام از پژوهشکده تاریخ ایران که به پژوهش و تصحیح انتقادی نسخهای تاریخی مربوط به تاریخ ایران در دوران صفویه اختصاص داشت، مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.
به نقل از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، همچنین مقرر شد دو طرحنامه پیشنهادی از پژوهشکدههای «تاریخ ایران» و «زبان و ادبیات» پس از اعمال اصلاحات لازم در طرحنامههای پیشنهادی، مجدداً در جلسه شورا مطرح شوند.